Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det mulig å utvide blærekapasiteten?

Jeg (kvinne 32 år) har i alle år vært plaget av liten blære.

Drikker jeg det som er anbefalt iløpet av en dag (2 liter +) så løper jeg på toalettet minst en gang i timen, i tillegg minst en gang om natten.

Dette fører til at jeg i mange situasjoner drikker for lite for å slippe å måtte løpe til toalettet i tide og utide.

Jeg har ikke blærekatar eller noen andtre problemer.

Under svangerskapene mine var problemet ennå større...

Er det mulig å trene seg opp til å få plass til mer?

Hvor mye skal en vanlig blære romme når den er full?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7582-utvide-bl%C3%A6rekapasitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Enkelte urinblærer er virkelig små, men det er sjelden - f.eks. kan en blære skrumpe etter strålebehandling. - Som regel er blæren normalt stor selv om den føles liten. Det går nerveimpulser til ryggmargen og hjernen når blæreveggen strekkes (når blæren fylles med urin). Disse signalene er antagelig veldig forskjellige og oppleves helt forskjellig hos forskjellige mennesker. Når disse impulsene er sterke - så man må tømme blæren ofte - føler man at blæren er liten. Dersom vi undersøker blæren uten at man kjenner impulsene (f.eks. under narkose) rommer blæren mye mer enn i dagliglivet. Vanligvis vil de fleste tømme blæren når det er mellom 300 og 500 ml (3-5 desiliter) i blæren, men det varierer betydelig.

De fleste kan trene opp dette slik at blæren kan romme mer. Dette er det vi kaller blæretrening. Det er viktig at man ikke tømmer blæren ved de første signalene hver gang, men at vi undertrykker dem - så det blir vi som styrer blæren og ikke omvendt. MEN det motsatte er også skadelig. Dersom man går svært sjelden og tømmer blæren - slik at den rommer henimot en liter - kan muskulaturen som skal sørge for tømming, skades slik at vi ikke klarer å tømme blæren fullstendig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...