Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Har hepatitt C, men aldri hatt noen symptomer. Ble behandlet med Interferron og Ribavirin i 1999, men fortsatt verdier som tilsier at jeg er smittebærer.

Jeg lurer på faren for smitte ved seksuell omgang. Min samboer og jeg ønsker snart å "fjerne" kondomet, bl.a med tanke på å prøve å få barn. Hva med smitte via sæd? Siden jeg har hepatitt C, vil da det kunne bli overført til barnet?

Takknemlig for svar fra deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76536-hepatitt-c/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Hepatitt C kan overføres ved sexuell kontakt, men overføringen forekommer ikke like hyppig som Hepatitt B eller HIV, den er faktisk relativt moderat. Det samme gjelder også overføring av Hepatitt C smitte fra positiv mor til barn. Ifølge lærebøkene og større undersøkelser forekommer overføring ca i 3-5% av tilfellene. Du tar derfor en klar sjanse, selv om sjansen er kanskje ikke så stor. Det ville kanskje være en god ide å snakke med indremedisineren som behandlet deg, med tanke på å eventuelt sette deg i behandling igjen mens barneproduksjonen foregår. Han/hun kan sikkert også gi noe mer nyanserte råd.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76536-hepatitt-c/#findComment-392092
Del på andre sider

Gjest lykke til!

Hei,

Hepatitt C kan overføres ved sexuell kontakt, men overføringen forekommer ikke like hyppig som Hepatitt B eller HIV, den er faktisk relativt moderat. Det samme gjelder også overføring av Hepatitt C smitte fra positiv mor til barn. Ifølge lærebøkene og større undersøkelser forekommer overføring ca i 3-5% av tilfellene. Du tar derfor en klar sjanse, selv om sjansen er kanskje ikke så stor. Det ville kanskje være en god ide å snakke med indremedisineren som behandlet deg, med tanke på å eventuelt sette deg i behandling igjen mens barneproduksjonen foregår. Han/hun kan sikkert også gi noe mer nyanserte råd.

Vennlig hilsen

Heisan Bolli!

Jeg er ikk ening med legen. Jeg har også studert dette, og har fått info fra eksperter. Du smitter ikke din mann så lenge det ikke er blod i din skjede og han har sår på tissen. Hep. c smitter via blod til blod.

Etter hva jeg har hørt har overførselen med hep. c kun skjedd via analsex!

Ingen hep. c spesialister fraråder å få barn når du har hep. c. Smitte fra mor til barn er meget liten. Dette forekomer helst hvis moren har et meget dårlig immunforsvar.

Jeg anbefaler deg linkene:

www.hepatitisforeningen.dk og

www.hepatitisneigborhood.com

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76536-hepatitt-c/#findComment-394844
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...