Gå til innhold

Diverse allergispørsmål

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått diagnostisert allergi mot husstøvmiddavføring. Prikktesten ga et grad 3 utslag. Det ble testet mot en rekke andre allergener, med negativt utslag. I denne sammenhengen har jeg noen spørsmål:

1. Er et grad 3 utslag relativt mye eller lite? Hvor starter og slutter skalaen?

2. Jeg har til daglig lite eller ingen kløe eller renning fra nesen. Men noe "kløe-lignende" i øynene og da spesielt i et øye som etter hvert har fått en synlig "ring" under. Samtidig arbeider jeg forholdsvis mye på PC. Kan forklaringen på irritasjonen i det ene øyet like mye være skjermarbeid?

3. Jeg har trykk i pannen. Trolig p.g.a. tette bihulekanaler. Samtidig har jeg pustepassasje i nesen.

Etter som jeg forstår av svar på andre innlegg her kan allergien tette til for bihulekanalene, men kan allergenet, som her er husstøvmiddavføring, passere bihulekanalene og skape irritasjon i bihulene?

4. Jeg er usikker på hvordan intensiv trening virker inn på denne tilstanden, men har innimellom inntrykk av at det produseres mer grønt puss i forbindelse med trening. Kan tette bihulekanaler gjøre at bihulene ikke får drenert ut "svette" og at det dermed blir grobunn for sopp eller bakterier, - og at det igjen skaper tettere bihulekanaler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7557-diverse-allergisp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære cirrus

1. Prikktest midd 3 sier at det er en posetiv reaksjon. Intet om du er mye er lite allergisk.

Er det en blodprøve Rast, er 3 også en sikker pos. prøve, vi regner fra 2-10. Jeg har ikke sett høyere enn 8.

2. At du klør i øynene på kontoret kan meget gjerne skyldes skjermarbeidet. Få teppet bort fra gulvet og sikre en god jording av skjermen.

3. Ved allergi kan man gjerne ha hevelse av slimhinnene i bihulene uten at man er nesetett. Kan skyldes hovne kanaler fra nese inn til bihulene som hindrer trykkutjevning.

4.Ballansert , varierende trening med god restitusjon bør ikke gi deg mer allergiproblemer.

Vennlig hilsen Barnelege T.-Ø.

Endsjø. spes. felt astma og allergi-sykd.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...