Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For ca 1/2 år siden fikk jeg over natten en Bells parese på v. side. Lå 14dager på sykehus,men fant ingen årsak.

Dette medførte talevansker, øyesmerter, og vanskligheter med å blunke.

Har nå blitt helt fin av lammelsene, men har hatt endel nervesmerter i hodet (issen.)

Mistet endel hår i dette omerådet.

Fikk for en uke siden veldige smerter i hodet (issen) og panne + 2 røde, hissige kuler.

Etterhvert smerte i v. øye og økt håravfall. Etter 4 legevaktbesøk og et besøk hos primærlege, intet resultat.

Tok derfor kontakt direkte med hudspesialist, fikk komme inn, og 10 sek. senere fikk jeg diadnosen. Herpes Zoster.

Greit og vite hva disse voldsmomme brennende, og irriterende smertene kom ifra.

Spørsmålet nå er: Kan det ha vært Herpes Zoster jeg også hadde for et halvt år siden ?

og kommer håravfall og nervesmertene i isseomerådet av Herpes Zoster ?.Mye er så likt, bortsett fra at nå har jeg disse 2 sårene i panna + mere irritasjon, mens jeg for et halvt år siden var lammet på v. side.

Øyesmertene og tåkesynet er det samme.

Alder 57.

Takknemmlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75125-herpes-zoster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Kjære Berit,

Sammenhengen mellom viruset varicella-zoster (VZV) eller ofte omtalt som herpes zoster og eslike symptomer du beskriver er godtdokumentert. VZV er årsak til vannkopper, når det infiserer menneskere som ikke tidligere var i kontakt med viruset. Etter infeksjonen og eventuelt sykdommen (ofte uten symptomer) er overstått forblir viruset i organismen i en sopvende (latent) tilstand uten å forårsake sykdommer. De fleste av oss går rundet med latent VZV uten symptomer.Det latente viruset befinner seg i de sk. nerveganglionene, dvs. ansamling av nerveceller, som alle nerver har, enten relatrivt sentralt eller perifert. Ganske ofte finnes virus i nerveganlier som hører til hjernenervene som forsyner bl.a. ansiktsregionen, ørets organer, øye, osv. Av og til, særlig hos eldre og immunsvekkede personer, kan viruset bli reaktivert av kjente ( f.eks. bestråling) eller ikke kjente årsaker. Når en slik reaktivering konner igang forårsaker den som regel sykdommen helvetesild. Andre former kan angripe spesielle hjernenerver, og påvirke deres funksjoner. Det er det som skjer ved Bells parese. Det finnes også andre årsaker til Bells parese, men sammenhengen med VZV er meget klar. Nedsatt muskelaktivitet (lammelser, talevansker) og smerter, sammen med karakteristisk utslett er de vanligste symptomer. En erfaren lege kan stille diagnosen på 10 sekunder hvis symptomene er typiske. Det hender at helvetesild kommer igjen, selv om det ikke er vanlig. Det sopm er derimot ganske vanlig at smertene vedvarer meget lenge (derav navnetr helvetesild). Som trøst kan jeg si at etterhvert går symptomene vanligvis over, selv om det kan ta tid. Utover smertestillende midler er det desverre ikke noe særlig legevitenskapen har å tilby. Kommer man meget tidlig til ved reaktiveringen kan virusmultiplikasjon stoppes og, symptomene forkortes ved antiviral behandling ( f. eks. med acyklovir), men denne fasen er forbi hos deg for lenge siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75125-herpes-zoster/#findComment-383582
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...