Gå til innhold

Stort magemål=stor baby?


Miffie

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag vært til kontroll hos jordmor, er i uke 36. Symfyse-fundusmålet mitt har vært høyt en god stund nå, ligger på grensa av det som er normalt.

Det jeg lurer på er at jordmor antydet at det kan skyldes at det er en stor baby. Jeg har tidligere hørt at symfyse-fundusmål ikke har noe å si for babyens størrelse.

Må legge til at jeg er liten av vekst (rundt 160), og både mannen min og jeg var små da vi kom til verden.

Er det andre grunner for stor mage? (mye fostervann?)Hvorfor må man til ultralyd dersom målet kryper utenfor normalfeltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det viktigste med å regelmessig måle SF-mål, er å ha en opptegnet kurve over barnets tilvekst. Man forventer at barnet skal vokse jevnt og trutt og holde seg innenfor normalområdet. Den røde streken sier noe om gjennomsnittet og det grønne feltet representerer øvre og nedre normalområde. Det viktigste er at barnet vokser jevnt og holder seg sånn nogen lunde innenfor sitt område. At de vokser litt ujevnt i perioder, er vanlig, men store hopp kan innimellom si noe om fostervannsmengden. Hvis du nå mot slutten har gjort et hopp oppover på kurven, er det ganske vanlig i forhold til mine erfaringer. Det behøver ikke si at barnet er så veldig stort, men kan være en indikasjon på at den er relativt stor. Det viktigste når det gjelder størrelse, er faktisk hva en erfaren jordmor kan si utfra det hun kjenner med hendene sine. Kombinert med SF-målet og hva jordmor kjenner kan man faktisk anta hvor stort barnet er, omtrentlig. Jeg kjenner en kvinne som var hos er en eldre erfaren jordmor gjennom hele svangerskapet og fikk av henne høre at dette kom til å bli et barn på godt over 4 kg. SF-målet tilsa det samme. Ultralyd-sjekk på sykehuset 2 dager før fødsel, viste at barnet kom til veie ca 3,5kg. Gutten som ble født veide 4,5 kg. SF-målet hadde hele tiden ligget helt i overkant av skjemaet. Hvis din jordmor sier at hun tror barnet er relativt stort, er det store sjangser for at hun har rett. Hvis du var liten da du ble født, er det noe som taler i mot at du skal få et meget stort barn. Slikt går gjerne i arv, fra mor til mor.

Det hender at fostervannsmengden er i øvre normalområde eller i meste laget. Da vil også SF-målet øke. En erfaren jordmor vil også kunne kjenne hvorvidt den store magen skyldes mye fostervann. Hvis man blir henvist til ultralyd, er det ofte fordi man vil se om barnet er veldig stort og evt. vurdere alternative forløsningsmetoder, eller måle fostervannsmengden.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stort sf-mål og ble i uke 36 fortalt på ul at barnet var over snittet i størrelse. 9 dager før termin kom ei jente på 3570 g og 48 cm til verden - heller under snittet med andre ord! Og alt var i skjønneste orden - også normal mengde fostervann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine SF mål lå gjennom hele graviditeten OVER det grønne feltet, og legen spådde en baby på rundt 4 kg. På ultralyd en uke før fødselen anslo legen fødselsvekten til mellom 3,5 og 3,8. Jeg fødte en gutt på 3542 gram (på termin), altså litt under gjennomsnittet til gutt å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...