Gå til innhold

Arvelig hjertesykdom

Anbefalte innlegg

Min far - forøvrig pasient hos deg i sin tid - hadde flimmerhjerte fra 30 års alderen og hjertekammerproblem fra 70-års alderen. Min bestefar døde plutselig av hjerteinfarkt. Min onkel døde av diabetes og hjertestans. Min mors hjerte stoppet plutselig mens hun sov. Jeg har lenge trodd at jeg derfor var disponert for hjertesykdom. Siste jeg var hos legen sa hun at jeg var arvelig disponert fordi det var en faktor som var 574, mens det ideelle var under 500. Jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å trene mer og passe på vekten, da kolesterol og blodtrykk er bra, og jeg røker ikke. Jeg har lett i en del legebøker for å finne ut mer om denne disposisjonen, men forgjeves. Hvor stor er risikoen for at mine to sønner har arvet denne disposisjonen? Jeg fortalte min 19 årige sønn om dette i håp om å få ham til å slutte å røke, men det prellet selvfølgelig av. Han lurte imidlertid på om han kunne få tatt en test som viste om han var disponert. Kan du fortelle mer om denne arvelige disposisjonen? Er det noe mer enn det ovennevnte jeg kan gjøre for å prøve å holde meg frisk? Har lest at folsyre, B-6 vitaminer og Omega 3 skal være bra?

Hilsen datter

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7678-arvelig-hjertesykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Liest.

Kfr. mitt svar til Fips tidligere idag.

Jeg regner med at tallet du refererer dreier seg om Lp(a), lipoprotein a.

Du tilhører en familie som synes å ha en viss opphopning av koronar hjertesykdom (angina pectoris og infarkt). Hvis du har en sammensetning av dine blod-fett-stoff som gir øket sjanse for utvikling av slik sykdom, bør du kartlegges så langt det er mulig. Det betyr at en rekke fett-stoff og andre substanser i ditt blod bør analyseres, med henblikk på nødvendigheten og muligheten for forebyggende tiltak hos deg.

Din sønn, tilhørende den samme familie (!). bør tenke seg om nok en gang. Med en slik familiebelastning burde selv tanken på en sigarett være umulig.

Det er fornuftig om også dine to sønner ved anledning får gjort en analyse av sitt blod, med samme siktemål som for deg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7678-arvelig-hjertesykdom/#findComment-38496
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...