Gå til innhold

vitaminer, mineraler, tran, omega3 ??


Åsemor

Anbefalte innlegg

Må man "ta" noe liksom...?

Fikk streng beskjed av en bekjent om at jeg burde ta tran. Enten i kapsler eller flytende. Hvis ikke jeg ville det burde jeg ta omega3. Eller omega3 med folat. Er det noe poeng i å ta med folat hvis jeg ikke har tenkt å bli gravid de nærmeste åra? Er det godt for noe annet liksom? Eller hva med en sånn multivitamin? Sanasol? Biovit? C-vitaminer?

Kjenner at høsten gjør meg trøtt og slapp, så jeg bør vel ta ettellerannet... Men hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du får i deg nok sunn mat, fisk og grønnsaker trenger du ikke ta noen kosttilskudd. De beste vitaminene kommer direkte fra maten, ikke fra piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får i deg nok sunn mat, fisk og grønnsaker trenger du ikke ta noen kosttilskudd. De beste vitaminene kommer direkte fra maten, ikke fra piller.

Spiser aldri grønnsaker, og sjelden fisk.

Når man er 21 år og bor alene i en liten leilighet blir det liksom ikke til at en handler gulrøtter, sprengt torsk, blomkål og laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duna1365380376

Spiser aldri grønnsaker, og sjelden fisk.

Når man er 21 år og bor alene i en liten leilighet blir det liksom ikke til at en handler gulrøtter, sprengt torsk, blomkål og laks.

Ville tatt ekstra vitaminer og omega3 jeg. Det skader i allefall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper

Kostpluss og en boks med Triomega (de fås i dagligvarebutikk/apotek) er du bra dekket. Hvis du ikke trener mye eller har et spesielt dårlig kosthold skal du ikke trenge noe mer.

Hvis du vil fylle på med noe mer er C-vitamin et lurt tilskudd. Den beste på markedet er 750mg pakning fra Pharmanord, som du får på apoteket. Med den holder det å ta en tablett annenhver dag.

Folatsyre ville jeg ikke anbefalt tatt alene om man ikke prøver å bli gravid, ta heller vitamin B-kompleks (alle B-vitaminene, folat er en B-vitamin). Hvis man tar én type B-vitamin over lengre tid risikerer man å tappe kroppen for de andre typene B-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du får i deg nok sunn mat, fisk og grønnsaker trenger du ikke ta noen kosttilskudd. De beste vitaminene kommer direkte fra maten, ikke fra piller.

Det er det delte meninger om. Særlig med tanke på hvordan maten nå produseres/dyrkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...