Gå til innhold

Har Kaia krav på å få bo hjemme?

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/10/13/351138.html

I Dagbladet idag så står det om Kaia. Hun har en sykdom som gjør at hun er pleietrengende 24 timer i døgnet - om natten har hun blant annet epileptiske anfall.

Foreldrene vil ha henne hjemme hele tiden men trenger da tilskudd av kommunen til pleiere. Dette sier de nei til fordi det er for dyrt - men gir henne andre tilbud isteden.

Bør man kunne forvente å ha barnet hjemme hele tiden når det vil koste samfunnet så mye? Når hun kan få god pleie på institusjon - evnt. avlastning utenfor hjemmet på regelmessig basis.

For en liten kommune er det snakk om ganske store utgifter. Da bør det jo være en statlig pott man skal ta av hvis det skal gjennomføres. Ellers vil jo en skakkjørt kommuneøkonomi knekkes helt.

Nå er Norge et rikt land - men vi vet at det finnes mange syke og fattige som allikevel ikke får hjelp, Norge gir et stort bidrag til U-hjelp osv.. Skal det gå på bekostning av mer hjelp til disse?

Fortsetter under...

Kaia må helt klart få bo hjemme. Det er en skam at dette ikke er en selvfølge. Trolig bør det gis statlige øremerkede bevilgninger til så "dyre" barn som henne.

Jeg syns ikke økonomi er vesentlig her. Dette må man ta seg råd til uansett hva det koster. Men når det er sagt er jeg skeptisk til kommunenes regnestykke. Insititusjonsplasser er dyre!

Jeg vet at mange kommuner praktiserer det slik at de setter av mange penger til institusjoner til barn som Kaia, mens mange foreldre istedet ønsker omsorgslønn og hjelp i hjemmet.

mvh,

Kaia må helt klart få bo hjemme. Det er en skam at dette ikke er en selvfølge. Trolig bør det gis statlige øremerkede bevilgninger til så "dyre" barn som henne.

Jeg syns ikke økonomi er vesentlig her. Dette må man ta seg råd til uansett hva det koster. Men når det er sagt er jeg skeptisk til kommunenes regnestykke. Insititusjonsplasser er dyre!

Jeg vet at mange kommuner praktiserer det slik at de setter av mange penger til institusjoner til barn som Kaia, mens mange foreldre istedet ønsker omsorgslønn og hjelp i hjemmet.

mvh,

Dette er et svar til kie og papirtiger også.

Det tilbudet kommunen tilbyr er jo noen netter hjemmefra - ikke å plassere henne på institusjon , men foreldrene vil ha henne hjemme 100% av tiden. Det fordyrer det hele.

Det blir jo et veldig urettferdig system når det er opptil hver enkelt kommune hva slags tilbud som gis.

Men et sted bør man vel sette grensen for hvor når man skal kunne forlange å få pleie hjemme?? Er dere villige til å betale mer for barnehagene feks. for at Kaia skal bo hjemme?

Det tilbudet kommunen tilbyr er jo noen netter hjemmefra - ikke å plassere henne på institusjon , men foreldrene vil ha henne hjemme 100% av tiden. Det fordyrer det hele.

Det blir jo et veldig urettferdig system når det er opptil hver enkelt kommune hva slags tilbud som gis.

Men et sted bør man vel sette grensen for hvor når man skal kunne forlange å få pleie hjemme?? Er dere villige til å betale mer for barnehagene feks. for at Kaia skal bo hjemme?

Å bo noen dager hjemmefra vil nesten alltid bety å bo i en barnebolig - avlastningsinstituasjon. Noen få har kanskje avlastningsfamilier men ettersom barna blir eldre og tyngre blir det mindre og mindre av det. Jeg tror ikke det er store merkostnader forbundet med å gi assistansen i hjemmet vs på institusjon.

Alle barn bør få vokse opp sammen med familien sin!

Dette har vi råd til, og jeg vil sette det høyt oppe på min liste av ting som skal prioriteres!

Annonse

Stakkar familie og stakkars Kaia. Klart det er en selvfølge at hun bor hjemme hos sine foreldre. Jenta er bare 4 år og rive henne vekk fra foreldrene slik er jo hjerteskjærende.

Og et land som Norge burde absolutt ha rå til å ta vare på Kaia. Uten å sette henne opp mot andre som kunne trenge hjelp.

Det er snakk om så få små barn som har behov for pleie og tilsyn hele døgnet, at de som har det bør få det.

Det kan umulig være snakk om så vanvittig store utlegg det er snakk om - i forhold til å ha Kaia utenfor hjemmet, der noen må være lønnet for å se etter henne hele tiden.

Jeg synes de burde få en 16 - 18 timer avlastning i døgnet - en del har de jo allerede i form av barnehageplass.

Ja,jeg synes vi kunne kuttet ned på(kuttet ut?) U-hjelpen til fordel for norges egne syke,forde jeg synes Norges oppgave først og fremst er og hjelpe de som bor i dette landet Norge.Og blir det noen penger tilovers etter at den oppgaven er fullført,så kan vi sende dem til u-hjelp!Jeg synes det er en selvfølge at en mor skal få lov og ha sitt syke,pleietrengende barn hjemme hos seg om hun vil det,koste hva det koste vil.Her er det det menneskelige som teller,og staten burde defor dekke kostnadene automatisk!Men med Bondevik som statsminister blir alle pengene kastet ut av landet og brukt på nettopp u-hjelp!

Et 4 år gammelt barn bør absolutt prioriteres slik at h*n får lov til å være hjemme hos mamma og pappa når disse skal avlastes.

En 4 år gammel jentes behov for TRYGGHET og nærhet til mamma og pappa om natten setter jeg MYE høyere enn en billigere barnehageplass.

Forøvrig kan jeg godt tenke meg en hel haug av andre prosjekter som kunne prioriteres ned/bort til fordel for Kaia og hennes like. Hvorfor må vi sette barna opp mot hverandre som grupper?

Har vi virkelig ikke råd til å ta vare på ALLE barna våre her i dette landet?

Jeg synes alle involverte i denne saken bør tenke på at det er snakk om et BARN og en BARNDOM her.

En annen side av saken: hvilken nytte har foreldrene av en avlastning når de kanskje ligger og bekymrer seg over hvordan dere 4 ÅR GAMLE datter har det?

"Er hun redd? Har hun mareritt? Roper hun på oss? Har pleierne tid til å i det hele tatt trøste henne? Hva slags foreldre er vi som sender henne bort fordi hun er syk?"

Dette er tanker jeg tror jeg ville hatt dersom det var meg. Dvs. jeg har fått rådet om å benytte et sånt avlastningstilbud selv, og jeg vet at dette er det jeg ville slitt med av tanker.

Tror ikke jeg hadde vært mye uthvilt etter en sånn "avlastning". Det er en avlastning som sliter på en ytterligere.

Synes forøvrig at satsen de har på omsorgslønn er SINNSYKT lav i forhold til det arbeidet og den bundetheten som her blir beskrevet.

Et 4 år gammelt barn bør absolutt prioriteres slik at h*n får lov til å være hjemme hos mamma og pappa når disse skal avlastes.

En 4 år gammel jentes behov for TRYGGHET og nærhet til mamma og pappa om natten setter jeg MYE høyere enn en billigere barnehageplass.

Forøvrig kan jeg godt tenke meg en hel haug av andre prosjekter som kunne prioriteres ned/bort til fordel for Kaia og hennes like. Hvorfor må vi sette barna opp mot hverandre som grupper?

Har vi virkelig ikke råd til å ta vare på ALLE barna våre her i dette landet?

Jeg synes alle involverte i denne saken bør tenke på at det er snakk om et BARN og en BARNDOM her.

En annen side av saken: hvilken nytte har foreldrene av en avlastning når de kanskje ligger og bekymrer seg over hvordan dere 4 ÅR GAMLE datter har det?

"Er hun redd? Har hun mareritt? Roper hun på oss? Har pleierne tid til å i det hele tatt trøste henne? Hva slags foreldre er vi som sender henne bort fordi hun er syk?"

Dette er tanker jeg tror jeg ville hatt dersom det var meg. Dvs. jeg har fått rådet om å benytte et sånt avlastningstilbud selv, og jeg vet at dette er det jeg ville slitt med av tanker.

Tror ikke jeg hadde vært mye uthvilt etter en sånn "avlastning". Det er en avlastning som sliter på en ytterligere.

Synes forøvrig at satsen de har på omsorgslønn er SINNSYKT lav i forhold til det arbeidet og den bundetheten som her blir beskrevet.

Du skjønner mye du, Kie!

Du blir en kjempefin sykepleier! :)

mvh,

Å bo noen dager hjemmefra vil nesten alltid bety å bo i en barnebolig - avlastningsinstituasjon. Noen få har kanskje avlastningsfamilier men ettersom barna blir eldre og tyngre blir det mindre og mindre av det. Jeg tror ikke det er store merkostnader forbundet med å gi assistansen i hjemmet vs på institusjon.

Alle barn bør få vokse opp sammen med familien sin!

Dette har vi råd til, og jeg vil sette det høyt oppe på min liste av ting som skal prioriteres!

Svarer igjen alle under ett ....

Bare mødre som svarer her (tror jeg) - det er jo litt interessant.

Jeg er enig i at foreldrene helst bør få barna sine hjemme. Men er man syk/pleietrengende så har man jo sykehus feks.

Jeg er ikke enig i at det skal gå på bekostning av andre syke , eldre , uhjelp osv. Andre barn er da på sykehus?

Får foreldrene avlastning så er det kanskje noe de trenger også. Så vidt jeg vet så er det ikke håp om at hun blir frisk noen gang. Vil de klare denne belastningen i mange år?

Det er en kjempebelastning for en kommune - ergo stor sjanse for at det går utover noen andre.

Staten bør da heller kunne gå inn og gi et likt tilbud for alle - ikke sånn at man er avhengig av en rik kommune - foreldre som 'maser' seg til det osv.

Hvilke konkrete tilbud i en kommune ville dere ha kuttet ned på? Uhjelp er jo forresten uvesentlig - det går jo ikke på et kommunebudsjett kom jeg på nå. Jeg har vel nevnt det selv flere ganger.

Annonse

Jeg er enig i at foreldrene helst bør få barna sine hjemme. Men er man syk/pleietrengende så har man jo sykehus feks.

Jeg er ikke enig i at det skal gå på bekostning av andre syke , eldre , uhjelp osv. Andre barn er da på sykehus?

Får foreldrene avlastning så er det kanskje noe de trenger også. Så vidt jeg vet så er det ikke håp om at hun blir frisk noen gang. Vil de klare denne belastningen i mange år?

Det er en kjempebelastning for en kommune - ergo stor sjanse for at det går utover noen andre.

Staten bør da heller kunne gå inn og gi et likt tilbud for alle - ikke sånn at man er avhengig av en rik kommune - foreldre som 'maser' seg til det osv.

Hvilke konkrete tilbud i en kommune ville dere ha kuttet ned på? Uhjelp er jo forresten uvesentlig - det går jo ikke på et kommunebudsjett kom jeg på nå. Jeg har vel nevnt det selv flere ganger.

Ja, andre barn er på sykehus. Og de har etter hva jeg kan forstå krav på å få ha foreldrene hos seg!

Jeg er forøvrig enig med deg i at dette ikke burde gå gjennom kommunene.

"Jeg er enig i at foreldrene helst bør få barna sine hjemme. Men er man syk/pleietrengende så har man jo sykehus feks. "

Dette er en funksjonshemmet jente, Punky. Hun trenger tilsyn og omsorg, ikke medisinsk behandling, hun ville ikke kunne være på et sykehus.

"Jeg er ikke enig i at det skal gå på bekostning av andre syke , eldre , uhjelp osv. Andre barn er da på sykehus?"

Nei, andre ferdigbehandlede barn er ikke på sykehus.

Får foreldrene avlastning så er det kanskje noe de trenger også.

Ja, selvfølgelig, Ingen kan pleie en annen 24 timer i døgnet og samtidig jobbe.

"Så vidt jeg vet så er det ikke håp om at hun blir frisk noen gang. Vil de klare denne belastningen i mange år?"

Nei hun blir ikke frisk. Hva har det med saken å gjøre?

"Det er en kjempebelastning for en kommune - ergo stor sjanse for at det går utover noen andre. "

Jeg syns det her kunne være egne øremerkede midler fra staten.

.

Ja, andre barn er på sykehus. Og de har etter hva jeg kan forstå krav på å få ha foreldrene hos seg!

Jeg er forøvrig enig med deg i at dette ikke burde gå gjennom kommunene.

Ja barn har krav på å få ha foreldre hos seg under sykehusinnleggelse. Men funksjonshemmede barn kan ikke være på sykehus med mindre de er syke, dvs noe som kan behandles medisinsk.

"Jeg er enig i at foreldrene helst bør få barna sine hjemme. Men er man syk/pleietrengende så har man jo sykehus feks. "

Dette er en funksjonshemmet jente, Punky. Hun trenger tilsyn og omsorg, ikke medisinsk behandling, hun ville ikke kunne være på et sykehus.

"Jeg er ikke enig i at det skal gå på bekostning av andre syke , eldre , uhjelp osv. Andre barn er da på sykehus?"

Nei, andre ferdigbehandlede barn er ikke på sykehus.

Får foreldrene avlastning så er det kanskje noe de trenger også.

Ja, selvfølgelig, Ingen kan pleie en annen 24 timer i døgnet og samtidig jobbe.

"Så vidt jeg vet så er det ikke håp om at hun blir frisk noen gang. Vil de klare denne belastningen i mange år?"

Nei hun blir ikke frisk. Hva har det med saken å gjøre?

"Det er en kjempebelastning for en kommune - ergo stor sjanse for at det går utover noen andre. "

Jeg syns det her kunne være egne øremerkede midler fra staten.

.

Nå er ikke jeg imot at hun skal være hjemme så det er sagt. Men et sted går jo grensen for om man har råd til det - så lenge det går ut over andre.

Såvidt jeg skjønte av reportasjoen så har hun ofte epilepsianfall i løpet av natten - at det er derfor hun trenger tilsyn også.

Uansett så er vel ikke sykehus et alternativ for Kaia . Jeg nevnte bare det på generelt grunnlag - et sted går grensen for om folk skal være hjemme - eller i et dertil mer egnet sted.

Jeg ser jeg mikser litt sykehus og institusjon/avlastningshjem i mitt forrige innlegg.

Veldig enig med deg i at midlene bør styres sentralt evnt.

Nå er ikke jeg imot at hun skal være hjemme så det er sagt. Men et sted går jo grensen for om man har råd til det - så lenge det går ut over andre.

Såvidt jeg skjønte av reportasjoen så har hun ofte epilepsianfall i løpet av natten - at det er derfor hun trenger tilsyn også.

Uansett så er vel ikke sykehus et alternativ for Kaia . Jeg nevnte bare det på generelt grunnlag - et sted går grensen for om folk skal være hjemme - eller i et dertil mer egnet sted.

Jeg ser jeg mikser litt sykehus og institusjon/avlastningshjem i mitt forrige innlegg.

Veldig enig med deg i at midlene bør styres sentralt evnt.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med pengesnakket Punky!

Det er snakk om noen veldig få barn dette. For meg blir det like merkelig som å si at" jeg er for at barn skal få behandling mot blodkreft, men ikke hvis det går ut over skoletilbudet til andre".

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med pengesnakket Punky!

Det er snakk om noen veldig få barn dette. For meg blir det like merkelig som å si at" jeg er for at barn skal få behandling mot blodkreft, men ikke hvis det går ut over skoletilbudet til andre".

Som sagt igjen - jeg skulle ønske hun kunne bo hjemme. Jeg skulle ønske alle gamle hadde enerom og hadde det godt på gamlehjem. Jeg skulle ønske det ikke finnes fattige. Dette er vurderinger en kommune må ta.

Selvsagt er det et spørsmål om penger !

Som sagt igjen - jeg skulle ønske hun kunne bo hjemme. Jeg skulle ønske alle gamle hadde enerom og hadde det godt på gamlehjem. Jeg skulle ønske det ikke finnes fattige. Dette er vurderinger en kommune må ta.

Selvsagt er det et spørsmål om penger !

Ja alt kan ses som et spørsmål om penger, jeg undrer meg likevel over måten du har satt det opp på i denne tråden. Glad for å se at svarene du har fått er så klare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...