Gjest E.P. Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Jeg har erfart at jeg ofte føler meg sulten etter å ha drukket cola light. Og så prøver jeg å kutte brus (av andre årsaker) drikker endel lightsaft istedet. Og opplever også nå sultfølelse! Det må jo være noe i det da? Vil ikke ha 1000 tilbakemeldinger på E-stoffer og kunstig sukker, hvor farlig det er. Men om andre også blir sulten av lightprodukter? Mvh Elise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GR Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Jeg blir ikke sulten, men jeg får en skikkelig søttrang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Kunstig søtstoff har jo ingen kalorier, og skulle derfor være helt ufarlig for slankere og andre. Men kroppen kan tolke det som om du tilfører den vanlig sukker, og dermed stiger blodsukkeret. Når dette da faller en kort stund etterpå, får du denne trangen til søtt/mat. Du kan forebygge reaksjonen ved å spise noe protein ved siden av, f.eks. ost, joghurt eller nøtter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Higgins Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Kunstig søtstoff har jo ingen kalorier, og skulle derfor være helt ufarlig for slankere og andre. Men kroppen kan tolke det som om du tilfører den vanlig sukker, og dermed stiger blodsukkeret. Når dette da faller en kort stund etterpå, får du denne trangen til søtt/mat. Du kan forebygge reaksjonen ved å spise noe protein ved siden av, f.eks. ost, joghurt eller nøtter. Jeg mener at blodsukkeret ikke kan stige fordi at kroppen tolker det som om den får sukker! Men, kroppen skiller kanskje ut insulin, fordi den tror den får sukker? Og et normalt høyt blodsukker taes dermed ned (av insulinet) og blir for lavt. Derav sult eller søtlyst. Enig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Jeg mener at blodsukkeret ikke kan stige fordi at kroppen tolker det som om den får sukker! Men, kroppen skiller kanskje ut insulin, fordi den tror den får sukker? Og et normalt høyt blodsukker taes dermed ned (av insulinet) og blir for lavt. Derav sult eller søtlyst. Enig? Jeg tror heller sultfölelsen er pga den söte smaken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Jeg mener at blodsukkeret ikke kan stige fordi at kroppen tolker det som om den får sukker! Men, kroppen skiller kanskje ut insulin, fordi den tror den får sukker? Og et normalt høyt blodsukker taes dermed ned (av insulinet) og blir for lavt. Derav sult eller søtlyst. Enig? OK, nå er ikke jeg noen indremedisiner, men enkelt forklart er det jo det som skjer. Kroppen reagerer som om den har fått sukker, derav trangen til søtt. Om det er blodsukkeret som stiger eller insulinutskillelsen som øker så er det jo egentlig to sider av samme sak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 OK, nå er ikke jeg noen indremedisiner, men enkelt forklart er det jo det som skjer. Kroppen reagerer som om den har fått sukker, derav trangen til søtt. Om det er blodsukkeret som stiger eller insulinutskillelsen som øker så er det jo egentlig to sider av samme sak. Det er gjort et studie på dette, og den viste motstridende resultater. Hos noen steg ikke insulinnivået, men sank, og hos andre steg det noe. Hva som var variabelen som utgjorde forskjellen vet man ikke. Håper dette blir klarlagt fort, for det er jo mange som er "avhengige" av drikker som cola light, osv. Om det fører til insulinsøkning er jo mye av vitsen med light-produktene borte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Det er gjort et studie på dette, og den viste motstridende resultater. Hos noen steg ikke insulinnivået, men sank, og hos andre steg det noe. Hva som var variabelen som utgjorde forskjellen vet man ikke. Håper dette blir klarlagt fort, for det er jo mange som er "avhengige" av drikker som cola light, osv. Om det fører til insulinsøkning er jo mye av vitsen med light-produktene borte. Hei Seline, At insulin-nivået går litt opp eller ned betyr da ikke noe??? Du blir ikke "sulten" av å ha lavt blodsukker, i seg selv. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Higgins Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hei Seline, At insulin-nivået går litt opp eller ned betyr da ikke noe??? Du blir ikke "sulten" av å ha lavt blodsukker, i seg selv. Med vennlig hilsen Jo, om blodsukkeret kryper lavt (f.eks under 3-4) vil de fleste føle sult, og ofte søthunger. Stuper blodsukkeret raskt og langt ned, vil det merkes enda mer! Og så eter en kanskje søtt, blodsukkeret fyker opp, og stuper igjen. Og man er inne i en uheldig ond sirkel, med et ustabilt blodsukker, søthunger og dårlig forbrenning. Samt irritabilitet, skjelvinger, slapphet, ++ (følge av ustabilt/lavt blodsukker) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Jo, om blodsukkeret kryper lavt (f.eks under 3-4) vil de fleste føle sult, og ofte søthunger. Stuper blodsukkeret raskt og langt ned, vil det merkes enda mer! Og så eter en kanskje søtt, blodsukkeret fyker opp, og stuper igjen. Og man er inne i en uheldig ond sirkel, med et ustabilt blodsukker, søthunger og dårlig forbrenning. Samt irritabilitet, skjelvinger, slapphet, ++ (følge av ustabilt/lavt blodsukker) Hei, Når blodsukkeret faller så lavt så kalles det føling (svette, skjelver, osv), men du blir ikke sulten. "Sult" er ikke et av symptomeme man kan bruke til å advare diabetikere om føling. Dessverre! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Jo, om blodsukkeret kryper lavt (f.eks under 3-4) vil de fleste føle sult, og ofte søthunger. Stuper blodsukkeret raskt og langt ned, vil det merkes enda mer! Og så eter en kanskje søtt, blodsukkeret fyker opp, og stuper igjen. Og man er inne i en uheldig ond sirkel, med et ustabilt blodsukker, søthunger og dårlig forbrenning. Samt irritabilitet, skjelvinger, slapphet, ++ (følge av ustabilt/lavt blodsukker) Hei Higgins, Tenkte jeg skulle skrive litt til! :-) Saken er vel heller den at man ofte har lavt blodsukker når man også er sulten. Hvis man så spiser to sukkerbiter får man høyt blodsukker, men man føler fremdeles sult. Likeledes kan du, hvis du (som ikke er diabetiker) setter en insulinsprøyte etter at du har spist mye fet mat, være stappmett men ha veldig *lavt* blodsukker. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Higgins Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hei Higgins, Tenkte jeg skulle skrive litt til! :-) Saken er vel heller den at man ofte har lavt blodsukker når man også er sulten. Hvis man så spiser to sukkerbiter får man høyt blodsukker, men man føler fremdeles sult. Likeledes kan du, hvis du (som ikke er diabetiker) setter en insulinsprøyte etter at du har spist mye fet mat, være stappmett men ha veldig *lavt* blodsukker. Med vennlig hilsen Ok, mulig du har rett! Men en diabetessykepleier fortalte meg, at en diabetiker fikk sultfølelse når blodsukkeret gikk lavt. (Dette var snakk om unger/ungdommer) og hvis de da hadde det travelt/ikke gadd å spise/ignorerte sultfølelsen en stund, gikk den over for at kroppen kompanserer/levra skiller ut litt ekstra glykogen. Og når den reserven var oppbrukt, kunne blodsukkeret stupe uten forvarsel, og man kunne da få en farlig situasjon. Det jeg ville fram til, var at de _innledningsvis_ føler sult. Men jeg ser ikke bort fra at du har mye rett i dine antagelser. Er du sykepleier? Eller har du dia selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hei Seline, At insulin-nivået går litt opp eller ned betyr da ikke noe??? Du blir ikke "sulten" av å ha lavt blodsukker, i seg selv. Med vennlig hilsen Insulinnivået er en av mange faktorer som styrer sultfølelse, spesielt søtsug. I tillegg styrer insulinnivået fettforbrenning og fettinnlagring, slik at høye insulinnivåer vil fremme fettinnlagring og hemme fettforbrenning i musklene. Så for et slanke-/treningssynspunkt er det store fordeler å bruke glykemisk indeks effektivt (som egentlig er å påvirke insulinnivået). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hei, Når blodsukkeret faller så lavt så kalles det føling (svette, skjelver, osv), men du blir ikke sulten. "Sult" er ikke et av symptomeme man kan bruke til å advare diabetikere om føling. Dessverre! Med vennlig hilsen Nå begynner jeg å skjønne hvorfor du får så mye pepper her på DOL, Sør.....;-) Her er det snakk om en enkel sjel som har et spørsmål. En annen enkel sjel med bittelitt peiling prøver å svare sånn at det blir mer forståelig. Ikke et medisinsk riktig svar, men nok til at førstnevnte får en viss ide om hva som skjer. Case closed? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Insulinnivået er en av mange faktorer som styrer sultfølelse, spesielt søtsug. I tillegg styrer insulinnivået fettforbrenning og fettinnlagring, slik at høye insulinnivåer vil fremme fettinnlagring og hemme fettforbrenning i musklene. Så for et slanke-/treningssynspunkt er det store fordeler å bruke glykemisk indeks effektivt (som egentlig er å påvirke insulinnivået). Jeg mener fra et slanke-/treningsståsted eller noe sånt, ikke "-synspunkt".. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.