Gå til innhold

Om fartskontroller og sånn...

Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Gjest Liza i London

Jeg håper på noen fornuftige svar her...for hele omgangskretsen mobber meg og synes jeg er for dum til å gå løs!

Saken er:

Her i landet har aldri fartgrenser og fartskontroller vært så særlig høyt prioritert.

men nå begynner det å endre seg litt.

Bl.a. er det satt opp en masse speed cameras...og det er jo bra.

Men, de er malt knall gule...for at vi skal se dem i god tid ( det er lovpålagt..vi skal ikke lures)

dessuten, i veibanen er det malt oppmerking for hvor lang rekkevidden for cameraene er.

Jeg kjenner ingen, meg selv inbefattet, som ikke bremeser opp når vi ser dette...og så presser gassen i bånn ( omtrent) når vi har passert den siste hvite streken.

Problemet mitt er at jeg synes dette er idiotisk, hva hjelper det om vi kjører langsommere ca 50 meter?

Fartgrensene er høye nok som de er.( Fra 50-100 km/t i tettbygde strøk..hvorfor det varierer slik aner jeg ikke)

Jeg mener kameraene burde værtmere skjult...og det er her jeg får en masse pepper.

Siden DOL er full av fornuftige mennesker, så håper jeg at jeg kan få noen gode argumenter for mitt syn.

Eller argumenter som overbeviser meg om at jeg faktisk er dum og bør holde kjeft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at de burde vært skjult, ellers mister de jo sin hensikt. Hvis man kjører så fort at man må bremse ned før kameraene, så er det noe galt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Jeg er enig i at de burde vært skjult, ellers mister de jo sin hensikt. Hvis man kjører så fort at man må bremse ned før kameraene, så er det noe galt likevel.

Det er akkurat det jeg sier og...Men myndighetene mener at hvis vi først bremser, så vil vi etterhvert skjønne at vi kan bremse litt oftere, dvs bli mer obs på fartsgrensene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det jeg sier og...Men myndighetene mener at hvis vi først bremser, så vil vi etterhvert skjønne at vi kan bremse litt oftere, dvs bli mer obs på fartsgrensene....

Det er kanskje en litt vel naiv holdning.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre ting man burde gjøre med slike kameraer:

1 - Male over linsene

2 - Kutte dem ned med en vinkelsliper

3 - Sprenge dem i stump og stykker

Jeg har intet i mot at man gjør noe for å redusere trafikkulykkene. Men jeg har i mot denne type tiltak.

Bygg bedre og sikrere veier. Kutt avgiftene på alt som har med sikkerhetsutstyr å gjøre. Straff de som kjører som griser og virkelig er trafikkfarlige hardere (for det har intet med om du kjører litt over fartsgrensen å gjøre, hvis forholdene ellers ligger til rette for det).

Jeg kunne ramse opp en rekke andre tiltak, men stopper der.

Fartsbokser bistår først og fremst til èn ting - og det er mer penger i statskassa, som ikke på noen måte føres tilbake til tiltak som virkelig kan bedre trafikksikkerheten.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge står det jo skilter langs enkelte strekninger om at det er automatisk fartskontroll, men de sier jo ikke akkurat hvor. Da får man en advarsel, samtidig som de oppnår at farten reduseres i lengre strekninger, og ikke bare femti meter.

Ulempen er jo at de som kjører denne strekningen ofte vet hvor kameraene er, og derfor vet når de skal bremse ned.

Men, formålet er vel å få farten ned, ikke å få delt ut flest mulig fartssbøter. Derfor er vel løsningen som er brukt her den beste. Enda bedre ville det vel vært om de kunne flytte kameraene rundt i området slik at man aldri kunne være helt sikker på hvor de stod. Det ville holde farten nede, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liza i London

Det er tre ting man burde gjøre med slike kameraer:

1 - Male over linsene

2 - Kutte dem ned med en vinkelsliper

3 - Sprenge dem i stump og stykker

Jeg har intet i mot at man gjør noe for å redusere trafikkulykkene. Men jeg har i mot denne type tiltak.

Bygg bedre og sikrere veier. Kutt avgiftene på alt som har med sikkerhetsutstyr å gjøre. Straff de som kjører som griser og virkelig er trafikkfarlige hardere (for det har intet med om du kjører litt over fartsgrensen å gjøre, hvis forholdene ellers ligger til rette for det).

Jeg kunne ramse opp en rekke andre tiltak, men stopper der.

Fartsbokser bistår først og fremst til èn ting - og det er mer penger i statskassa, som ikke på noen måte føres tilbake til tiltak som virkelig kan bedre trafikksikkerheten.

Mvh

Egentlig helt enig med deg, Goliath.

Det ironiske - og morsomme - her, er at i begynnelsen så var boksene grå, men det ble flashet så mange at man rakk ikke å skrive ut bøter til alle.

Så kom det en regel om at dersom man ikke hadde fått bot innen to uker, f.eks fikk den etter 15 dager, så skulle man slippe å betale.

Det er liksom så fjollete det hele....for nå er det jo bare blinde og overstadig berusete som får fartsbot! ( og så jeg da, av og til...men det er nørmest et prinsipp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Her vet jeg hvor de står og passer dermed ekstra godt på at jeg ikke kjører for fort(det gjør jeg vanligvis også). Mens mannen min setter ned farten for så og øke den. Da skjønner jeg ikke helt vitsen med fartsboksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Helt enig med deg. Her vet jeg hvor de står og passer dermed ekstra godt på at jeg ikke kjører for fort(det gjør jeg vanligvis også). Mens mannen min setter ned farten for så og øke den. Da skjønner jeg ikke helt vitsen med fartsboksene.

Det ser jo ut til at vi er enige, alle sammen.

Er det fordi dere er norske (jeg også, sånn 50%) og kanskje har liksom litt mere vett, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut til at vi er enige, alle sammen.

Er det fordi dere er norske (jeg også, sånn 50%) og kanskje har liksom litt mere vett, eller??

Ja, jeg tror det, at vi har litt mer vett :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg mener kameraene burde vært mere skjult..."

si meg, er du teit eller??

Jeg ønsker meg større skilt!! Svære skilt.. ca en kilometer før kameraet kommer..slik at man har litt tid på å bremse ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor alle boksene i Bergen er - selv om de er grå. De har ikke kapasitet til å flytte på dem hele tiden.

Vi bremser ned og gasser igjen - for lovverket bryr oss bare så lenge det er en relativt stor fare for å få en sanksjon.

Sånn er vi mennesker. Derfor er det viktig å få internalisert slike ting som trafikkregler - slik at man holder fartsgrensen fordi dødsfaren øker betraktelig når man kjører fortere - og ikke fordi man skal unngå å få bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Vestfold er de grå da!

Visste at det var skiltet der det var kameraer, men det med merking i veibanen varjeg ikke klar over!

Fortell, fortell! Er det et merke utenfor sidelinjen da eller.

Når jeg kjører, har jeg konstant et øye langs sidelinjen på leting etter kameraer. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i Vestfold er de grå da!

Visste at det var skiltet der det var kameraer, men det med merking i veibanen varjeg ikke klar over!

Fortell, fortell! Er det et merke utenfor sidelinjen da eller.

Når jeg kjører, har jeg konstant et øye langs sidelinjen på leting etter kameraer. hehe.

Nå først så JEG at det var Lliza fra London som hadde skrevet innlegget. hehe.

Trodde det var gule kameraer rundt i Norge nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...