Gå til innhold

P-sprøyte


lisbethen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har brukt P-sprøyte i litt over ett år.

Med en gang merket jeg en 'uro',dvs. at jeg følte meg stresset. Legen min sa at sprøyten (Depo Provera?) ikke hadde slike bivirkninger.

Nå har jeg imidlertid måttet søke lege, og har vært sykemeldt i et par uker. Grunnen er 4 angstanfall, jeg føler meg også nedfor/sliten/deprimert.

Jeg vurderer å slutte med P-sprøyten, for å se om det hjelper. Jeg kan ikke ta vanlige p-piller, de fikk jeg høyt blodtrykk av. Minipiller er derfor alternativet, men er litt usikker på om de er sikre nok.

Kan det være sammenheng mellom P-sprøyten og angst/nedstemthet?

Hilsen lisbethen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan være en sammenheng.

Jeg har selv gått på div preventive midler fra jeg var 16 til jeg var 23. Nå er jeg 24, og har hatt et opphold på et års tid. Det som jeg henter av erfaring av både p-sprøyten og pillene både fra meg selv og mine venner, er alt mulig fra vektøkning, sterke humørsvigninger, depresjoner, lavere sexlyst, og hyppigere hodepine. Dette er bivirkninger som legen nevner, men som han ikke opplyser som noe å bekymre seg for. Dette syns jeg er litt rart!

Jeg hadde faktisk en venninne som døde av blodpropp, pga p-pillebruk. Hun var 24... Burde ikke legene informere oss litt bedre når det er såpass store bivirkninger?

En ting jeg har hørt: Leger får prosenter av p-pilleprodusentene... kan dette stemme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, p-sprøyten kan i sjeldne tilfeller føre til nedstemthet. I p-sprøyten er et hormon som likner det som produseres etter eggløsning -progesteron- og det har betydning for utvikling av PMS -premenstruelle spenninger-. P-sprøyten kan derfor gi en slags kronisk PMS. Minipillen er ikke så sikker som p-sprøyte og man må ta den innenfor en tre timers periode. Men det er selvsagt et godt alternativ hvis du ikke har det godt med p-sprøyten. Husk at dte kan gå meget lang tid, før virkningen av p-sprøyten er ute av kroppen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...