Gå til innhold

Dårlig ånde

Anbefalte innlegg

june1365380389

Er ei jente i slutten av 20 åra som er veldig plaget av dårlig ånde. Er ikke plaget til dagen men om morgenen etter at jeg har sovet, og av og til når jeg går lenge uten å spise noe. Og dette er kraftig ånde- verst om morgenen! Jeg røyker ikke og spiser sjelden sterk mat. Er også nøye med tannpuss og tanntråd og går regelmessig til tannlege, så det er ikke grunnet dårlig tannhygiene. Har prøvd bakteriedrepende væske tidligere men dette har ikke hjulpet. Har hørt at det kan skyldes bakterier som ligger i halsen og at det er forholdsvis lett å behandle med penicillin? Stemmer dette? Evt. hva kan grunnen være og hva kan gjøres? Setter pris på hjelp da dette er veldig plagsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76541-d%C3%A5rlig-%C3%A5nde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Hos de aller fleste er årsaken til dårlig ånde at det er for mange bakterier i munnhulen. Når de bryter ned avstøtte celler fra slimhinnen dannes det lukt. Tiltak som minsker antall bakterier eller celler, begrenser lukten betydelig. Første bud er derfor godt renhold, som jeg forstår du sørger for. Tannpuss og bruk av tanntråd etter hvert måltid er effektivt. Børst også tungen. Godt tannstell innebærer regelmessige besøk hos tannlegen. Han kan rydde opp i tenner og tannkjøtt slik at bakteriene får færre gjemmesteder.

Spyttet spyler munnhulen ren. Tyggegummi, helst med Xylitol, eller sukkerfrie pastiller øker dannelsen av spytt. Det er viktig å være klar over at enkelte nervemedisiner og tabletter mot allergi gjør at man lager mindre spytt. Stress kan også minske spyttproduksjonen.

Hyppige måltider er viktig. Da velger bakteriene å leve av matrester og unngår de luktframkallende cellene. Husk at enkelte matvarer som hvitløk, løk, enkelte kryddersorter, ost, kaffe, alkohol og tobakk, gir dårlig ånde. Drikke også lite melk.

Det er heldigvis sjelden noen alvorlig lidelse som ligger bak dårlig ånde. Hvis du er usikker på helsen din, er det riktig å få gjort en helsesjekk hos legen

Ut i fra beskrivelsen har jeg inntrykk av at du gjør det som er mulig for å få en god ånde. Det er derfor viktig å avklare om du faktisk har dårlig ånde eller om du tenker at du har det. Jeg foreslår at du spør en du stoler på vil gi deg et sikkert svar. Husk at det er normalt å dårlig ånde om morgenen.

Du har rett i at dårlig ånde kan skyldes groper i mandlene og at det i disse samler seg matrester etc. som kan lukte vondt. Man kan da fjerne mandlene hvis vedkommende ikke klarer å plukke ut proppene som danner seg (hvilket kan være vanskelig).

Det er også verdt å få vurdert om eventuell dårlig ånde har sammenheng med kronisk betennelse i nese eller bihule.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76541-d%C3%A5rlig-%C3%A5nde/#findComment-391995
Del på andre sider

Det er helt normalt å ha dårlig ånde om morgenen og hvis man ikke har spist på veldig lenge! Tror det har noe å gjøre med at luktene fra magesekken kommer opp gjennom halsen, hvis magen er tom.

Om natta dannes det masse bakterier i munnen, fordi spyttproduksjonen senkes mens man sover. Det er fordi man ikke skal kveles av sitt eget spytt mens man sover.

Hvis du spiser litt og pusser tennene etterpå, unngår du stort sett problemet med dårlig ånde. Tyggis er også en løsning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76541-d%C3%A5rlig-%C3%A5nde/#findComment-395749
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...