Gjest engstelig i natt! Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Har hatt en føflekk som står litt ut, i ca 1 år. Denne har vært lysebrun, men i det siste har den vært irritert, i helgen var den veldig vond, og i dag har den væsket noe blankt. Jeg har litt vondt i vevsområdet under, og er livredd for at dette er føflekkreft. Har også en annen føflekk som har klødd og blødd og dannet skorpe på. Jeg skal til lege om to dager og vil fjerne den, men jeg har lest denne setningen her på DOL, skrevet av hudspesialist Per Helsing, om prognosen: "5 års overlevelse ved melanom er 90% for kvinner og noe over 80% for menn. " Vil det si at det er 90 % sjanse for at jeg lever om 5 år? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76198-f%C3%B8flekkkreftprognose-kan-du-tolke-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heide Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Det er IKKE morsomt å få beskjed om at føflekken en har er ondartet, det har jeg opplevd selv. Trøsten er at får du fjernet føflekken raskt, så er det ikke farlig selv om den er ondartet. Det er dersom det har gått lang tid og den har fått spredd seg det er farlig. Det er bra at du skal til legen så raskt, beskrivelsen av føflekken høres ikke helt god ut. Etter at legen har fjernet føflekken din, vil det ta ca tre uker før du får vite om den var ondartet. Pass på at du insisterer på at du vil ha føflekken fjernet. Jeg opplevde at legen var veldig spydig og snakket om "hysteriske kvinnfolk som innbiller seg ting når de er gravide". Han var temmelig spak da han etter noen uker ringte og sa at føflekken var ondartet likevel. Med meg har det gått helt bra, det er 10 år siden jeg fjernet den. Det går nok bra med deg også. *Oppmuntrings-klem til deg* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76198-f%C3%B8flekkkreftprognose-kan-du-tolke-dette/#findComment-387623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Har to venninner som har hatt ondartede føflekker. Den ene fikk det for ti år siden. Den andre nylig. Hun ba om at de tok det de skulle av vevet rundt pluss litt til for sikkerhetsskyld. Ingen spredning heldigvis i det vevet som ble sendt inn. Leste et sted at prognosene ved slik kreft var mye bedre å enn bare for få år siden. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76198-f%C3%B8flekkkreftprognose-kan-du-tolke-dette/#findComment-390854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madeira1365380500 Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Det betyr at ca 90% lever etter 5 år.Jeg har føflekkreft selv og jeg har fått "egen" prognose og den er 95% ¨på at jeg lever etter 5 år og 88% på at jeg lever etter 10 år.Det er tull at du er trygg når føflekken er fjernet.Kreftceller kan meget mulig ha revet seg løs FØR fjerningen og kan etter en kort eller lang tid spre seg til indre organer.Rart at det er så få som vet at føflekkreft er en av de farligste kreftformer man kan få!Tykkelsen på føflekken er den viktigste indikatoren mht om/hvis kreften kan spre seg.Det er derfor man ALDRI bør få skrapet bort en føflekk(da er det svært vanskelig å få målt dybden).Fjern de føflekkene du er usikker på og lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76198-f%C3%B8flekkkreftprognose-kan-du-tolke-dette/#findComment-893456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke engstelig akkurat nå Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Det betyr at ca 90% lever etter 5 år.Jeg har føflekkreft selv og jeg har fått "egen" prognose og den er 95% ¨på at jeg lever etter 5 år og 88% på at jeg lever etter 10 år.Det er tull at du er trygg når føflekken er fjernet.Kreftceller kan meget mulig ha revet seg løs FØR fjerningen og kan etter en kort eller lang tid spre seg til indre organer.Rart at det er så få som vet at føflekkreft er en av de farligste kreftformer man kan få!Tykkelsen på føflekken er den viktigste indikatoren mht om/hvis kreften kan spre seg.Det er derfor man ALDRI bør få skrapet bort en føflekk(da er det svært vanskelig å få målt dybden).Fjern de føflekkene du er usikker på og lykke til! Hei! Nå er det jo 1 1/2 år siden jeg skrev innlegget, men takk for at du svarer likevel! Jeg fikk fjernet føflekken på magen, men det var veldig vondt. Måtte få bedøvelse 2 ganger uten effekt, og jeg hadde diffuse smerter 1/2 år etterpå. Trolig hadde legen kommet borti en nerve? Det var iallefall ikke noe malignt i den føflekken, til tross for plagene den gav. Men jeg følger med på andre flekker, har fått mange pigmentflekker siste årene, pga sola, så jeg tror jeg er i faresonen med relativt lys hud. Takk for svaret, og lykke til og god bedring! Forresten: har du fått noen konkrete råd til hvordan forebygge oppbluss? F.eks spise antioksidanter og unngå solen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76198-f%C3%B8flekkkreftprognose-kan-du-tolke-dette/#findComment-893758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madeira1365380500 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hei! Nå er det jo 1 1/2 år siden jeg skrev innlegget, men takk for at du svarer likevel! Jeg fikk fjernet føflekken på magen, men det var veldig vondt. Måtte få bedøvelse 2 ganger uten effekt, og jeg hadde diffuse smerter 1/2 år etterpå. Trolig hadde legen kommet borti en nerve? Det var iallefall ikke noe malignt i den føflekken, til tross for plagene den gav. Men jeg følger med på andre flekker, har fått mange pigmentflekker siste årene, pga sola, så jeg tror jeg er i faresonen med relativt lys hud. Takk for svaret, og lykke til og god bedring! Forresten: har du fått noen konkrete råd til hvordan forebygge oppbluss? F.eks spise antioksidanter og unngå solen? Hei.Bra at det ikke var noe galt med den du tok på magen,da.Min var på ryggen,og jeg visste ikke engang at jeg hadde den,men dagen jeg skulle til legen(av annen årsak),ble jeg plutselig oppmerksom på den etter dusjing om morgenen og bestemte meg for å vise den til legen.Hun sa at hun ville ta den med en gang.Den var 6-7 mm i diameter,mørkebrun/sort med ujevne kanter.Aldri noe kløing eller plager,men altså ondartet.Dette er to år siden og i løpet av den tiden har jeg tilegnet meg en del kunnskap-både via andre som har føflekkreft i alle stadier og via nettsider.Jeg må gå til kontroll i ennå 8 år framover+ikke være ute i solen uten sterk solkrem og klær+ALDRI ta solarium(man mener at det er det som er årsaken til min føflekkreft).Jeg drikker Noni-juice og spiser antioksidanter hver dag for å forhindre evt spredning.Så langt så godt:)MEN aldri undervurder føflekkreft(jeg var av den mening at bare man fjernet flekken,var man kurert-hvor feil jeg kunne ta).Jeg har i løpet av de to årene mistet mange nett-venner til denne kreftformen,både tenåringer og voksne og gamle.Mange hadde på forhånd fått beskjed av lege at:"Den føflekken der er helt ufarlig"-for så å la den være og vokse seg dypt ned i huden slik at kreften har spredd seg og de plutselig er Stage IV.Jeg ønsker ingen å få dette svineriet,og er derfor litt på hugget når jeg ser innlegg om det.En av grunnene til at leger er så restrektive med føflekkfjerning her i Norge er at det koster penger å sende inn disse til patolog!Vel,lykke til med dine og god påske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76198-f%C3%B8flekkkreftprognose-kan-du-tolke-dette/#findComment-894012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke engstelig akkurat nå Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hei.Bra at det ikke var noe galt med den du tok på magen,da.Min var på ryggen,og jeg visste ikke engang at jeg hadde den,men dagen jeg skulle til legen(av annen årsak),ble jeg plutselig oppmerksom på den etter dusjing om morgenen og bestemte meg for å vise den til legen.Hun sa at hun ville ta den med en gang.Den var 6-7 mm i diameter,mørkebrun/sort med ujevne kanter.Aldri noe kløing eller plager,men altså ondartet.Dette er to år siden og i løpet av den tiden har jeg tilegnet meg en del kunnskap-både via andre som har føflekkreft i alle stadier og via nettsider.Jeg må gå til kontroll i ennå 8 år framover+ikke være ute i solen uten sterk solkrem og klær+ALDRI ta solarium(man mener at det er det som er årsaken til min føflekkreft).Jeg drikker Noni-juice og spiser antioksidanter hver dag for å forhindre evt spredning.Så langt så godt:)MEN aldri undervurder føflekkreft(jeg var av den mening at bare man fjernet flekken,var man kurert-hvor feil jeg kunne ta).Jeg har i løpet av de to årene mistet mange nett-venner til denne kreftformen,både tenåringer og voksne og gamle.Mange hadde på forhånd fått beskjed av lege at:"Den føflekken der er helt ufarlig"-for så å la den være og vokse seg dypt ned i huden slik at kreften har spredd seg og de plutselig er Stage IV.Jeg ønsker ingen å få dette svineriet,og er derfor litt på hugget når jeg ser innlegg om det.En av grunnene til at leger er så restrektive med føflekkfjerning her i Norge er at det koster penger å sende inn disse til patolog!Vel,lykke til med dine og god påske. Takk for oppmerksomheten iallefall! Det er jo en stadig økende føflekk-kreftfare, og jeg er som nevnt i faresonen. Blir lett solbrent, får lett fregner/føflekker. I tillegg er jeg så dum å ta noen solariumstimer i vinterhalvåret. Dvs i perioder, som før jul/nyttår og nå før jeg reiser til thailand. Men jeg skal tenke på dine ord, og på faren! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76198-f%C3%B8flekkkreftprognose-kan-du-tolke-dette/#findComment-894700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.