usikker jente 16 Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 hei jeg er ei jente på 16 år som er redd jeg har fått herpes. Jeg har fått sår på klitoris og det klør og svir ganske mye i underlivet. Jeg har hatt ubeskyttet sex med kjæresten min. Dette er ca 4 uker siden. Kan herpes slå ut så fort? eller kan det være en annen som har smittet meg. Tror ikke kjæresten min er klar over det, hvis han har det. Er det noe annet jeg kan ha fått? Håper det. Hvor ofte er det vanlig å få utbrudd? MÅ jeg gå til lege, eller kan jeg vente å se om det kommer igjen? Da jeg var 12 - 13 år klødde og svei det veldig i undelivet mitt i en liten periode. Da hadde jeg ikke hatt noe seksuell kontakt. noen andre som opplever det samme? eller som vet noe om dette???? vær så snill å skriv til meg.Håper det kan være noe annet enn herpes. klem usikker!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75016-redd-for-herpes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Skal du finne ut hva det er, bør du til legen. Og helt ærlig, frøken, anser du deg gammel nok til å ha et sexliv, så er du gammel nok til å gå til legen og få underlivet sjekket for sykdommer! Det mener jeg faktisk. Det er altfor mange som har en eller annen merkelig fobi mot leger, og tror at sykdommene forsvinner om man bare benekter symptomene lenge nok. Strutsehode-i-sanden-mentalitet! Det er bedre å gå en gang for mye, enn en gang for lite til legen. Det er bare å manne seg opp. Det er ikke farlig, og det er fort overstått. Legen gjør dette daglig, og ser ikke det minste rart på deg. Ikke tenker de noe spesielt om det heller. Se så, kom deg av gårde. Velg en kvinnelig lege om det gjør deg mindre ille til mote. En underlivssjekk bør alle seksuelt aktive kvinner (og jenter) ta en gang pr år, og fra fem og tyve-års alderen inkludere også celle-prøve (for kreft). De som bytter partnere, bør selvsagt ta og sjekke seg langt oftere. Faktisk ville det ikke være så dumt å sjekke seg mellom hver partner! Det ville hindre en stor del av spredningen av slike sykdommer. Har kjæresten din hatt andre sexpartnere før deg? Har han det, så er du i faresonen for smitte. Da er han en potensiell smittekilde, selv om det er ganske uromantisk å tenke på. PS! Herpes smitter også ved munn-sex. Det behøver derfor ikke ha vært noe samleie for å få det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75016-redd-for-herpes/#findComment-377327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Du kan jo selvsagt ha fått sopp, noe som kan klø, og ha klødd deg sår. Eller det kan være en kjønnsykdom. Har du et aktivt seksualliv, bør du nok ta en liten GU (gynekologisk undersøkelse) sånn innimellom, og spesielt i slike tilfeller. En GU kan virke litt skummelt og ekkelt første gang, men få legen til å forklare deg hva han/hun skal gjøre. Finnes det en helsestasjon for ungdom i nærheten av der du bor? I så fall kan du jo prate med helsesøster/lege der? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75016-redd-for-herpes/#findComment-377339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.