aiwa Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg har en ørebetennelse som har vart i snart tre uker nå. Jeg har prøvd tre forskjellige typer antibiotika som ikke har virket. Fikk bekreftet idag at jeg har fått en bakterie som heter pseudomonas aeruginosa. Har forstått av legen at denne type bakterie er ikke lett å behandle og er resistens til mange typer antibiotika. Skal nå prøve en "cocktail" som består av Ciprofloxacin (tabletter) og daglig innsprøytning av Aztreonam.(5 dagers kur) Forhåpentlig vil dette ta knekken på bakterien. Det som jeg lurer på er hvorfor jeg har fått denne bakterien? Etter som jeg har forstått er den mer vanlig på mennesker med nedsatt immunsystem. Betyr dette at jeg muligens kan lide av en annen sykdom? Jeg legger til at jeg bor i Qatar (midt-østen). Har vært her siden april, og jeg (og mine 4 barn) tilbringer mye tid i svømmebassenget. Legen her nede kallte sykdommen "swim ear". Er det fare for at barna mine kan lett fange opp dette ved å bade i svømmebassenget? Legen nevnte noe om at det muligens var en person med en hudsykdom som hadde oppholdt seg i bassenget og dermed var jeg blitt smittet. Har også vært veldig utslitt i forbindelse med flytting, nytt land, skole, jobb osv. Kan dette være nok til å redusere motstandskraften min? Vil være veldig takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75175-%C3%B8rebetennelse-pseudomonas-aeruginosa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Pseudmonas aeruginosa trives i fuktig miljø deriblant vanlige svømmebasseng og boblebad. I menneskekroppen kan den forårsake infeksjoner i blant annet sår, urinblæren, lunger, hjertet, skjeden, øyet og øret. Mikroben er motstandsdyktig mot mange antibiotiak, men den er vanligvis lite aggressiv. Pseudomonas er derfor først og fremst et problem for personer med nedsatt immunforsvar. Infeksjon i øregangen rammer derimot gjerne helt friske personer hvis forholdene ligger til rette for det. Den hyppigste utløsende årsaken til ”svømmer-øre” (swimmer’s ear) er oftest at man har badet mye og i den forbindelse hatt hodet under vann i et utilstrekkelig rengjort svømmebasseng. Personer som crawler eller dykker er spesielt utsatt. Huden i øregangen blir derved oppbløtt. I tillegg trekker eventuell ørevoks til seg væske. Den tar tid på å tørke og bader man hyppig er øregangen fuktig hele døgnet hvilket gir glimrende vekstvilkår får psedomonas. Du trenger neppe å bekymre deg for at du har svekket immunsystem med mindre andre forhold tilsier det. Første bud er å avslutte badingen og få rengjort øregangen hos lege slik at den kan tørke. Bruk ikke bomullspinne i øret. Den gjør vondt verre ved å skade huden ytterligere og stappe eventuell ørevoks sammen. Etter rengjøring og opptørking vil antibiotiske øresalve eventuelt tilsatt litt kortison vil ofte være tilstrekkelig behandling. Jeg foreslår at du anmoder om en sjekk av bassengets bakterieflora og renholdsrutiner og at man vurderer om en grundig rengjøring av bassenget er påkrevd. Inntil smitterisiko er avklaret bør nok barna dine la være å bade i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75175-%C3%B8rebetennelse-pseudomonas-aeruginosa/#findComment-379687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.