Gå til innhold

Han vil ikke dele!


Gjest VeldigLeimeg

Anbefalte innlegg

Gjest VeldigLeimeg

Kjæresten (og samboeren min) vil ikke dele! Ikke bøtte eller spade eller sjokolade :) Nei, det er ikke så ille, men det er litt trist og fryktelig vanskelig! :(

Det handler om penger. Begge jobber, og vi deler alle felles utgifter på to. Nå regningen er betalt sitter jeg igjen med et par hundrelapper og han sitter igjen med omtrent fem tusen. Han drar på på turer, på byn og kjøper klær, og ting og pynter seg. Jeg jobber overtid så mye jeg kan, og prøver å skaffe meg en bedre betalt jobb.

Egentlig handler det ikke mest om penger, men jeg tenker at hadde han vært ordentlig glad i meg så hadde han villet dele...? Jeg tror han tenker at han har fortjent det han skaffer seg og visa versa. Han vil nok dele om jeg maser nok, men da er det fordi jeg har grått meg til det, ikke fordi han mener at det er riktig. Jeg vet han er veldig glad i meg og han er alltid generøs når det gjelder presanger og blomster. Men det er sårende når han drar på fjelltur med gutta og jeg sitter hjemme fordi jeg er blakk.

Hvordan kan jeg få han til å forstå at dette handler om mer enn penger? Har noen hatt dette problemet å funnet en løsning som fungerer?

Vi har vært sammen i seks år og bodd sammen i ett år. Han er mannen i mitt liv og derfor er det jo viktig å finne ut av dette. Vi er begge 29 år og har brukt lang tid på utdannelse.

Hvordan gjør dere med økonomien, og er det noe lurt vi kan gjøre?

En klem fra Leimeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:

Jeg forstår godt at du er lei deg! Noen annen løsning enn at han må forstå at i et forhold "yter man etter evne, og nyter etter behov" finnes ikke.

Synd at du for tiden tjener mindre enn han. Ellers er det jo vanlig i perioder at kvinnen tjener mindre enn mannen pga. at hun ofte er hjemme med små barn. Da ville det vært himmelropende urettferdig at hun hadde mindre disponibelt enn ham.

Da vi fikk vårt første barn hadde jeg ikke jobb engang, vi fikk barn måneden etter at jeg var ferdig å studere. Da hadde vi begge to lite penger, men det han tjente, var selvsagt felles. På samme måte som at nedkomststønaden jeg fikk, gikk til å nedbetale billånet.

Jeg synes du skal fortelle ham at dette sårer deg, at dersom dere skal ha noen felles fremtid, må det være "oss" og ikke "jeg".

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig egoistisk ut av mannen din! Skjønner ikke helt tankegangen hans, det må jeg si.

Vi har også ulik inntekt, han tjener mye mer enn det jeg gjør, men alle penger som tjenes inn er våre penger. Ikke hans og mitt, men våre. Vi bidrar begge til fellesskapet, og selv om vi tjener ulikt, betyr ikke det at vi har ulike beløp å disponere. Alt er vårt felles, både inntekter og utgifter. Sånn skal det være, syns vi begge to.

Ville tatt en alvorsprat med ham om jeg var deg, og funnet ut om det er sånn han tenker seg framtiden også. For det der høres veldig merkelig og ego ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kjæresten din oppfører seg sånn fordi han ikke er glad i deg. Det er nok mer hvordan han er som person. Han høres veldig barnslig og egoistisk ut, og mangler tydelig kunnskaper om hvordan man skal oppføre seg i et forhold.

Dette bør du ta opp med ham. Ikke mas deg til ting, men få ham til å forstå at når man er i et forhold så deler man det man har. Den fyren der har levd i en drømmeverden altfor lenge, det er på tide han blir voksen, og det er på tide du begynner å stille krav til ham.

Hvis han fortsatt ikke tar hintet, så får du finne ut om du virkelig vil dele livet med en egoist.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aldri i verden

Et forhold hvor den ene parten har mye bedre råd enn den andre må jo bli skjevt. Synes det er kjipt av han å være så gnien, hadde ikke blitt lenge hos en sånn mann. De blir ikke bedre med årene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboere og gifte har forsørgerplikt, er det ikke slik? Det betyr at man bokstavelig er pliktig å sørge for at den andre får dekket materielle behov utover det som er felles (hus, strøm osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Novembermom

Han høres veldig kjip og egoistisk ut, spør du meg.

I et samboerforhold/ekteskap er det forsørgerplikt.

Akkurat sånn som om at min samboer har plikt til å forsørge meg.

Han tjener mer enn meg, men alt han får inn og jeg får inn bruker vi til å dekke våre behov med mat, hygieniske artikler, en tur på kino o.l.

Samboeren din blir ikke bedre med årene tror jeg.

Hva du skal gjøre vet jeg ikke, men jeg vet ikke om jeg hadde funnet meg i en så skjev fordeling.

Håper det blir MYE bedre med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har så ulik inntenk MÅ det bli skjevt hvis utgiftene deles likt.

Hva med å fordele utgiftene mer rettferdig, så du sitter igjen med litt penger du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener den ene mye mer enn den andre er det store muligheter for problemer. Tror ikke dette er spesielt for dere.

Det kommer jo an på hvor stor forskjellen er.

Har dere like mye studielån?

Dersom dere ikke begge er i full jobb er det bare rett og rimelig at han bidrar mer. Men slik jeg forstår det er ikke det tilfelle her.

Skjønner jo at han vil bruke sine penger på seg.

Er du en person som sløser penger, eller føler han at du gjør det? Jeg var sammen med ei som hadde mye dårligere råd enn meg, men fordi hun sløste bort alle pengene hun fikk (fra meg eller andre hold) følte jeg ikke for å dele noe som helst. Jeg ville ikke være sparsom og dele bare for at hun skulle sløse bort det hun fikk.

Kanskje er han redd for at det kan bli slutt en gang og at han da har betalt mye mer enn deg til felleskassen. Selv om han ikke tror det skal bli slutt.

En løsning på dette kan være at han eier (dersom dere eier leilighet/hus) mer enn 50 %. Da vil han måtte betale mer og du mindre slik at dere sitter igjen med omtrent like mye penger. Og han vil ikke føle at han sponser det. Og skulle det bli slutt får han igjen pengene siden han da eier mer enn 50 % av leiligheten.

Men det er pussig at alle kvinner kritiserer en slik mann når de ikke er villige til å dele selv. Ja veldig mange kvinner vil ikke være sammen med en som tjener mindre enn dem i det hele tatt. Og må hun betale mer enn 50 % sier alle kvinner at mannen er en slask som lever på henne og ber henne dumpe han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man glad i noen, ønsker man det samme for dem som man ønsker for seg selv.

Hvordan han klarer og ha samvittighet til å reise på turer ol. uten og unne deg det samme er uforståelig. Du sier det ikke dreier seg egentlig om penger... Men det gjør det tydeligvis for din mann!

Jeg lurer på om dere har barn og hvis ikke, om hvordan dere DA vil få det.

Jeg lurer også på hvordan han ville ha oppført seg om du pluttselig vant mange penger eller fikk en jobb som du tjente mye mere en ham. Ville han synes det samme da tror du? eller ville han ha spillt på din samvittighet?

Du kunne kanskje fått ham til og dele mer rettferdig hvis du gråt deg til det sier du. Herrjemini jente! Det får da vel være grenser for underkuet man tillater seg og være!

Nei, dette sier mye om din mann.

En slik innstilling han har vil nok aldri forandre seg...bortsett fra hvis du noen gang kommer til og tjene mer en ham...da vil den nok endre seg tipper jeg.

Belag deg på et slikt liv, eller vurder og behold selvrespekten framfor underkuingen hans.

Eller vis han disse svarene du har fått?

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superwoman1365380389

Jeg flyttet sammen med kjærsten min når han begynt å studere. Da var det jeg som betalte alt og for meg så var mine penger våre penger.

Når han var ferdig med studiene etter 2 år. Så fikk han en veldig godt betalt jobb. Og, da hadde vi to inntekter og kjøpte hus og bil. Vi fant en grei fordeling trodde jeg og vi gjorde det som dere gjør nå. Jeg satt igjen med 0 penger hver mnd. Og, dette gikk utover mitt forhold til ham. Samtidig som jeg alltid var blakk så var det også jeg som gjorde alt i huset. Han på sin side hadde masse fritid og masse penger. Dro på guttetur til London og Danmark bl.a. Så plutselig var hans penger hans penger og mine penger mine penger. Hvis du skjønner. Han var ikke intr. i å dele likt.

Jeg fant ut at nok er nok. Sånn som dette ville ikke jeg ha det. Så i mitt tilfelle så fikk ikke vi forholdet til å fungere og vi gjorde det slutt etter 10 år. Ingen barn heldigvis.

Mitt råd til deg blir å snakke med ham. Forklar ham at dere ikke kan ha det sånn som nå. Du trives ikke og det ødelegger forholdet.

Mange av mine venner som er enten gift eller er i et langvarig forhold har 1 felles konto. Det fungerer veldig bra.

Håper du får han til å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei. jeg hadde en lignende situasjon med samboeren min for noen måneder tilbake. den store forskjellen mellom ditt problem og mitt er kanskje det at min samboer ikke drar så mye på turer og ut på byen. men vi hadde en periode da han insisterte at vi betalte for hvert vårt. han dro det helt ut, til og med maten vi spiser. det endte opp med masse frustrasjon fra min side, og hvor jeg bare tok ham til meg og forklarte alt det vonde han fikk meg til å føle ved å være som han var. at å være med noen i kjærlighet, betyr å dele. spesielt når det er snakk om saker som samboerskap, ekteskap....etc. jeg la ut en masse eksempler på hvordan det ville bli om det fortsatte sånn. om hvordan han kun behandlet meg som en dårlig venn og en greie å ha sex med. selvfølgelig overdrev jeg litt, men kun i en retning som illustrerte det jeg virkelig følte, slik at han skjønte hva det var han gjorde. etter denne praten tok han seg faktisk sammen.det hender han slenger en kommentar, og da tar jeg hensyn til den. men det er ikke så ofte at han bemerker hvem sin tur det er til å kjøpe hva nå. og jeg blir ikke trassig med en gang han nevner penger, men prøver heller å roe meg og snakke logisk. nå har det gått noen måneder, og det går fremdeles bra. han har mer jobb enn meg, og når jeg er blakk og han må kjøpe mat de fem dagene det er igjen til jeg får penger prøver vi å gjøre situasjonen lys ved å spøke om det eller gjøre det lettere på et vis. slik at det blir en glede fremfor en plikt. når jeg først får penger, kommer jeg gjerne hjem med noe jeg vet han liker. trenger ikke være mer enn en dose av det godteriet han er ekstra glad i akkurat da. men snakk med ham. ikke vær redd for å blotte deg fullstendig når du tar det opp. tving ham til å høre på deg. kan godt være at det går bra. om ikke, må du kanskje gi ham bittelitt tid. og om ting ikke forandrer seg...ja. da spøker det kanskje litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yunalesca 23

Jeg tjener mye mindre fordi jeg jobber og studerer. Og min samboer tjener såklart mye mer enn meg.

Så lenge kjæresten min har en viss mengde med penger til overs til han selv,noe han alltid har, så er han veldig behjelpelig når det kommer til å kjøpe inn mat til oss begge sånn at jeg slipper å bruke pengene mine på matutgiftet og heller konsentrere meg om regninger som er forbeholdt meg.

Synes nok at kjærsten din bør forstå situasjonen din og hjelpe deg litt her og der hvor han kan.

Men synes ikke det er riktig av noen av oss å forlange penger som den andre tjener. Vi har ikke krav på de pengene da det er ikke oss som har jobbet dem inn. Så at den andre må få kose seg synes jeg er rett og rimelig. Samtidig som han kan hjelpe deg med de mest nødvendige utgifter.

Men unødvendige greier som reiser,klær,jåleting,kinotur osv bør du føre deg med sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 20 år senere...

Kjæresten min vil ikke dele med seg. Vi bor hver for oss og han bor her meste parten av tiden. Da syns jeg det er rettferdig å dele på maten og ting til husholdningen. Jeg er ikke flink til å bruke så mye penger på meg selv å velger derfor å spare fordi vi får en baby sammen neste år som skal gå til babyen. Han velger heller å kjøpe unødvendige ting å la meg stå med jobb, (han har ikke jobb), husarbeid å så og si maten. Jeg vil dele maten å husholdningen å det vil ikke han. Hva bør jeg gjøre?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liioness skrev (9 minutter siden):

Kjæresten min vil ikke dele med seg. Vi bor hver for oss og han bor her meste parten av tiden. Da syns jeg det er rettferdig å dele på maten og ting til husholdningen. Jeg er ikke flink til å bruke så mye penger på meg selv å velger derfor å spare fordi vi får en baby sammen neste år som skal gå til babyen. Han velger heller å kjøpe unødvendige ting å la meg stå med jobb, (han har ikke jobb), husarbeid å så og si maten. Jeg vil dele maten å husholdningen å det vil ikke han. Hva bør jeg gjøre?? 

Dere skal ha barn sammen, bor ikke sammen, han gidder ikke spare til babyen kommer eller betale for sin egen mat, vil ikke hjelpe til med husarbeide når han er hos deg, men lar sin gravide kjæreste stå for alt!? Har dere tenkt å flytte sammen før babyen kommer?

Og du - start din egen tråd, ikke still spørsmål i en 20 år gammel tråd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 timer siden):

Dere skal ha barn sammen, bor ikke sammen, han gidder ikke spare til babyen kommer eller betale for sin egen mat, vil ikke hjelpe til med husarbeide når han er hos deg, men lar sin gravide kjæreste stå for alt!? Har dere tenkt å flytte sammen før babyen kommer?

Og du - start din egen tråd, ikke still spørsmål i en 20 år gammel tråd. ;)

Beklager at jeg stilte i feil tråd. Tenkte ikke på det🙏 - men sga lage min egen! D blir nok ikke å flytte sammen nei sånn som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hvorfor starte ny tråd når eksemplene i denne var så fine? 

Jeg er den kjipe kvinnelige versjonen av han i originalinnlegget. Jeg støtter ikke min partner økonomisk. Jeg har full jobb, også ekstravakter og han har ingen fast jobb. Vil uansett ikke flytte sammen av forskjellige årsaker, f.eks barn på hver vår kant. Det hadde også blitt en sykt dårlig deal for meg. Jeg bruker nesten alt av penger på sparing, klær og aktiviteter for barna. Av og til kjøper jeg nye klesplagg til meg selv men ikke så ofte. Reiser ikke og har ingen dyre hobbyer.  Føler han legger mest vekt på egne fritidsplaner, reise, uteliv og diverse. Kunne med fordel brukt mer på sine barn enn egne interesser tenker jeg. Hos han går vi sammen på butikken og deler alt 50/50. Hos meg har jeg ting klart og tar ikke etterbetaling for dagligvare osv. Ser jo hvordan dette her hadde blitt om vi bodde sammen... Synes det er greit for voksne også og bare være kjærester og allikevel ha hver sin husholdning. Regner ikke med at han tar meg med på tur om jeg ikke prioriterer det, og tenker at han får betale for set og sitt på sin kant også. 

Anonymkode: 076c9...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liioness skrev (På 9.10.2023 den 21.19):

Kjæresten min vil ikke dele med seg. Vi bor hver for oss og han bor her meste parten av tiden. Da syns jeg det er rettferdig å dele på maten og ting til husholdningen. Jeg er ikke flink til å bruke så mye penger på meg selv å velger derfor å spare fordi vi får en baby sammen neste år som skal gå til babyen. Han velger heller å kjøpe unødvendige ting å la meg stå med jobb, (han har ikke jobb), husarbeid å så og si maten. Jeg vil dele maten å husholdningen å det vil ikke han. Hva bør jeg gjøre?? 

Hvorfor i alle dager velger du å få barn med ham???

Anonymkode: baf77...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...