Gå til innhold

De skammer seg over meg

Anbefalte innlegg

Gjest familiens skam

Jeg har vært utsatt for overgrep og voldtekt. Dette har jeg overlevd og jeg har fortalt min historie om det offentlig. Bl.a. på en hjemmeside.

Nå har familien min oppdaget denne hjemmesiden og de legger et enormt press på meg for å fjerne min historie. Feie det under teppet.

Kampen jeg har kjempet for å overleve og stoltheten jeg føler over å ha klart det teller ingenting. Voldtekt er ikke noe som skjer oss.. Noen kunne jo tro at de ikke stilte opp for meg. Hva skal kollegaer og naboer si?

Jeg har allerede fjernet det om overgrepene (det var ikke noen i nær familie som gjorde det engang) og nå skal jeg visst viske ut at jeg har opplevd voldtekt.

De vil visst ikke være seg bekjent av at deres søster og datter har blitt voldtatt.

Jeg har jobbet så hardt. Jeg er stolt av den jeg har blitt, tross alt. Hvorfor må jeg begynne å lyve, dekke over og skamme meg nå?

Hva galt har jeg gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75212-de-skammer-seg-over-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Fortsett å være stolt av deg selv! Det er familien din som skulle skamme seg, ikke over deg, men av seg selv og tankeløsheten de legger for dagen.

Jeg er mektig imponert over at du har overlevd, at du står rank i det, og kan snakke om det. Det er STORT!

Ikke hør på dem, det er de som burde høre på deg!

Klem -

Hei!

Fortsett å være stolt av deg selv! Det er familien din som skulle skamme seg, ikke over deg, men av seg selv og tankeløsheten de legger for dagen.

Jeg er mektig imponert over at du har overlevd, at du står rank i det, og kan snakke om det. Det er STORT!

Ikke hør på dem, det er de som burde høre på deg!

Klem -

Jeg er helt enig med Snirkel, du har ALL grunn til å være stolt av deg selv! Det er en kjempeviktig prosess du har vært igjennom, og jeg vet alt om hvor mye det koster å stå frem og fortelle om overgrep!!! Og INGEN i min familie har sagt noe slik til meg som det du opplever nå.

Hva med å låne boken jeg har skrevet om voldtekt og hvordan man har det i tiden etterpå på biblioteket og be dem lese og lære litt mer om temaet? Den heter "Det begynte med voldtekt" Cappelen forlag 1992.

Ikke la deg presse til å gjøre noe du ikke står for!

Varm klem fra Grete :-)

Hei,

Du burde kalle deg "familiens stolthet" - fordi du har all grunn til å være STOLT av deg selv for det du har gjort.

Jeg er nesten fristet til å si at du burde skrive på websiden din hvordan familien din vil at du skal fjerne disse historiene, men det vil nok provosere dem mer og tror ikke det tjener til mye.

Hva med å skrive et brev til dem? Forklare dem hvordan du føler det. Hvor viktig åpenheten er for deg. Og at du nekter å "feie ting under teppet", slik at "den perfekte fasade" man fortsette.

Din webside kan være til STOR hjelp for andre som har vært utsatt for overgrep. Din side kan være med på å fjerne noe av skammen som så mange føler.

Du kan være stolt av både din egen styrke og websiden din.

Ønsker deg alt godt!

*klem*

Det er som jeg har sagt: de som ikke har prøvd skoa vet ikke hvordan det er å ha de på. Du skal være stolt av det du har fått til - av den du har blitt!! Med den sida di har du hjulpet mange - og fortsatt kan du hjelpe. Spørsmålet er om du selv føler du har gjort nok? Hvis svaret er "nei" syns jeg du skal heve deg over familien og si at "nei, det er MITT valg!"

Nok en gang; du skal være stolt av deg selv!! For uten en "fyrlykt" når det er som mørkest blir det vanskelig å komme til trygg havn igjen. Du er en sånn fyrlykt!!

*god klem*

Annonse

Kjære deg

Du har ikke gjort noe som helst galt - ikke på noen måte!

Det irriterer vettet av meg at folk kan være så idiotiske at de får overgreps-ofre til å føle skyld.

Skulle ønske du klarte å være stolt over deg selv, jeg, - for at du har klart å komme deg gjennom det hele, noe som er vanskelig nok. I tillegg har du klart å hjelpe andre ved å ha den hjemmesida di som du har skrevet om det du har opplevd. Sånne sider hjelper veldig mange andre i lignende situasjon.

Jeg vet det er vanskelig, men jeg syns du bør prøve å blåse i hva familien din mener. Hvis du føler for å ha den hjemmesida, så stå på ditt.

Stå på videre, og lykke til. Du er tøff!

Vennlig hilsen

Jeg er helt enig med Snirkel, du har ALL grunn til å være stolt av deg selv! Det er en kjempeviktig prosess du har vært igjennom, og jeg vet alt om hvor mye det koster å stå frem og fortelle om overgrep!!! Og INGEN i min familie har sagt noe slik til meg som det du opplever nå.

Hva med å låne boken jeg har skrevet om voldtekt og hvordan man har det i tiden etterpå på biblioteket og be dem lese og lære litt mer om temaet? Den heter "Det begynte med voldtekt" Cappelen forlag 1992.

Ikke la deg presse til å gjøre noe du ikke står for!

Varm klem fra Grete :-)

DU har ingen grunn til å føle skam!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...