Gå til innhold

#Innvandring er en berikelse for Norge#

Anbefalte innlegg

Det utsagnet i ulike former tyter media på ofte. Er du enig ?

Mitt syn: Det er et tøvete og unyansert utsagn.

At Norge får en litt mer variert kultur som følge av innvandring stemmer nok. Og som mennesker er de selvfølgelig like verdifulle som alle andre. For oss er det viktig at å ta vare på innvandrere som har reelt bebov for det, uavhengig hva de bidrar med økonomisk. De er altså ikke mindre verdifulle som mennesker om de ikke greier å bidra økonomisk til felleskapet.

Men rikdom er et økonomisk begrep. Bidrar de til økonomisk vekst eller tilfører Norge økonomisk mer velstand ? Det finnes jo ikke noe god statistikk som begrunner påstanden !

Det kommer jo alle slags innvandrere hit, velstående og fattige, evnerike og de "under snitt", gode og moralsk tvilsomme mennesker. Noen blir fort selvhjelpte og etterlengtet arbeidskraft, mens andre sent eller aldri blir det. Innvandrere som finner jobb, bidrar jo til større velstand i landet. Men ikke alle gjør det. Noen innvandrere bidrar negativt økonomisk ved at de er "grunnløse flyktninger" som det heter, eller er krimminielle. Kort sagt er det store forskjeller mellom invandrere.

Et så sleivete generaliserende utsagn om at innvandring er en berikelse for Norge

underslår at det ikke finnes god statistikk til begrunnelse og at en ukjent andel innvandrere bidrar negativt økonomisk for Norge. Likevel godtar mange usagnet om innvandring uten forbehold og begrunnelse. Ikke særlig saklig synes jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76730-innvandring-er-en-berikelse-for-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

36

• Lottemor1365380387

15

• Ulv I Faarikaal

11

• punkyB

8

Jeg er enig med deg i at utsagnet blir altfor generelt. Det er berikende at folk krysser noen grenser, at vi får litt nytt blod, at vi kan lære noe nytt og skaffe oss vidsyn. Det er ikke berikende å få altfor mange hit på en gang. Det skaper konflikter (som vi ser i dag).

PS.

Personlig vil jeg reservere meg mot å bli "kulturelt beriket" av muslimer. Jeg kan ikke se noe som helst verdifullt med den kulturen.

Jeg vil vel si at generelt så er innvandrere er en berikelse for Norge.

De fleste kommer til Norge for å jobbe - og da dekker de et konkret behov , enten bare ren arbeidskraft men også en kompetansetilførsel.

Noen kommer hit fordi de ikke lenger kan være i det landet de kommer fra. De har også rett på å være her.

Det er ganske mange som ikke jobber. Mange får ikke jobb - enten pga. manglende kvalifikasjoner som språk feks. - men veldig mange av disse får ikke jobb pga. hudfargen. Her må Norge skjerpe seg.

Noen prøver å komme seg inn i landet for å utnytte systemet , utøve kriminalitet osv. Er vel umulig å fastsi hvor mange det dreier seg om - kanskje veldig få - men likefullt et problem. De ødelegger jo også for omdømmet til de andre.

Til en stor grad er innvandring - dvs. tilførsel av andre kulturer en berikelse - men det skal jo ikke ta over alt.

Skal man leve ut sin egen kultur fullt og helt og ikke tilpasse seg den 'norske' er det vel bedre at man blir i det landet man kommer fra.

Men man skal heller ikke forvente at man skal ta på seg busserullen og tre en nisselue over hodet.

Men at innvandring er en berikelse - ja absolutt.

Så lenge de er i jobb bidrar de jo både økonomisk og kunnskapsmessig.

Om det finnes statistikk er jeg ikke sikker på , men det finnes jo hvertfall statistikk over hvor mange som er i arbeid , på tiltak o.l.

Det viser seg jo atter en gang at det er svært få som tør å uttale seg negativt om innvandrere offentlig. Dette fordi det hvar gang blir et ramaskrik. Det er vel rimelig statistisk signifikant megasikkert at det finnes 'sorte får' blant innvandrere også.

De fleste kommer til Norge for å jobbe - og da dekker de et konkret behov , enten bare ren arbeidskraft men også en kompetansetilførsel.

Noen kommer hit fordi de ikke lenger kan være i det landet de kommer fra. De har også rett på å være her.

Det er ganske mange som ikke jobber. Mange får ikke jobb - enten pga. manglende kvalifikasjoner som språk feks. - men veldig mange av disse får ikke jobb pga. hudfargen. Her må Norge skjerpe seg.

Noen prøver å komme seg inn i landet for å utnytte systemet , utøve kriminalitet osv. Er vel umulig å fastsi hvor mange det dreier seg om - kanskje veldig få - men likefullt et problem. De ødelegger jo også for omdømmet til de andre.

Til en stor grad er innvandring - dvs. tilførsel av andre kulturer en berikelse - men det skal jo ikke ta over alt.

Skal man leve ut sin egen kultur fullt og helt og ikke tilpasse seg den 'norske' er det vel bedre at man blir i det landet man kommer fra.

Men man skal heller ikke forvente at man skal ta på seg busserullen og tre en nisselue over hodet.

Om det finnes statistikk er jeg ikke sikker på , men det finnes jo hvertfall statistikk over hvor mange som er i arbeid , på tiltak o.l.

Det viser seg jo atter en gang at det er svært få som tør å uttale seg negativt om innvandrere offentlig. Dette fordi det hvar gang blir et ramaskrik. Det er vel rimelig statistisk signifikant megasikkert at det finnes 'sorte får' blant innvandrere også.

Siden det nærmer seg vinterdekk, fant jeg ut at jeg vil reservere meg mot berikelse fra innvandrerne også når det gjelder biltrafikk:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=417093

Det kan selvsagt komme av at vinterføret på den pakistanske landsbygda er annerledes enn her, men mye kan vel læres?

Jeg er enig med deg i at utsagnet blir altfor generelt. Det er berikende at folk krysser noen grenser, at vi får litt nytt blod, at vi kan lære noe nytt og skaffe oss vidsyn. Det er ikke berikende å få altfor mange hit på en gang. Det skaper konflikter (som vi ser i dag).

PS.

Personlig vil jeg reservere meg mot å bli "kulturelt beriket" av muslimer. Jeg kan ikke se noe som helst verdifullt med den kulturen.

Islam er ikke én kultur. Kristendommen og islam er forresten veldig like om man tenker på fundamentalistene.

Annonse

Islam er ikke én kultur. Kristendommen og islam er forresten veldig like om man tenker på fundamentalistene.

Du høres ut som sør? Det får være tilstrekkelig at jeg leser hans snurrige innlegg, om jeg ikke skal bruke tid på papegøyene hans også.

Er det kun opp til oss, altså? Hadde ikke fått med meg det, jeg.

Ja, i utgangspunktet. Hvordan skal du greie å yte noe i et samfunn som stenger deg ute? Vi kan ikke klage over hvordan det har gått så lenge vi dytter dem ut på sidelinjen i samfunnet. Akkurat som med andre grupper i samfunnet vi dytter ut, for så å kreve at de forholder seg til våre normer.

F.eks kriminelle, narkomane, og til en viss grad trygdede.

Siden det nærmer seg vinterdekk, fant jeg ut at jeg vil reservere meg mot berikelse fra innvandrerne også når det gjelder biltrafikk:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=417093

Det kan selvsagt komme av at vinterføret på den pakistanske landsbygda er annerledes enn her, men mye kan vel læres?

Nei gud forby , dette problemet kan man jo ikke gjøre noe med - selv om det er bevist at de er i flest ulykker - det er jo rasisme å se på dem som en gruppe.

Skjønner at du ikke evner å føre en diskusjon. Greit for meg!

Jeg evner nok, men orker ikke slikt antikvarisk sosionomgnål. Det er samme argumenter som for 10 år siden.

Egentlig litt trist å treffe på slike jukebox'er som serverer løsninger og tanker som forlengst har vist seg nytteløse og kun skader gode formål.

Prøv å tenk litt nytt.

Nei gud forby , dette problemet kan man jo ikke gjøre noe med - selv om det er bevist at de er i flest ulykker - det er jo rasisme å se på dem som en gruppe.

Riktig. Derav følger at man heller ikke kan sette inn tiltak mot dem som gruppe for å bedre opplæringen. Derav følger også at Jallah fortsatt skal skjene avgårde, bulke og smelle.

Annonse

Jeg evner nok, men orker ikke slikt antikvarisk sosionomgnål. Det er samme argumenter som for 10 år siden.

Egentlig litt trist å treffe på slike jukebox'er som serverer løsninger og tanker som forlengst har vist seg nytteløse og kun skader gode formål.

Prøv å tenk litt nytt.

Det var nytt for meg at jeg har prøvd å løse noen problemer her. Det er mulig du sikter til en annen diskusjon -da har du imidlertid ikke forstått det som ble skrevet.

For å ta en rask karakteristikk av din metode, så er nok den langt mer antikvarisk.

Tenk nytt!

Ulv I Faarikaal

Den statistikken du etterlyser finnes, men ingen i departementene tør utlevere det, med redsel for å få navnet sitt heftet på. Enda verre: ingen tør lenger utarbeide statistikk heller, de er redde for jobben sin. Et parti har en bestemt person som jobber med å få offisell innvandingsstatistikk fra departementene, og har jobbet med det i 4 år. Ennå har det ikke lykkes han. Statistikken må være offisiell, dvs godkjent og stemplet, ellers kan den ikke brukes. Avisene bruker uoffisiell, eller nekter å oppgi kilde, det kan ikke et parti gjøre av ulike grunner. Altså putte et ark anonymt i posten tør de gjøre, men ikke stå fram med arket i handa. Enda verre: de ljuger og sier at det ikke finnes noen. De er blitt en gjeng vettskremte høns, og det spørs om vi er tjent med slikt der.

"Islam er ikke én kultur. "

Feil. Sitat fra Lars Bøe og Bernt Fossestøl: Rettskrivningsordbok med synonymer:

"kultur -en ||sivilisasjon, dannelse, dyrking, odling, levesett, belevenhet, utvikling(snivå)"

Koranen beskriver nettopp islam som en levemåte og gir detaljerte bestemmelser om statsordning/sivilisasjon. Islam er derfor i høyeste grad en form for kultur.

"Kristendommen og islam er forresten veldig like om man tenker på fundamentalistene. "

Feil.

Dersom det med "fundamentalistene" menes folk med fanatisk overbevisning er det et villspor.

Over store deler av kloden finner du horder av muslimske fanatister som begår terrorhandlinger. Det finnes ikke land med muslimske majoriteter som er demokratiske og har stor respekt for menneskerettigheter. Derimot finnes det mange fredelige land med stor andel kristne og liten andel av mulimer, og samtidig atskillig mer respekt for demokatiske tanker og menneskrettigheter. Slike sammenligninger som du trakk fram blir derfor helt bak mål.

Dersom det med "fundamentalistene" menes folk med bokstavtro overbevisning er det et villspor også. Islam og kristendom har mange ulikheter. En viktig ulikhet mellom islam og kristendom er bruk av tvang.

Islam er en hensynsløs, grufull religion. Koranen foreskriver bruk av tvang overfor ikke-muslimer. Her er et par eksempler:

Surah ix.5,6: "And when the sacred months are passed, kill those who join other gods with God wherever ye shall find them; and seize them, besiege them, and lay wait for them with every kind of ambush: but if they shall convert, and observe prayer and pay the obligatory alms, then let them go their way, for God is Gracious, Merciful. If any one of those who join gods with God ask an asylum of thee, grant him an asylum, that he may hear the Word of God, and then let him reach his place of safety. This, for that they are people devoid of knowledge."

Surah ix. 29: "Make war upon such of those to whom the Scriptures have been given as believe not in God, or in the last day, and who forbid not that which God and His Apostle have forbidden, and who profess not the profession of the truth, until they pay tribute (Jizyah) out of hand, and they be humbled."

Bibelen har ikke tvang mot ikke-kristne:

Luk 9,5: "Men er det noen som ikke vil ta imot dere, skal dere dra bort fra den byen og riste støvet av føttene. Det skal være et vitnesbyrd mot dem."

Bibelen sier derimot at man skal gjøre vel mot ikke-kristne:

Luk 6,27-28: "Men til dere som hører på meg, sier jeg: Elsk deres fiender, gjør godt mot dem som hater dere, velsign dem som forbanner dere, og be for dem som krenker dere."

Trenger du flere eksempler få muslimsk fanatisme, kan jeg gjerne gi det og med eksempler fra Koranen ! Islam er en fare for verdensfreden fordi den søker verdensherredømme bl.a. ved bruk av tvang.

Slike forskjeller er viktig !

Feil bruk av definisjoner er etter mitt syn usaklighet.

Den statistikken du etterlyser finnes, men ingen i departementene tør utlevere det, med redsel for å få navnet sitt heftet på. Enda verre: ingen tør lenger utarbeide statistikk heller, de er redde for jobben sin. Et parti har en bestemt person som jobber med å få offisell innvandingsstatistikk fra departementene, og har jobbet med det i 4 år. Ennå har det ikke lykkes han. Statistikken må være offisiell, dvs godkjent og stemplet, ellers kan den ikke brukes. Avisene bruker uoffisiell, eller nekter å oppgi kilde, det kan ikke et parti gjøre av ulike grunner. Altså putte et ark anonymt i posten tør de gjøre, men ikke stå fram med arket i handa. Enda verre: de ljuger og sier at det ikke finnes noen. De er blitt en gjeng vettskremte høns, og det spørs om vi er tjent med slikt der.

Skulle vært interessant å vite hvor du hadde det der fra.

"Jeg vil vel si at generelt så er innvandrere er en berikelse for Norge. "

Virkelig ? For du sier jo at _alle_ innvandrere bidrar til berikelse, og da må det gjelde også for krimminelle !

"Islam er ikke én kultur. "

Feil. Sitat fra Lars Bøe og Bernt Fossestøl: Rettskrivningsordbok med synonymer:

"kultur -en ||sivilisasjon, dannelse, dyrking, odling, levesett, belevenhet, utvikling(snivå)"

Koranen beskriver nettopp islam som en levemåte og gir detaljerte bestemmelser om statsordning/sivilisasjon. Islam er derfor i høyeste grad en form for kultur.

"Kristendommen og islam er forresten veldig like om man tenker på fundamentalistene. "

Feil.

Dersom det med "fundamentalistene" menes folk med fanatisk overbevisning er det et villspor.

Over store deler av kloden finner du horder av muslimske fanatister som begår terrorhandlinger. Det finnes ikke land med muslimske majoriteter som er demokratiske og har stor respekt for menneskerettigheter. Derimot finnes det mange fredelige land med stor andel kristne og liten andel av mulimer, og samtidig atskillig mer respekt for demokatiske tanker og menneskrettigheter. Slike sammenligninger som du trakk fram blir derfor helt bak mål.

Dersom det med "fundamentalistene" menes folk med bokstavtro overbevisning er det et villspor også. Islam og kristendom har mange ulikheter. En viktig ulikhet mellom islam og kristendom er bruk av tvang.

Islam er en hensynsløs, grufull religion. Koranen foreskriver bruk av tvang overfor ikke-muslimer. Her er et par eksempler:

Surah ix.5,6: "And when the sacred months are passed, kill those who join other gods with God wherever ye shall find them; and seize them, besiege them, and lay wait for them with every kind of ambush: but if they shall convert, and observe prayer and pay the obligatory alms, then let them go their way, for God is Gracious, Merciful. If any one of those who join gods with God ask an asylum of thee, grant him an asylum, that he may hear the Word of God, and then let him reach his place of safety. This, for that they are people devoid of knowledge."

Surah ix. 29: "Make war upon such of those to whom the Scriptures have been given as believe not in God, or in the last day, and who forbid not that which God and His Apostle have forbidden, and who profess not the profession of the truth, until they pay tribute (Jizyah) out of hand, and they be humbled."

Bibelen har ikke tvang mot ikke-kristne:

Luk 9,5: "Men er det noen som ikke vil ta imot dere, skal dere dra bort fra den byen og riste støvet av føttene. Det skal være et vitnesbyrd mot dem."

Bibelen sier derimot at man skal gjøre vel mot ikke-kristne:

Luk 6,27-28: "Men til dere som hører på meg, sier jeg: Elsk deres fiender, gjør godt mot dem som hater dere, velsign dem som forbanner dere, og be for dem som krenker dere."

Trenger du flere eksempler få muslimsk fanatisme, kan jeg gjerne gi det og med eksempler fra Koranen ! Islam er en fare for verdensfreden fordi den søker verdensherredømme bl.a. ved bruk av tvang.

Slike forskjeller er viktig !

Feil bruk av definisjoner er etter mitt syn usaklighet.

Tror de fleste oppfattet hva jeg mente: islam er ikke én samlet, helhetlig religion, hvor alle har de samme målene eller praktiserer likt. Å snakke om én samlet kultur blir da feil. Koranen tolkes på forskjellige måter i de forskjellige grenene, slik at det er flere kulturer som går ut fra samme skrift.

Ta en titt på kristne fundamentalister på ytterste høyre fløy i f.eks USA. Vi har ikke vondt av å se likhetene mellom dem og islamske fundamentalister. Begge går ut fra en bokstavtolkning av utvalgte deler av Koranen/Bibelen. Koranen er ikke verre enn Bibelen når det kommer til tvangsmidler og intoleranse overfor "vantroende". Den mest aggressive form for misjonering har da kristendommen stått for opp igjennom tidene.

Islam og kristendommen blir regnet som svært like av religionsforskere, når man tar utgangspunkt i skriftene. Det er i praksisen de største forskjellene er.

Jeg er ikke noen forkjemper for islam bare for at jeg sier dette, bare så det er klart. Jeg er bare imot overforenklinger.

Nå anser jeg meg som ferdig med diskusjoner rundt innvandring, islam og FrP for en stund. Jeg er ikke så interessert at jeg har tid til å bruke mer tid på det akkurat nå. Diskusjonen var over for noen dager siden, for min del.

Ha en fin dag! :)

Ulv I Faarikaal

Dette minner om et regelrett oppløp til Norge av folk som vil søke tilflukt, jobbe eller bare putte et sugerør i sparebøssa vår og bl a sende penger hjem til familien:

Innvandringen er 7-doblet på 4 år. I 1997 kom det 2271 asylsøkere, i år ligger vi an til 16.000 personer. 6-7000 av disse nekter å reise tilbake og må politekskorteres ut av landet.

Kostnadene i fjor lå på 5,6 mrd for de snaue 15.000 asylsøkerne vi måtte ta oss av.

Drift av asylmottak i fjor kostet 1,1 mrd.

I tillegg til det : 12.000 innvandrere fikk i fjor oppholdstillatelse ved familiegjenforening og giftemål.

663 mill skal brukes neste år til norsk språkopplæring i grunnskolen.

Osv

Dette er bare kostnadene, inntektene er umulig å få oversikt over, men annengenerasjonen kaster nok litt av seg. Det skal mye til å dekke opp de kostnadene vi ser her i framtida. Men det er jo bare penger, og vi må jo være snille, ikke sant ?

Jovisst syns jeg synd på dem, de har jo ingenting, mens vi har mye. Men det fins enda noen milliarder folk som har det like ille, og det kommer til å bli mange å dele med her oppe.

Lykke til Norge, dette skal bli interessant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...