Gå til innhold

til legen-pirquet-prøve

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var i dag og fikk lest av pirquet-prøven jeg tok for to dager siden. Helsesøster virket først forskrekket for deretter å si at jeg ikke hadde tuberkulose for da hadde armen sett helt annerledes ut. Resultatet var +6. Jeg fikk ikke noe nærmere beskjed om jeg burde ta noen videre prøver eller hva dette egentlig betydde. Hva betyr +6, bør jeg ta kontakt med lege? Kan jeg ha hatt tuberkulose eller hva er det som gjør seg utslag på denne prøven?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7656-til-legen-pirquet-pr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest engelen

Hei!

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Vi tok pirquet prøven i forbindelse med praksis, og fikk vite at du skal være positv, og det at du har +6 tyder på at du er positiv.

Jeg var negativ, og det er vi som må ta bcg sprøyten omigjen, dersom arbeidsplassen ber om det. Slik har jeg forstått det...

Håper du ble beroliget. Helsesøster hadde nok sagt tild eg at du burde tatt kontakt med legen. Dersom strekene var hovne, er det helt normalt. det betyr bare at bcg sprøyten har virket på deg, ogh at du har motstandskraften i deg.

Mvh

Hei!

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Vi tok pirquet prøven i forbindelse med praksis, og fikk vite at du skal være positv, og det at du har +6 tyder på at du er positiv.

Jeg var negativ, og det er vi som må ta bcg sprøyten omigjen, dersom arbeidsplassen ber om det. Slik har jeg forstått det...

Håper du ble beroliget. Helsesøster hadde nok sagt tild eg at du burde tatt kontakt med legen. Dersom strekene var hovne, er det helt normalt. det betyr bare at bcg sprøyten har virket på deg, ogh at du har motstandskraften i deg.

Mvh

Takk for svar.

Gjest Turid-Tulla

At du er positiv på en pirquetprøve mente man før, hvis man har tatt bcg, betyr at du er immun, at vaksina fungerer.

Nå diskuteres det faktisk hvor pålitelig den er.

Noen mener at en heller skal se på arret etter sprøyta, og hvis det er stort nok, kan en slippe omvaksinering, selv om arrene etter pirqetsen er mindre enn to cm.

Dersom reaksjonen på en pirqetsprøve er mistenkelig stor, kan man sammenligne med tidligere prøver tatt etter bcg, hvis det finnes. Dersom den er tilnærma lik, er det greit, dersom arret er en del større, er det suspekt, og en bør kanskje bli nærmere undersøkt.

Kanskje det var det hun fant ut, at du har hatt like stort utslag før? Hvis nå dette ikke var første gang etter BCGen?

Håper du ikke blir forvirra nå da..

Pål Sand, almenlege

Kjære milla71.

En positiv test viser at du er immun overfor Tuberculose.Dette kan skyldes at du er BCG vaksinert el.at du har vært utsatt for smitte.En betydelig økning i tunerkulinreaksjon kan tyde på at man er smittet mellom prøvene.Slik du beskriver det synes det som om du er beskyttet mot Tuberkulose.Dette skyldes sannsynligvis at du er BCG vaksinert.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...