Gå til innhold

mystiske føflekker!

Anbefalte innlegg

Gjest studine

jeg oppdaget i dag at to føflekker på siden av midjen hadde rur(altså sår midt i selve føflekkene) og var ugjevne i farge. Har ikke oppdaget noe uvanlig med disse føflekkene tidligere. Nå er de ugjevne i farge og "utvannet". Føflekkene er ca 4-5mm store og ligger ca 8mm fra hverandre. Bør jeg gå å undersøke meg? Jeg er lys og har hatt problemer med huden tidligere. Har også sol allergi.Har ikke vært i sol eller solarium! Håper du kan gi meg råd, takk på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7625-mystiske-f%C3%B8flekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, lege

Jeg synes du bør la en lege kikke på føflekkene. Her er for øvrig et tidligere spørsmål jeg har besvart som kan være av interesse:

"Vond føflekk.

Jeg er en jente som har et problem. Jeg har alltid hatt en vanlig føflekk rett under brystet. Men i det siste har den vokset. Den er nesten som en svart skorpe og gjør vondt når jeg har BH på. Det har den aldri gjort før. Hva er det som har skjedd ?

Muligens er føflekken blitt irritert på grunn av BH-kanten. Dette er i så fall ufarlig og kan behandles med en desinifiserende sårsalve. Jeg synes likevel at du snarest skal oppsøke lege slik at du kan få vurdert om dette er forklaringen eller om føflekken bør fjernes. Følgende egenskaper ved en føflekk tilsier nærmere undersøkelse:

• Det forekommer forksjellige farger i føflekken for eksempel mørke,

lysebrune, røde, blålige eller hvite partier.

• Føflekken har en ujevn avgrensning mot normal hud.

• Føflekken vokser. Dette kan være være normalt hos barn og ungdom

ettersom hele kroppen er i vekst.

• Føflekker som er bredere enn 0,5 centimeter.

• Kløende føflekker.

• Den blør lett eller virker irritert.

Vanligvis viser det seg at føflekken er uskyldig, men det er best å være på den sikre siden. Farlige føflekker er sjelden før 30-40 års alderen."

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7625-mystiske-f%C3%B8flekker/#findComment-38435
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...