Gå til innhold

Gynocomasti.

Gjest Gutt på 17år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis legen er enig i at du virkelig har forstørrede bryster kommer han sannsynligvis til å ta blodprøver for å finne ut om det kan være en hormonforstyrrelse eller andre årsaker. Husk at det er store individuelle forskjeller, og alle gutter har litt "pupper"! I forbindelse med puberteten er det også ganske vanlig med en viss vekst i dette området, som kan gå tilbake av seg selv etter en tid. Tipper det skal ganske mye til for at legen anbefaler operasjon når du er såpass ung og kroppen fortsatt er i utvikling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7536-gynocomasti/#findComment-36670
Del på andre sider

Gjest Gutt på 17år

Hvis legen er enig i at du virkelig har forstørrede bryster kommer han sannsynligvis til å ta blodprøver for å finne ut om det kan være en hormonforstyrrelse eller andre årsaker. Husk at det er store individuelle forskjeller, og alle gutter har litt "pupper"! I forbindelse med puberteten er det også ganske vanlig med en viss vekst i dette området, som kan gå tilbake av seg selv etter en tid. Tipper det skal ganske mye til for at legen anbefaler operasjon når du er såpass ung og kroppen fortsatt er i utvikling.

Takk for svar. Det har seg sånn at jeg skal i militæret snart, og jeg vil helst ikke se ut som det jeg gjør nå når jeg skal dit. Så det jeg vil er å få det gjort snarest hvis det er muligt?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7536-gynocomasti/#findComment-36674
Del på andre sider

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til gutt på 17 år

Gynekomasti beskriver en forstørrelse av brystkjertelen hos menn. Det er nok litt usikkert hva "legen kan gjøre", men det viktigste er nok at han/hun for vurdert dette ved undersøkelse. Gutter i pubertetsårene kan forbigående ha økt kjertelaktivitet av hormonelle årsaker. Hvis du er noe overvektig kan man også anta økt fettvev lokalt i brystvevet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7536-gynocomasti/#findComment-36989
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...