Gå til innhold

Streptokokker


Gjest Maliv

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har termin 14. november, men har på grunn av mye kalk i morkaken(påvist ved UL) fått beskjed om at babyen sannsynligvis kommer i løpet av en uke. I dag var jeg hos legen og fikk beskjed om at det var påvist streptokokker i en urinprøve. Jeg fikk Furadantin tabletter som jeg skal ta tre ganger om dagen i en uke. Kom selvfølgelig ut av legekontoret med hundre spørsmål i hodet. Jeg ringte føden for å høre om de kunne hjelpe meg, men fikk ikke noen klare svar, bare at dette var vanlig og ingenting å bekymre seg for. Det gjør jeg selvfølgelig likevel. hvis jeg skulle føde før denne tablettkuren er fullført, hva kan det gjøre med babyen? Hvilke problemer kan han få? Jeg bærer et stort barn ( ca 3500 for to uker siden), og slik jeg har skjønt det er det en fordel i slike tilfeller. En annen ting er at jeg er generellt skeptisk til antibiotika, og føler at det sliter veldig på kroppen ved slike kurer. Dessuten har jeg lest meg til at immunforsvaret ofte står svekket tilbake etter en slik kur, og det er jo ikke drømmesituasjonen rett før en fødsel og sykehusinnleggelse. Når jeg også leser her på forum at man vanligvis ikke behandler streptokokker i svangerskap blir jeg jo enda mer urolig. Kan du gi meg noen svar? Dette satte meg litt utafor liksom. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tviler sterkt på at du har fått noen en type antibiotika som er skadelig for barnet ditt. Det finnes "snillere" typer antiobiotika som man foretrekker å bruke overfor gravide. Når det først er sånn at du har fått en urinveisinfeksjon, som legen mener bør behandles, er det ikke så mye annet enn antibiotika som hjelper. Om barnet blir født før du er ferdig med kuren, har det ingen betydning. De medisiner man kan bruke som gravid, kan også brukes ved amming, stort sett. Om du er redd for at barnet skal bli smittet av din infeksjon, tviler jeg på at det er noen stor fare for det. Hvis det er nøye med hygienen, er det ingen grunn til at den skal komme i kontakt med din urin. Dessuten har du sikkert rukket å komme et stykke i behandlingen, og da er nok infeksjonen allerede på retrett. Det er klart at antiobiotika ikke er det aller beste for kroppens naturlige bakterieflora, men likevel er det noe av det beste som har skjedd innen medisin, noensinne. En ting du kan ta hensyn til, er å prøve å forebygge soppinfeksjon i underlivet, som man er spesielt utsatt for i svangerskapet. Kjøp f.eks. gynofilus stikkpiller på apoteket. Dette er naturlige melkesyrebakterier, som sørger for at balansen av naturlige bakterier opprettholdes. Kjøp også Biola i dagligvarehandelen, som har en god effekt på tarmens bakterier. Dette er god behandling for å sørge for balanse i systemet og sikring av immunforsvaret. Lykke til med fødselen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...