Gå til innhold

Vil svigerfar følese seg umundigjort hvis vi tar over det praktiske?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Svigerfar ringer ofte til oss å sier nå har jeg fått noen papirer som du(sambo) må komme å se på. Det er som regel regninger og slike ting. Til nå har han tatt seg av betalingen av slikt selv. Men i dag fikk vi telefon fra en heller fortvilet mann i kommunen. Svigerfar hadde betalt noen regninger flere ganger. Mannen hadde ringt svigerfar for å få kontonr slik at de kunne overføre pengene tilbake til han. Mannen ringte til slutt til oss. (Han fra kommunen altså). Så jeg sa til sambo nå kjøper du en perm og noen skilleark også gjør du det på samme viset som jeg gjør det hjemme. Du får dra til han hver 14 dag og gå igjennom papirene sammen med han. Regninger som skal betales betaler dere sammen over brevgiro også setter dere alt inn i permen. Slik får han kanskje en bedre oversikt over ting. For jeg ser jo at mer og mer slike ting falle på oss. Unødvendig att ting skal gå til inkasso bare forde at svigerfar ikke skjønner seg på tingene lenger. Men er litt redd for at vi nå gjør det slik at han føler seg umyndiggjort. Det vil vi jo ikke. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anne Brækhus, Lege

Kjære Solsikke

Jeg skjønner godt din redsel for at din svigerfar skal føle seg umyndiggjort. Det er ikke enkelt å miste grepet på ting og måtte la andre ta over. Da er det lett at det blir konflikter. Men, kan dere ta det opp med ham på en forsiktig måte og for eksempel prøve å la ham komme med forslag til måter å håndtere økonomien på? Det hørtes fornuftig ut med perm og skilleark. Andre muligheter er automatisk trekk fra kontoen, det kan dere ta opp med banken. Hjelpeverge er en annen mulighet. Søknad om hjelpeverge sendes overformynderiet som finnes i alle kommuner. Det er i den sammenheng ikke snakk om umyndiggjøring, men en ordning for å ivareta en persons økomiske forhold.

Du sier at flere og flere slike ting faller på dere. Det høres ut som om det er i ferd med å skje en endring med din svigerfar. Det kan være en medisinsk årsak til det, og jeg synes derfor at han burde undersøkes av lege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...