Gå til innhold

stomi

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 33 år gammel mann som nå har levd (eksistert) med utalt iritabel tykktarm i over 14 år.

Det startet med at jeg en dag på jobb måtte på toalett, men dette var vanskelig å finne.Da jeg hadde følelsen av at det var diare, kan dere skjønne at jeg fikk litt panikk.Jeg fant toalettet til slutt.....

Etter dette gled jeg inn i et mønster som besto i minst 2-3 toalettbesøk (diare) om morgenen før jeg dro på jobb. Min lege på den tiden startet med imodium kur. Deretter ble jeg undersøkt med kontrast røntgen,videoslange både ned i magen og opp i tarmen. Dette var i -89-90. Konklusjon: Iritabel tykktarm.

Prøvde deretter med visiblin uten at dette hjalp.

Min gamle lege sa da at dette måtte jeg leve med.

Etterhvert ble dette et så stort problem at jeg sluttet i min jobbsom elektriker,og tok fatt på videre utdanning. Jeg er ferdig utdannet elektroingeniør og har i dag en veldig god jobb.

Problemet nå er at det som før var begrenset til morgenen,er nå erstattet av tilfeldigheter. Bare tanken på å gå en tur rundt et lite tjern i nærheten får magen min til å sette i gang med resultat diare. Så lenge jeg har et toalett i nærheten går det bra, uten blir det full panikk.

Desember 99 ble jeg pånytt undersøkt av spesialist

i tarmsykdommer vha kolonskopi( slange med kamera i enden) På nytt intet galt annet en UTALT IRITABEL TYKKTARM.

Jeg går nå på zoloft fordi både jeg og min lege tror at dette er Psykisk.

Jeg er på 2. uke i kuren, og er veldig plaget av diare. Jeg håper at dette er forbigående.

Jeg er nå kommet ditt at jeg frykter for jobben min pga at alt som har med reise/kurs er for meg ett mareritt og noe som jeg vha undskyldniger unngår.

Kino,båtturer,bilturer,hytteturer,ferie blir unngått pga dette.

Mao føler jeg at jeg godt på vei til å bli både sosialt og psykisk invalid.

Mitt spørsmål er; på bakgrunn av min relativt lange sykdomshistorie,hadde det vært mulig å fått en operasjon med utlagt tarm, og hvilke konsekvenser vil evnt. en slik operasjon ha mhp kreft i tarmene?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7580-stomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Jeg tror ikke noen vil anbefale deg en slik operasjon,og etter det du forteller virker dette ganske klart som et psykisk problem,og bør behandles med det utgangspunktet.Det er vel også derfor dere prøver med Zoloft,men det er etter 2 uker for tidlig å si hvor god effekt du vil få.Hvis denne medisinen etterhvert ikke skulle være tilstrekkelig,ville jeg kanskje kunne anbefale at du henvises til psykolog eller psykiater for videre behandling.Du er ung,og det er gode muligheter til å finne en løsning på problemet uten den nevnte operasjonen,som er komplisert og ikke ufarlig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7580-stomi/#findComment-37195
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen vil anbefale deg en slik operasjon,og etter det du forteller virker dette ganske klart som et psykisk problem,og bør behandles med det utgangspunktet.Det er vel også derfor dere prøver med Zoloft,men det er etter 2 uker for tidlig å si hvor god effekt du vil få.Hvis denne medisinen etterhvert ikke skulle være tilstrekkelig,ville jeg kanskje kunne anbefale at du henvises til psykolog eller psykiater for videre behandling.Du er ung,og det er gode muligheter til å finne en løsning på problemet uten den nevnte operasjonen,som er komplisert og ikke ufarlig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

zoloften er nå brukt i 4 uker uten særlig virkning, så

hvilke behanldlingsmåter kan ellers være aktuelle?

Psykomotorisk behandling?

kognitiv psykoterapi?

Akkb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7580-stomi/#findComment-37779
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...