Gå til innhold

blodprøvesvar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i lengre tid vært fryktelig trøtt og følt meg i dårlig form generelt. Jeg gikk derfor til legen for å få tatt noen blodprøver. Disse viste at jeg hadde for lav blodprosent, for høye verdier av hvite blodlegemer og for høy senk. I tillegg hadde jeg hovne lymfekjertler. På bakgrunn av dette sendte han meg til benmargsprøve på sykehuset. Dette er nå tatt og jeg venter på svaret av den. Men ingen vil si meg hva dette kan tyde på! Alle legene virker noe unnvikende og sier bare at vi får vente på de siste prøveresultatene. Når jeg spør om det kan være alvorlig, svarer de hverken det ene eller det andre.Jeg er ganske jordnær av meg, men liker ikke denne "rundt grøten" snakkinga noe særlig. Kan du/dere svare meg? ÆRLIG. Jeg er forresten 28 år og har ellers aldri vært noe særlig syk .

På forehånd TAKK

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7550-blodpr%C3%B8vesvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest von kink

Vil du egentlig høre svaret, og vil det berolige deg?

Det er overveiende sannsynlig at du har hatt en infeksjon.

Men det er en bitteliten risiko for at du har en ondartet lidelse (kreft). Derfor har de tatt disse tilleggsprøvene.

Derfor er de også unnvikende. Fordi erfaringen er at du ikke får med deg det jeg har skrevet om sannsynlighet.

Derfor gjentar jeg det:

STOR sannsynlighet for infeksjon. BITTELITEN risiko for kreft, men nok til at en må ta disse tilleggsprøvene for å utelukke det.

Håper du er roligere nå?

Kan du gi tilbakemelding og dette gjorde det bedre eller verre for deg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7550-blodpr%C3%B8vesvar/#findComment-36708
Del på andre sider

Vil du egentlig høre svaret, og vil det berolige deg?

Det er overveiende sannsynlig at du har hatt en infeksjon.

Men det er en bitteliten risiko for at du har en ondartet lidelse (kreft). Derfor har de tatt disse tilleggsprøvene.

Derfor er de også unnvikende. Fordi erfaringen er at du ikke får med deg det jeg har skrevet om sannsynlighet.

Derfor gjentar jeg det:

STOR sannsynlighet for infeksjon. BITTELITEN risiko for kreft, men nok til at en må ta disse tilleggsprøvene for å utelukke det.

Håper du er roligere nå?

Kan du gi tilbakemelding og dette gjorde det bedre eller verre for deg?

Hei von kink!

Takk! Du forstår sikkert at tanken har streifet meg også...... derfor var det faktisk ok og få høre det du svarer. Jeg skal klamre meg til den STORE sannsynligheten for en infeksjon, og prøve og ikke tenke så mye på den LILLE sannsynligheten for kreft. Men fremdeles har jeg mange spørsmål da....hva slags infeksjon? Jeg har jo ikke følt meg syk på noen annen måte? Og vil den benmargsprøven jeg tok gi endelige svar på hva som har feilt/feiler meg? Og om det så skulle (mot all formodning...) være kreft, hva slags da? Mange spørsmål du.....

Men takk, TUSEN takk for at du svarte. Det er bedre å forholde seg til et svar, uansett hvordan det er, enn til ingenting. Synes jeg da.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7550-blodpr%C3%B8vesvar/#findComment-36710
Del på andre sider

Hei von kink!

Takk! Du forstår sikkert at tanken har streifet meg også...... derfor var det faktisk ok og få høre det du svarer. Jeg skal klamre meg til den STORE sannsynligheten for en infeksjon, og prøve og ikke tenke så mye på den LILLE sannsynligheten for kreft. Men fremdeles har jeg mange spørsmål da....hva slags infeksjon? Jeg har jo ikke følt meg syk på noen annen måte? Og vil den benmargsprøven jeg tok gi endelige svar på hva som har feilt/feiler meg? Og om det så skulle (mot all formodning...) være kreft, hva slags da? Mange spørsmål du.....

Men takk, TUSEN takk for at du svarte. Det er bedre å forholde seg til et svar, uansett hvordan det er, enn til ingenting. Synes jeg da.....

Høy senkning er i hvert fall et tegn på infeksjon.. du kan ha hatt en infeksjon uten å merke noe.. Jeg hadde f.eks en nyreinfeksjon som jeg ikke merket. men legen min så det på urinprøven. Slapp av det går nok bra.. Vet at det er fælt å ikke få noen ordentlige svar!

Ønsker deg lykke til, og håper det bare var en liten infeksjon!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7550-blodpr%C3%B8vesvar/#findComment-36728
Del på andre sider

Gjest von kink

Hei von kink!

Hva slags infeksjon?

Det kan en ikke si sikkert i ettertid uten å ta blodprøver. Dersom en utelukker alvorlig sykdom, og du blir raskt bra, er det ikke sikkert en bruker alt for mye ressursen på å finne ut hvilken type infeksjon det var.

Vil den benmargsprøven jeg tok gi endelige svar på hva som har feilt/feiler meg?

Nei, men den kan gi et endelig svar på om du har en ondartet sykdom i lymfe/bloddannend organer eller ikke. Men den kan ikke besvare det forrige spørsmålet.

Om det så skulle (mot all formodning...) være kreft, hva slags da?

Mest sannsynlig i den delen av kroppen som har med lymfe/blodsystemet å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7550-blodpr%C3%B8vesvar/#findComment-36834
Del på andre sider

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til turia

Årsaken til din slapphet og de nevnte funn er nok mest trolig en kombinasjon av en latent eller "stum" infeksjon( gir ofte forhøyede hvite blodceller og senkning)- og derav mulig reaktiv anemi- dvs lav blodprosent. Som du kanskje vet produseres alle våre såkalte stamceller i benmargen, og derfor vil tydeligvis legen din ta en prøve for å sjekke cellefordelingen der.

At det skulle være noen annen mer alvorlig årsak, dvs blodsykdom, kan utifra det du beskriver nok ikke utelukkes helt- men det er nok mindre sannsynlig. Jeg er dessverre redd for at du må vente "rundt grøten" til svarene på denne benmargsprøven foreligger.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7550-blodpr%C3%B8vesvar/#findComment-36992
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...