Gå til innhold

Hyper IgE syndrom

Anbefalte innlegg

Gjest Ferrari

Hei.

For en tid tilbake spurte jeg om det var noen sammenheng mellom Lavt ferritin og høy total IgE (20000), og fikk til svar at høy IgE kan skyldes hyper IgE syndrom. Jeg har forsøkt å finne ut hva denne diagnosen innebærer, men finner svært lite. Symptomer som gjentatte stafylokokkinfeksjoner stemmer heller ikke med meg, da de mest uttalte symptomene er tretthet. Du anbefalte videre utredning, men min lege hadde aldrig hørt om hyper IgE syndrom. Hvordan skal jeg gå frem for å finne ut hva min høye IgE skyldes? Min lege klør seg i hodet.

Du nevnte også innvoldsorm, men dette er sjekket ut for lenge siden, det har jeg ikke. Er det noen spesialister min lege kan henvise meg til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7574-hyper-ige-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Hei Ferrari

Hyper IgE syndrom går inn under immunologiske lidelser og det er vel først og fremst revmatologene som har spesialkunnskaper innen dette feltet. Jeg tror nok at en blodprøve til immunologisk institutt på Rikshospitalet kanskje kunne gi deg flere svar. Legen din kunne kanskje konferere med legene på Immunologisk institutt (Rikshospitalet). Jeg skal undersøke litt for deg og komme tilbake med flere opplysninger.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7574-hyper-ige-syndrom/#findComment-36944
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Hei Ferrari

Hyper IgE syndrom går inn under immunologiske lidelser og det er vel først og fremst revmatologene som har spesialkunnskaper innen dette feltet. Jeg tror nok at en blodprøve til immunologisk institutt på Rikshospitalet kanskje kunne gi deg flere svar. Legen din kunne kanskje konferere med legene på Immunologisk institutt (Rikshospitalet). Jeg skal undersøke litt for deg og komme tilbake med flere opplysninger.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Kjære Ferrari

Jeg har nå lest mer om høye IgE verdier og håper dette kan hjelpe deg litt videre.

For det første - det er slett ikke sikkert at du har hyper-IgE-syndrom, men jeg nevnte det som en mulighet siden du ikke var allergiker (antakelig) og hadde såpass høye verdier som over 10000. Hyper-IgE syndrom følges ofte av en sterk tendens til infeksjoner, og særlig hudinfeksjoner. Det kalles derfor også for Job syndrom (etter profeten Job som fikk store sår og infeksjoner i ansiktet). Syndromet er arvelig og medfødt og infeksjonene dukker gjerne opp allerede i barneårene. Syndromet kommer inn under kategorien immunsvikt-sykdommer, dvs immunsystemet fungerer ikke helt så godt som det skal (derfor alle infeksjonene). Jeg har nettopp funnet en oversiktsartikkel om emnet i et barnemedisinsk tidsskrift (Pediatric Allergy and Immunology) hvis legen din skulle være interessert. Men som sagt, dette rimer vel heller dårlig med dine plager, så det beste rådet jeg kan gi deg (har nevnt det før) er å kontrollere resultatet, og hvis det medfører riktighet eventuelt kontakte en revmatolog eller Rikshospitalets Immmunologiske Institutt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7574-hyper-ige-syndrom/#findComment-37577
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...