Gå til innhold

Hva mener du jordmor??


Gjest selungen

Anbefalte innlegg

Gjest selungen

Hei.

Jeg er ei jente som er gravid med nr 1.

jeg har benyttet disse kalenderne på nettet og alle sier det samme, jeg er gravid i uke 6. Siste mens var den 14.9.2000.

Var en rask tur på Gynokologisk avdeling i dag, pga ryggsmerter. Der snakket jeg med en lege som sa at jeg var 5 uker og 5 dager gravid.

Har fått terminh den 22 Juni som stemmer både på netten og i hverdagen.

Hva mener du jordmor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest selungen

Nå er jo ikke jeg jordmor, men hvis du er fem uker og fem dager gravid, så stemmer det jo at du er i uke 6.

Men er ikke en gravid uke det samme som en vanlig uke?

Jeg leste et sted at dersom jeg hadde mensen på en onsdag, så skiftet jeg uke på onsdag, stemer ikke det?

Siden jeg bvare er 5+5 så trodde jeg a5t jeg hadde 2 dager til før jeg kunne telle 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Ut i fra mine regninger er du 5 uker og 5 dager på vei, akkurat som legen din sa. Terminen din finner jeg ut er 21.juni. Det stemmer at du er i 6. uke, ikke i uke 6. Det høres ut som det samme, men i dag foholder alle seg til hvor mange uker som er fullgått. Du har fullgått 5 uker, derfor kan man også si at du er i uke 5. Dette blir flisespikkeri. Når du skal på ultralyd senere i svangerskapet, kan det tenkes at terminen din blir korrigert og da er det kun den nye terminen man forholder seg til. Dette er blant fagfolk litt omdiskutert, at man rett og slett setter en strek over den opprinnelige terminen, men vi får i første omgang bare akseptere at det er sånn. Skulle du gå over tiden, og det er stor forskjell på din egen og ultralydtermin, pleier man likevel å ta et visst hensyn til mens-terminen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Men er ikke en gravid uke det samme som en vanlig uke?

Jeg leste et sted at dersom jeg hadde mensen på en onsdag, så skiftet jeg uke på onsdag, stemer ikke det?

Siden jeg bvare er 5+5 så trodde jeg a5t jeg hadde 2 dager til før jeg kunne telle 6 uker.

Joda, men når du er "i sjette uke" er det, ihvertfall sånn jeg tenker, ikke seks fullgåtte uker enda. Mens 5+5 er fem fullgåtte uker pluss fem dager til.

Jeg er 23+4 nå, og jeg pleier da å si at jeg er i 24. uke.

Hm, ble plutselig litt usikker her nå. Har i grunn ikke tenkt over at det går an å tenke annerledes... (litt typisk meg det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner ihvertfall slik:

Skifter uke på søndager. Er nå i uke 33, men dette er jo det samme som 32 fullgåtte uker + 2 dager. Altså 32 uker på vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...