Gå til innhold

Jordmor: Synarella!


Gjest 89889

Anbefalte innlegg

Startar med Synarella i forbindelse med prøverørsforsøk. Startar den 26. dagen i syklusen. Trur eg har eggløysing no, kring den 22. dagen. Har hatt samleie. Dersom skjebnens ironi vil ha det slik at eg er blitt gravid før eg startar på Synarella - kva då? Korleis vil dette evt påverke fosteret? Det står i FK at ein ikkje bør ta dette ved mistanke om graviditet. Og at ein bør opplyse om skadeverknadane dersom ein er gravid under Synarellabruk. Det er jo fortidleg å teste... Kva gjer eg?

Tusen takk for svar! Du har hjulpe meg før!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg går utifra at dere har prøvd å bli gravid en god stund, siden dere nå driver med IVF. Sjangsene for at du skal ha blitt spontant gravid, er vel egentlig forsvinnende liten, ihvertfall hvis du tenker statistikk. Har dere fått beskjed om å ikke ha ubeskyttet samleie mens du går på hormonbehandling, eller rett før, slik som nå? Hadde det blitt ansett som sansynlig at du skulle bli spontant gravid nå, hadde du sikkert fått nøye beskjed om hvordan dere skulle forholde dere. Har de noen rutine på IVF-avdelingen å undersøke om evt. spontan graviditet har inntruffet under behandling? Jeg vil tro at det blir ansett som relativt usansynlig, men hvis du er virkelig urolig, synes jeg du skal ta det opp med den behandlende lege. Lykke til videre med forsøket.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 89889.

Jeg skjønner godt din bekymring, Jeg kan fotelle at jeg ble spontant gravid rett før synarela behandling. Jeg er nå i 28 uke og alt står bra til.

Min lege skremte vannet av meg da jeg var på første gangskontroll. Han sa at det var påvist i rotte-og muse forsøk at avkom enten var dødfødte eller født med store misdannelser. Så han henviste meg til en spesiell UL kontroll på RH. Samtidig med denne tok jeg sporenstreks kontakt med IVF- avd. på Ullevål og phu de kunne berolige meg og fortalte følgende: Hvert år så blir det der på avd. unnfanget fra 5-6 synarelabarn. De har aldri sett eller hørt om barn som har tatt skade av dette. Fikk beskjed om å roe meg helt ned. Noe jeg gjorde. De fortalte nemlig at privat legen min måtte av etiske grunner informere meg om hva han visste- såda så.... Senere i august tok jeg UL 2 stk og de så på ganespalter , h og v. hjernehalv del, nakke fortykkelser , nyrer osv osv til nurket og alt så ut til å være i skjønneste orden. Men klart den lille sjansen til å bære frem noen med " skavanker" som alle har,- har jo jeg også, med andre ord alt er normalt. Men ta en test om mensen er forsinket. Selv brukte jeg synarela i 13 dager før gravididteten var påvist. Og *ler* når en er så sikker på at en ikke blir gravid så tar en ikke hensyn til hva en blir rådet til , i dette tilfellet- avholdenhet. Skjønner godt dere har hatt en liten hyrdestund!Lykke til ! Fortell meg hvordan den går-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...