Gå til innhold

Oppskrift på pappmache


millymollymandy

Anbefalte innlegg

millymollymandy

Husker vi laget pappmache hjemme da jeg var jentunge. Nå tenker jeg å gjøre det med egne barn - men hvordan var det igjen? finner ingen oppskrifter på nettet, så her må jeg ty til dere!

Jeg husker vi rev opp avispapir og la i vann - og så var det visst tapetlim. Var det flere ingredienser?Framgangsmåte og rekkefølge?????????

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant denne oppskriften på nettet for deg :-)

Pappmasje

Du trenger:

Aviser, bolle med vann, tapetklister eller plastlim (fks. Arabin), maling

Riv avisene i små biter og legg dem i vann i 4-5 timer.Ta opp avisbitene og klem ut så mye vann som mulig. Bland i tapetklister og elt den på bordet. Massen er litt klissete å arbeide med, men den blir bedre etter at du har eltet den en stund.

Det er mange ting du kan lage av pappmasje, du kan forme den og lage figurer eller masker. Her skal vi vise deg hvordan du kan lage en skål.

Snu en skål i glass eller plast på hodet og legg et halvt centimeter tykt lag papirmasse over den. Det blir ekstra lett å få av papirmassen hvis du smører skålen inn med vaselin først. La det stå og tørke i værelsestemperatur. For sterk varme vil lett få formen til å sprekke. Når papirmassen er helt tørket, tar du forsiktig skålen bort. Til slutt kan du male og dekorere den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

millymollymandy

Fant denne oppskriften på nettet for deg :-)

Pappmasje

Du trenger:

Aviser, bolle med vann, tapetklister eller plastlim (fks. Arabin), maling

Riv avisene i små biter og legg dem i vann i 4-5 timer.Ta opp avisbitene og klem ut så mye vann som mulig. Bland i tapetklister og elt den på bordet. Massen er litt klissete å arbeide med, men den blir bedre etter at du har eltet den en stund.

Det er mange ting du kan lage av pappmasje, du kan forme den og lage figurer eller masker. Her skal vi vise deg hvordan du kan lage en skål.

Snu en skål i glass eller plast på hodet og legg et halvt centimeter tykt lag papirmasse over den. Det blir ekstra lett å få av papirmassen hvis du smører skålen inn med vaselin først. La det stå og tørke i værelsestemperatur. For sterk varme vil lett få formen til å sprekke. Når papirmassen er helt tørket, tar du forsiktig skålen bort. Til slutt kan du male og dekorere den.

Lykke til!

Tusen takk - det var kjapt!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...