Gå til innhold

Angiio ødem av penicillin

Anbefalte innlegg

For noen år siden fikk jeg en penicillin kur for en betennelse, og etter 8 dager fikk jeg enormt med urticaria.

Jeg fikk allergisprøyte av legen og allergi tabletter, men ingenting hjalp.

Det utviklet seg til Angio ødem og jeg ble satt på Prednison 5 mg. x 8 med gradvis nedtrapping.

Jeg hadde ikke et ledd igjen i kroppen,alt var liksom forsvunnet i ødemene.

Jeg hadde hevelse på leppene, men ikke inne i munnen.

Jeg ble sendt på sykehus for en allergiutredning, og der ble jeg testet for alt mulig rart.

Men ikke for penicillin !!!

Legen sa han var redd jeg skulle gå i sjokk.

Er det fare for det hvis jeg får i meg pencillin ??

Kan man ikke i ettertid teste for å se om det var penicillinen jeg reagerte på ?

Jeg synes det er ubehagelig ikke å ha vissthet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7624-angiio-%C3%B8dem-av-penicillin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære Helen.

Med en slik alvorlig reaksjon er det klart at alt som minner om penicillin bør unngås. Etterhvert er det helldigvis en rekke andre antibakterielle midler som kan brukes ved infeksjoner.

En blod prøve kan fortelle om du har allergi/antistoffer mot penicillin i kroppen. (RAST-prøve). Er denne fremdeles pos.,er jo svaret greit. Er den imidlertid neg., sier den ingenting.Vi vet nemlig at penicillim allergiske individer kan ha neg. RAST-prøver når det har gått lenge siden siste "inntak".

Men til slutt. Var det selv den minste mistanke at penicillin var årsaken dengang, skal dette aldri prøves ut igjen.

Vennlig hilsen Lege T.-Ø.Endsjø,

spes. felt astma-og allergi-sympt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet.

Kjære Helen.

Med en slik alvorlig reaksjon er det klart at alt som minner om penicillin bør unngås. Etterhvert er det helldigvis en rekke andre antibakterielle midler som kan brukes ved infeksjoner.

En blod prøve kan fortelle om du har allergi/antistoffer mot penicillin i kroppen. (RAST-prøve). Er denne fremdeles pos.,er jo svaret greit. Er den imidlertid neg., sier den ingenting.Vi vet nemlig at penicillim allergiske individer kan ha neg. RAST-prøver når det har gått lenge siden siste "inntak".

Men til slutt. Var det selv den minste mistanke at penicillin var årsaken dengang, skal dette aldri prøves ut igjen.

Vennlig hilsen Lege T.-Ø.Endsjø,

spes. felt astma-og allergi-sympt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet.

Takk for hyggelig svar.

Men jeg lurer på en ting til.....kan jeg ved bare å ta i en tbl., hvis jeg har et sår på hånden, få en reaksjon.

Jeg arbeider i hjemmesykepleien og gir pasienter tbl.

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Takk for hyggelig svar.

Men jeg lurer på en ting til.....kan jeg ved bare å ta i en tbl., hvis jeg har et sår på hånden, få en reaksjon.

Jeg arbeider i hjemmesykepleien og gir pasienter tbl.

Ja, ved en alvorlig penicillinallergi kan du faktisk få symptomer bare ved å håndtere tabletter. En annen ting er at den reaksjonen du hadde kan ha vært en såkaldt type 3 immunreaksjon som kommer litt senere enn den straksreaksjonen som kan testes ut med blodprøver etc. Derfor vil negative prøver ikke kunne frikjenne deg for penicillinallergi. Du må bare holde deg helt unna penicillin, og hvis vanlige penicillintabletter må håndteres i jobben din må du bruke hansker eller på annen måte unngå direkte kontakt. Selv støv fra penicillintabletter kan gi deg symptomer, så unngå bokser med mange tabletter i som kan ha gått i stykker etc. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. I forum besvarer vi utvalgte spørsmål i løpet av en til to dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...