Trollkrem Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Jeg er en mann på 66år med ett hjerteinfarkt i 1994 og "trippel"-bypassoperasjon i 1995 er nå pensjonist og bosatt i Spania. Jeg har tenkt å legge ut på en Pilegrimsferd, fra Alicante til SantiagodeCompostella her i Spania.(Det er jo så populært med pilgrimsferder nå) Det er ferd på ca 1200 km som vi tenker å bruke en måned på.På dagens treningstur på totalt litt over tre timer, var min puls oppe i litt over 170 da jeg forserte en temmelig bratt stigning i ca 28 min.På nedturen fallt pulsen til 116-119.Da pulsen var på topp hadde jeg litt smerter i brystet, men ikke plagsomme, og mitt spørsmål er: A Har jeg "Angina" og B. Kan jeg gjennomføre en slik tur som skissert over?. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76817-angina-pectoris/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Svar til Trollkrem. For en som har fått påvist (og også operert) koronarsykdom, vil sentrale brystsmerter i relasjon til anstrengelser alltid være mistenkelige på angina pectoris. Imidlertid finnes det også andre årsaker til smerter i denne regionen. Den anstrengelsen du nevner (bratt stigning i høyt (?) tempo over en halv time, vil for de fleste være anstrengende (for den norske gjennomsnitts-66-åringen nærmest utmattende og urealistisk..). Det er også sjelden at såpass voksne karer får en puls opp i over 170. Det synes som om din arbeidskapasitet (og dermed oksygen-opptak) er vesentlig høyere enn det som er vanlig. Det er i seg selv et meget godt, prognostisk tegn. At en slik anstrengelse kan utløse en viss angina pectoris hos en mann med koronarsykdom er ikke noen raritet, og det er mest sannsynlig at de smertene du kjente er en angina som ble utløst på maksimal belastning. Med den fysiske toleranse du legger for dagen skulle imidlertid en pilgrimstur neppe representere en større fare for deg enn din vanlige aktivitet en normal dag. Husk på at du alltid varmer skikkelig opp før fysiske anstrengelser, og at du får fornuftige doser av fysisk belastning i løpet av en slik tur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76817-angina-pectoris/#findComment-397114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.