Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min mann har nå vært til us på Rikshospitalet (22.8.02). Det gikk én mnd. før han fikk svar derfra. Da måtte han purre. Legen hans har ikke tatt kontakt med ham angående resultatene, og han lever helt i uvisse. Han hadde hempotyse fra januar til juni 02 - først svart, så rød til lys rød. Nå hoster han ofte slik at han brekker seg. Hempotysen har forsvunnet,men svarene på røntgen fra 22.8. sier: "Man har ut fra rtg thorax mistanke om at det som er beskrevet som fibrøst pregede fortetninger i midtfeltene kan representere komprimert lungevev. CT thorax tatt i april 02 ved Telemark røntgensenter er ikke oversendt hit. Vi innkaller disse bildene for nærmere vurdering, om det evt. foreligger forhold som tilsier at det kan tilrådes operativ behandling. Pasient og henvisende lege vil deretter få nærmere beskjed."

Vi har ikke hørt noe, og legen hans er umulig å få kontakt med. Hva kan vi gjøre videre for å få nærmere beskjed. Hva betyr "komprimert lungevev"? Kan det bety at der er mistanke om ca.pulm. Jeg er livredd, og jeg synes det går så forferdelig lang tid før det skjer noe! Hva kan du råde oss til å gjøre. Det hører også med at han i journalutskriften blir anbefalt bronkoskopi på vårt lokalsykehus. Dette sykehuset har vi hatt flere uheldige episoder med, så vi ønsker et annet sykehus. Er det fritt sykehusvalg? Er bronkoskopi farlig? I Danmark blir denne undersøkelsen lite brukt. Er ikke CT nøyaktig nok, eller må man ta opp prøver til biopsi for å kunne bekrefte/avkrefte en antatt diagnose?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76392-lungeemfysem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Dersom det ikke er mulig å oppnå kontakt med legen deres, kan dere vurdere å møte opp på kontoret hans og insistere på å treffe han for en avklaring av hva som skal/bør skje videre. Jeg synes dere bør overveie å gjøre dette i løpet av de kommende dagene.

Et alternativ er å kontakte en annen lege slik at denne kan overta ansvaret for utredningen av din mann.

CT erstatter ikke (men utfyller) bronkoskopi blant annet fordi sistnevnte undersøkelse innebærer mulighet for å ta vevsprøve.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76392-lungeemfysem/#findComment-388558
Del på andre sider

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin skrev (På 10.10.2002 den 12.21):

Dersom det ikke er mulig å oppnå kontakt med legen deres, kan dere vurdere å møte opp på kontoret hans og insistere på å treffe han for en avklaring av hva som skal/bør skje videre. Jeg synes dere bør overveie å gjøre dette i løpet av de kommende dagene.

Et alternativ er å kontakte en annen lege slik at denne kan overta ansvaret for utredningen av din mann.

CT erstatter ikke (men utfyller) bronkoskopi blant annet fordi sistnevnte undersøkelse innebærer mulighet for å ta vevsprøve.

Jeg fikk ikke sagt i første innlegg at min mann har lungeemfysem. I dag fikk vi kontakt med legen hans på telefon, og han hadde ikke noe nytt å tilføye annet enn at han kom til å kalle ham inn i desember.

CT-en hadde han sendt inn før legetimen på Rikshospitalet, så der kunne ikke han gjøre noe mer - annet enn å henvise ham til bronkoskopi, men det hadde ikke noe for seg.

Vi tok kontakt med Rikshospitalet for å få vite hvordan saken stod der, men der var ingen ansvarlig lege til stede, så vi må ringe igjen på mandag. Legen som han hadde konsultert på Riksh. hadde kun vært en "student" som ikke hadde faste kontordager der, men vikarierte i fb. med den ansvarlige legens fravær. Jeg synes det er helt umulig å nå til bunns i systemet. Min mann er en beskjeden mann som ikke klager over sin skjebne. Men jeg er derimot ganske masete og forsøker å forsere ting. Han spurte om mulighetene til å få transplantert lunge. Dette kom igrunn ikke på tale, fordi det var så mange komplikasjoner, og han var ikke så dårlig enda, mente legen. Likevel vet vi at det er 3-4 års ventetid, og da lever nok ikke min mann.

Min mann har svært lav produksjon av alfa-1- antitrypsin - 30 mg pr. dl (Jeg tror det var slik benevningen var).

Jeg tror min manns lege egentlig har gitt ham opp og nå bare tar ham med i sitt faste inntektsbudsjett med to innkallinger i året.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76392-lungeemfysem/#findComment-389803
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...