punkyB Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Nå må du ikke få sjokk - men jeg lurte på om du har noen gode råd ang. baderomsoppussing. Jeg har et ganske lite bad - akkurat plass til en vask - do og badekar. Vil ha badekar nemlig. Planen er å ta hvite fliser - lurer på å ha vask og do i stål. Doen skal henge på veggen. Over doen blir det en kant - pga. innebyggingen , over der tenkte jeg at jeg kunne få laget hyller. Hva de hyllene skal være av aner jeg ikke - stål / fliser eller noe. Tror ikke jeg vil ha skap over vasken - men et enkelt speil. Trenger kanskje noen fler hyller - kanskje få laget noen i hjørnet mellom speilet over vasken og døren. Flisene tror jeg skal være hvite - men kanskje ikke helt blanke og hvite. Hvordan høres det ut? Her må du gjerne komme med andre forslag . Utfra det jeg husker å ha lest tidligere er du både erfaren og litt kreativ mhp. oppussing. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76827-s%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacob Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Dersom du har mørke kjønnshår - er hvite fliser upraktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76827-s%C3%B8r/#findComment-391903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hei PunkyB, Vi har også et veldig lite bad, men med et dusj-hjørne direkte på gulvet (glass-dører direkte på vegg, uten "terskel" på gulvet. Vi valgte store fliser (30 x 45 cm), med gulvet og den nederste delen av veggen i svarte fliser, og den øverste med hvite. (Flisene kommer fra Porcelanosa, Spania - men er kjøpt i Norge.) Det ga veldig "god effekt" å bruke så store fliser, og å ha to forskjellige farger (med en dekorativ list mellom). Ettersom badet er lite gikk det greit å bruke relativt dyre fliser. Vi har en vask i blankpolert rustfritt stål, som står "oppå" en benk jeg laget av terrasseplanker (!) i teak. (Du får dem fra TripTrap i Oslo.) === Det du beskrives høres jo helt fint ut, men et toalett i rustfritt-stål blir kanskje litt "institusjons-aktig" og/eller kaldt? Jeg forstår at man gjerne vil ha ting "gjennomført" i rustfritt stål, men formodentlig er ikke badekaret i stål uansett? En annen idé er å gjøre badekaret "spesielt" - kanskje få tak i et eldre badekar med løveføtter...??? Du kan også få et dusj/badrekars batteri med et "fast-montert" dusj-hode. De koster litt, men tror det gir en fin effekt. Vi har halogen-belysning i taket. Det gir en fin lysfarge, men veldig skarpe skiller mellom "lys" og "mørke". Du får halogen-belysning i rust-fritt stål. === Jeg vet ikke om du liker teak, men kanskje det er et fint materiale å lage hyller av? IKEA har rustfri-stål hyller, men har også (egentlig til kjøkken) hyller som er laget av rustfri-stål rør. De burde være perfekte til å legge håndklær osv på. === Jeg kjøpte ting som vasker, blandebatterier, belysning i Danmark (steder som Silvan, Bilka). Hvis man kjøper for mer enn ca 1500 kroner på et sted, får man momsen tilbake. Du kan importere (når du selv bringer ting med deg) for 5000 kr inn i Norge, uten å måtte betale moms for det. Mye av dette er langt billigere enn i Norge. Hvis du liker marmor, så har Silvan marmor-"fliser" (hvite, med litt grått) til 99 kr kvadratmeteren. Det krever selvsagt at du har bil (marmor er TUNGT!), men marmor ER spesielt. (Det er jo egentlig ikke fliser, men ordentlig marmor stein). Du trenger også en flise-sag (ikke kutter) som de har til ca 500 kr. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76827-s%C3%B8r/#findComment-391905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2002 Dersom du har mørke kjønnshår - er hvite fliser upraktisk. får barbere de da :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76827-s%C3%B8r/#findComment-391910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2002 Hei PunkyB, Vi har også et veldig lite bad, men med et dusj-hjørne direkte på gulvet (glass-dører direkte på vegg, uten "terskel" på gulvet. Vi valgte store fliser (30 x 45 cm), med gulvet og den nederste delen av veggen i svarte fliser, og den øverste med hvite. (Flisene kommer fra Porcelanosa, Spania - men er kjøpt i Norge.) Det ga veldig "god effekt" å bruke så store fliser, og å ha to forskjellige farger (med en dekorativ list mellom). Ettersom badet er lite gikk det greit å bruke relativt dyre fliser. Vi har en vask i blankpolert rustfritt stål, som står "oppå" en benk jeg laget av terrasseplanker (!) i teak. (Du får dem fra TripTrap i Oslo.) === Det du beskrives høres jo helt fint ut, men et toalett i rustfritt-stål blir kanskje litt "institusjons-aktig" og/eller kaldt? Jeg forstår at man gjerne vil ha ting "gjennomført" i rustfritt stål, men formodentlig er ikke badekaret i stål uansett? En annen idé er å gjøre badekaret "spesielt" - kanskje få tak i et eldre badekar med løveføtter...??? Du kan også få et dusj/badrekars batteri med et "fast-montert" dusj-hode. De koster litt, men tror det gir en fin effekt. Vi har halogen-belysning i taket. Det gir en fin lysfarge, men veldig skarpe skiller mellom "lys" og "mørke". Du får halogen-belysning i rust-fritt stål. === Jeg vet ikke om du liker teak, men kanskje det er et fint materiale å lage hyller av? IKEA har rustfri-stål hyller, men har også (egentlig til kjøkken) hyller som er laget av rustfri-stål rør. De burde være perfekte til å legge håndklær osv på. === Jeg kjøpte ting som vasker, blandebatterier, belysning i Danmark (steder som Silvan, Bilka). Hvis man kjøper for mer enn ca 1500 kroner på et sted, får man momsen tilbake. Du kan importere (når du selv bringer ting med deg) for 5000 kr inn i Norge, uten å måtte betale moms for det. Mye av dette er langt billigere enn i Norge. Hvis du liker marmor, så har Silvan marmor-"fliser" (hvite, med litt grått) til 99 kr kvadratmeteren. Det krever selvsagt at du har bil (marmor er TUNGT!), men marmor ER spesielt. (Det er jo egentlig ikke fliser, men ordentlig marmor stein). Du trenger også en flise-sag (ikke kutter) som de har til ca 500 kr. Med vennlig hilsen Jeg tenker på bare hvitt siden det er såpass lite. Store fliser er jo en god ide. For jeg kan tenke meg at bare vanlige hvite blir kjedelig. Nå blir det jo ganske liten gulvplass hos meg siden jeg skal ha badekar. Ang. badekar så kan jeg tenke meg å ha det vanlig innebygd for det er litt mer renslig. Tips til hva jeg kan bruke som 'dusjforheng' har du det? Disse glassbyggersteinene er jo veldig in - men snart ut? En slags glassvegg som kan brettes inn mot veggen når man ikke bruker den er jo enkel og grei. Det er et firma som tar hele jobben - men jeg plukker fliser og div. selv , mulig jeg må holde meg til en bestemt butikk men de kan vel skaffe det meste vil jeg tro. Men da slipper jeg å frakte selv - jeg bare bestiller. Teak høres kult ut ! Jeg synes det ser litt kjedelig ut med en vanlig 'standarddo' - og vil vel ha en litt enkel og kjølig stil. Ståldo har jeg ikke sett så mange av - og synes det er litt stilig. Men det kan fort bli for kjølig som du er inne på. Får tenke litt på det. Hva mener du med fastmontert dusjhode ? At rørene slangene er skjult i veggen og at bare hodet vises? Skal ha spoter i taket - bør de være halogen? Holder det eller har dere lys over vasken? Har dere bare speil der? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76827-s%C3%B8r/#findComment-391917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Jeg tenker på bare hvitt siden det er såpass lite. Store fliser er jo en god ide. For jeg kan tenke meg at bare vanlige hvite blir kjedelig. Nå blir det jo ganske liten gulvplass hos meg siden jeg skal ha badekar. Ang. badekar så kan jeg tenke meg å ha det vanlig innebygd for det er litt mer renslig. Tips til hva jeg kan bruke som 'dusjforheng' har du det? Disse glassbyggersteinene er jo veldig in - men snart ut? En slags glassvegg som kan brettes inn mot veggen når man ikke bruker den er jo enkel og grei. Det er et firma som tar hele jobben - men jeg plukker fliser og div. selv , mulig jeg må holde meg til en bestemt butikk men de kan vel skaffe det meste vil jeg tro. Men da slipper jeg å frakte selv - jeg bare bestiller. Teak høres kult ut ! Jeg synes det ser litt kjedelig ut med en vanlig 'standarddo' - og vil vel ha en litt enkel og kjølig stil. Ståldo har jeg ikke sett så mange av - og synes det er litt stilig. Men det kan fort bli for kjølig som du er inne på. Får tenke litt på det. Hva mener du med fastmontert dusjhode ? At rørene slangene er skjult i veggen og at bare hodet vises? Skal ha spoter i taket - bør de være halogen? Holder det eller har dere lys over vasken? Har dere bare speil der? Hei, Jeg vil tro at bare hvitt (og sammen med rustfritt stål) vil være litt institusjonsaktig (?), men det kan du fikse på med annen innredning. Det er lett å lage teak-hyller. Jeg laget benken ved bare å sette teak-planker sammen. Jeg tror jeg ville valgt en hengslet glassdør som "dusjforheng". Tror glassbyggestener vil ta for mye plass. === Med "fastmontert dusjhode" så mente jeg at et krom/kobber rør (stivt) kommer opp fra blandebatteriet, opp langs veggen og ut over badekaret (med et sånn stort, "gammeldags" dusjhode). Selve røret/dusjhodet er en del av "effekten". Et alternativ er jo å ha blandebatteriet innebygd i veggen, bak flisene. === I øyeblikket har vi 6 halogenspotter i taket (på 3,3 kvm), men det gir ujevn belysning, og derfor skal jeg lage et speil med belysning rundt. Hvis jeg var deg ville jeg valgt en spesiell lampe over/på speilet. Man får halogenspotter med forskjellig "vinkler", og når disse pærene går, skal jeg bytte dem med vidvinkel pærer. Håper det blir bedre da. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76827-s%C3%B8r/#findComment-391925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2002 Hei, Jeg vil tro at bare hvitt (og sammen med rustfritt stål) vil være litt institusjonsaktig (?), men det kan du fikse på med annen innredning. Det er lett å lage teak-hyller. Jeg laget benken ved bare å sette teak-planker sammen. Jeg tror jeg ville valgt en hengslet glassdør som "dusjforheng". Tror glassbyggestener vil ta for mye plass. === Med "fastmontert dusjhode" så mente jeg at et krom/kobber rør (stivt) kommer opp fra blandebatteriet, opp langs veggen og ut over badekaret (med et sånn stort, "gammeldags" dusjhode). Selve røret/dusjhodet er en del av "effekten". Et alternativ er jo å ha blandebatteriet innebygd i veggen, bak flisene. === I øyeblikket har vi 6 halogenspotter i taket (på 3,3 kvm), men det gir ujevn belysning, og derfor skal jeg lage et speil med belysning rundt. Hvis jeg var deg ville jeg valgt en spesiell lampe over/på speilet. Man får halogenspotter med forskjellig "vinkler", og når disse pærene går, skal jeg bytte dem med vidvinkel pærer. Håper det blir bedre da. Med vennlig hilsen Takk for gode råd :-) Får ta meg en tur i butikkene for å se hva de har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76827-s%C3%B8r/#findComment-391931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Takk for gode råd :-) Får ta meg en tur i butikkene for å se hva de har. Hei, Jeg glemte å nevne varme i badegulvet, men det regner jeg med at du skal ha uansett? Hvis du bare har badeværelset *litt* varmere enn resten av huset, så vil det alltid være tørt og fint. Personlig ville jeg nok lagt inn ihvertfall en rad med "fliser med mønster" for å unngå en helt hvit vegg. Som sagt, vi har nederste del av veggen (og gulvet) med mørke fliser (svart med litt hvitt mønster), og toppen (fra ca 1 meter og opp) med nesten helt hvite fliser. Det synes jeg ga en veldig god effekt i et lite badeværelse. Her er en lenke til en katalog fra Porcelanosa: http://www.porcelanosa.com/recursos/pdf/projects.pdf Legg merke til blandebatteriene over vasken på side 13. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76827-s%C3%B8r/#findComment-392099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.