anelia Skrevet 25. oktober 2000 Del Skrevet 25. oktober 2000 Må bare få takke lagen for fine svar på tidligere spørsmål, og håper at du tar deg tid til å svare på dette innlegget også, da jeg er så engstelig at jeg ikke klarer å komme meg igjennom hverdagen. Som skrevet her tidligere, så ble jeg påkjørt bakfra i begynnelsen av juli. I ettertid fikk jeg diagnose whiplash, og hadde stivhet i nakke, rygg og hode. Dette gikk langsomt over før jeg ca. 1 mnd. sensere fikk et tilbakefall som først artet seg likedan som den første symptomene, samt at jeg etter ytterligere en uke fikk ulike diffuse symptomer som prikking i fingre og tær, rikking i ørene, svimmelhet og lette synsforstyrrelser (Problemer med å fokusere). Jeg gikk da nok en gang til lege, som mente at slike symptomer ikke er vanlige ved whiplash (Noe jeg imidlertid har lest at de kan være.) Men han sendte likevel en henvisning til nevrolog på mine vegne der han kun nevnte at jeg skulle utredes etter whiplash- skade, men ikke spesifiserte problemene næremere. I tiden etterpå ble jeg etterhvert litt bedre. Selv om prikkingene ikke forsvant helt, ble synet helt bra igjen. En mandag etter å ha flyttet hele helgen, hadde jeg smerter i ett ben, og den samme mandagen begynte vi å lære om sykdommer i nervesystemet (studerer til psykolog) Til min store forskrekkelse så jeg at mange av de symptomene jeg hadde stemte med MS. Jeg ble livredd og har siden hatt voldsom angst for at det er dette som feiler meg. Etter at dette skjedde har jeg også fått mange diffuse symptomer. Jeg føler at synet mitt er forstyrret igjen, jeg har dovne smerter i en arm og begge bena samt at jeg føler at det er noe feil med urinblæren min etter at jeg nå midt oppi dette fikk urinveisinfeksjon. (Har slitt med det i mange år.) Foreldrene mine mener at det jeg opplever er psykosomatiske problemer og at alt blir bedre når jeg bare roer meg litt ned. (Må tilføye at jeg tidligere har slitt med litt psykiske problemer som spiseforstyrrelse, depresjon og litt fobi.) Men jeg klarer ikke å slå meg til ro med dette. Synes du at det høres sannsynlig ut at det er denne sykdommen som feiler meg? Kan symptomene stamme fra whiplashskaden jeg pådro meg? Kan jeg be nevrologen som jeg har time til i november om å se etter dette selv om det ikke er dette jeg er henvist dit for? Er det kanskje psykologen jeg heller bør kontakte? Håper du tar deg tid til å lese min lange historie, samt svare meg på mine mange spørsmål, for nå føler jeg at jeg holder på å bli gal. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7681-rare-symptomer-og-angst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
claudia Skrevet 25. oktober 2000 Del Skrevet 25. oktober 2000 Hei, jeg er ikke en lege men svarer likevel. Når det gjelder MS og synsproblemene du kan ha lest om der, er det slik at en ganske brått mister synet på et eller begge øynene. Dvs at synet blir helt tåkete, ikke bare litt men mye. Du tar ikke feil, liksom. Ellers har jeg selv erfart at mange av de symptomene du nevner kan komme at stive nakke og skuldermuskler (som også kan være en følge av whiplash). Jeg har gått til både kiropraktor og fysioterapeut med stort hell for dette. Du burde prøve (særlig ettersom dette går utover psyken din) å trene på avslapningsøvelser. Sannsynligvis vil dette løsne på musklene og i neste omgang frigjøre blodårer og nerver som kan ligge i klem. Som igjen trolig er årsaken til prikkingene, dovenhetsfølelsen og fokuseringsproblemene. Bare et forslag fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7681-rare-symptomer-og-angst/#findComment-37152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utlending Skrevet 26. oktober 2000 Del Skrevet 26. oktober 2000 Om du hadde bodd i et annet land enn Norge ville lege ha kunnet fortelle deg at alt du nevner er/kan være symptomer på whiplash. Det finnes flere gode behandlingsmetoder, forsøk - i samråd med legen din - å finne frem til en osteopat for nærmere utredning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7681-rare-symptomer-og-angst/#findComment-37344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 26. oktober 2000 Del Skrevet 26. oktober 2000 Kjære anelia ! De symptomene du nevner kan meget vel være såkalt psykosomatiske, men ellers må det vel innrømmes at slike også forekommer hos personer som har vært utsatt for nakkeskade. Det hender også at MS kan melde seg med symptomer som likner på dette. Alle tre alternativ er mulige ut fra symptomene. Svaret er nok svært avhengig av resultatet av en neurologisk undersøkelse, eventuelt supplert med de prøver neurologen måtte finne nødvendige for å avklare det. Jeg synes absolutt du skal nevne alt dette for neurologen, han må vite om alle disse symptomene for å kunne komme frem til riktig diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7681-rare-symptomer-og-angst/#findComment-37583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.