Gå til innhold

Medisiner ved bipolar lidelse


sykemeldt

Anbefalte innlegg

Hei

Er en ung jente som har slitt med bipolar lidelse (rapid cycle) i ca 3 år. Har hele tiden trodd at jeg var en bipolar 2, men etter å ha lest litt begynner jeg å bli litt i tvil. Jeg har aldri hatt ordentlige manier, bare hypomanier. Har blandede episoder også. Og hele sykdommen er mest preget av depresjoner. Jeg trodde nevroleptika som f.eks Orfiril var det som var riktig for meg. Men det fungerte ikke, det dro meg ned og jeg ble innlagt. Nå står jeg på lithium istedet, og jeg merker en viss bedring. Har hele tiden tatt Nefadar ved siden av. Men jeg sliter fortsatt veldig mye. Er spesielt plaget med blandede episoder med selvmordstanker og lite søvn. Legen min vet ikke riktig hva hun skal gjøre med meg, men sier hun vil prøve lithium sammen med zyprexa eller Serequel. Hun mener det er det nyeste innen behandling av bipolare lidelser. Stemmer det?

Jeg har tidligere lest her at du anbefaler Lamictal ved bipolar 2, fordi det ofte er depresjoner som dominerer, slik som i mitt tilfelle. Hvorfor har ingen prøvd dette på meg? Jeg har selv foreslått å tilsette enda en stemningsstabilisator for henne, da sa hun at jeg måtte legges inn. Men det vil jeg egentlig ikke hvis jeg ikke absolutt må. Hvor i såfall kan dette gjøres? (er fra Akershus) Kan poliklinikker foreta slik spesialmedisinering? Hva bør jeg gjøre? Og hva er egentlig diagnosen min? Legen sier jeg har en alvorlig manisk-depressiv lidelse med rapid cycle. Det sier jo egentlig ikke noen ting gjør det vel...?

Jeg vil være takknemlig for ethvert råd mot riktig retning. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk på Lamictal på dette forumet så popper det nok opp litt av hvert.

For det første; leger har ikke alltid rett. Det hadde vært veldig enkelt, men slik er det dessverre ikke. Noen av dem tåler imidlertid ikke pasienter som tenker selv og skaffer seg mye sykdomsinformasjon.

DU er hovedpersonen her og har det siste ordet når det gjelder medisinering.

Lamictal er en bra medisin ved bipolar hvor depresjonene er hovedproblemet.

Vil ikke legen din samarbeide med deg, er det nok best å finne seg en annen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann ville bare si at jeg akkurat har blitt skrevet ut fra psyk. avd. etter noen dager der for å stabilisere søvnen. Ble hypoman for mer enn etpar uker siden..var høyt og lavt og mista søvnen..fikk iaffal pussa opp både bad og soverom og var på vei til å starte på kjøkkenet..men kom ikke så langt før jeg var såppass nedkjørt at jeg måtte inn en tur for å få noe å sove på pluss andre "godsaker".

Fra å stå på topimax og cipramil bar det rett over på Lamictal (stemn. stab.) og apodorm (sovemedisin) (pluss nozinan etter behov (apedop)

Står foreløpig på 25 mg Lamictal..men regner vel med å øke etterhvert. Jeg har oxo som du raske svingninger og blir vel aldri riktig manisk..men i litt mildere form. Kan ofte skifte flere ganger i timen..opp og ned..det varierer ..

Vakthavende lege da jeg ble innlagt spurte faktisk hva jeg hadde mest tro på..og jeg sa at jeg ikke hadde tro på litium..fordi det forbinder jeg med bipolar I, så han sa det stod mellom Lamictal og Orfiril...og da ble det Lamictal til slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du beskriver en bipolar II. Rapid cycling er et tilleggsmoment, og en kaller det RC dersom en har 4 eller flere episoder på et år.

Jeg mener fortsatt (i likhet med internasjonele anbefalinger) at Lamictal er førstevalg ved bipolar II.

Noen få pasienter (

Lamictal skal trappes opp sakte. En starter med 25 mg i 2 uker. Deretter 50 mg i 2 uker. Vidre økning til 200 mg fordelt på 1-2 daglige doser.

Etter 8-10 dager (minimum 5 x halveringstiden på 29 timer) måler en konsentrasjonen i blodet med en prøve. Ut fra dette svaret finner en det som sannsynligvis blir måldosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...