gurimalla Skrevet 25. oktober 2000 Del Skrevet 25. oktober 2000 Hei! Jeg er mamma til en jente på 20 mnd. som siden barnehagestart i augst har vært veldig mye forkjølet/syk. Hun har gått på to pecillin-kurer for halsbetennelse og ørebetennelse. Ellers så har hun en evig-varende hoste som plager henne så fælt både natt og dag. Selvfølgelig mest når hun skal legge seg. Nylig var vi til legen for å etter-kontrollere ørene hennes, og vi ba ham da om å undersøke henne i forhold til hosten. Hun hadde dagen før også pluteslig fått feber igjen. Han fant ingen ny infeksjon, og det eneste vi kunne gjøre var å se tiden an sa han. Nå er jeg veldig klar over at barna ved barnehagestart støter på massevis av nye bakterier/virus som skal bekjempes og styrke immunforsvaret, men at det skulle bli så ille som dette hadde vi ikke trodd. Til nå har min mann og jeg brukt over halvparten av sykedagen vi har rett på i året i løpet av bare 3 mnd. I forhold til dette lurer jeg på om man kan få sykemelding når denne grensen er overskredet. Hun er i tillegg konstant tett i nesen, og vi bruker for dette saltvann, evt. otrivin når det er riktig ille. Hun sover også med sengen hevet i hodeenden, men jeg føler ikke at det har noen særlig effekt. Dette sliter veldig på både henne og oss, og vi har begge to en jobb som vi må fungere i. Det er ikke alltid like lett når nattesøvnen er skikkelig elendig. Dette med tett nese har hun egentlig hatt fra hun ble født, og har snorket/snorker periodevis kraftig. Vi vet at hun har store mandler, og både pappa'n og jeg hadde slike plager som små. Jeg lurer derfor på hva som egentlig skal til for å få henvisning til øre/nese/hals- spesialist. I tillegg lurer jeg på hva som kan hjelpe i forhold til hosten hennes. Hun har tidligere brukt efidrin, men denne gangen har vi ikke fått noe for den. Kan hun evt. bruke av efidrinen hun tok sist hun var syk? Hosten er tørr, og hun brekker seg en del. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi er oppe hos henne i løpet av natten, og i den siste tiden har vi gitt opp å la henne sove i egen seng for i det hele tatt å få noe nattesøvn. Huff! Dette ble mye på en gang, men jeg håper du tar deg tid å svare på dette innlegget fra en bekymret mor. ) Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7709-til-dr-h%C3%B8eghun-hoster-s%C3%A5-f%C3%A6lt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 25. oktober 2000 Del Skrevet 25. oktober 2000 Hei! Jeg er ikke dr. Høeg, men fikk lyst til å svare likevel. Det med ønh-spesialist tror jeg er veldig lurt. Når det er slik trengs det ei skikkelig utredning. Si rett ut til primærlegen at dere ønsker å snakke med en spesialist, og be om henvisning. Så vidt jeg vet har det hjulpet for en del å ta mandlene, men det bør en visst ikke gjøres før en viss alder. Ønsker datteren god bedring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7709-til-dr-h%C3%B8eghun-hoster-s%C3%A5-f%C3%A6lt/#findComment-37296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
edlih Skrevet 26. oktober 2000 Del Skrevet 26. oktober 2000 Dette var akkurat som å høre om vårt eldste barn. Fra han var rundt året hostet han mye, men det var aldri noe å høre når legen lyttet. Vi ga oss ikke og ble sendt til en barnelege. Da fikk han diagnosen infeksjonsbetinget astma,dvs at astmaen slo ut i hoste når han ellers var forkjølet. Vi fikk medisiner og en ny gutt. Nå er han snart 8 år og har vokst det av seg. Lykke til med vidre undersøkelser-stå på og ikke gi dere!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7709-til-dr-h%C3%B8eghun-hoster-s%C3%A5-f%C3%A6lt/#findComment-37444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 26. oktober 2000 Del Skrevet 26. oktober 2000 Kjære gurimalla. Jeg forstår godt at dette er slitsomt og bekymringsfullt.Som du helt riktig skriver er det svært vanlig at barna plukker opp den ene infeksjonen etter den andre når de begynner i barnehage.En infeksjonsmedisiner og barnemedisiner jeg en gang snakket med fortalte at barne kunne gå mer el.mindre kontinuerlig forkjølet fra de var 0 til de var 3 uten at det var noe grunnleggende galt.Jeg biter meg imidlertid merke i dette at hun snorker og går med tett nese.Det er ikke umulig at hun plages med falske mandler(adenoide vegetasjoner)hvilket disponere for vedvarende forkjølelse.Jeg synes dere igjen skal oppsøke lege med tanke på dette.Sannsynligvis vil dere da bli henvist videre til en spesialist i øre-nese-haølssykdommer.Jeg har selv sette svært god effekt av operasjoner for dette. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7709-til-dr-h%C3%B8eghun-hoster-s%C3%A5-f%C3%A6lt/#findComment-37505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gurimalla Skrevet 26. oktober 2000 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2000 Kjære gurimalla. Jeg forstår godt at dette er slitsomt og bekymringsfullt.Som du helt riktig skriver er det svært vanlig at barna plukker opp den ene infeksjonen etter den andre når de begynner i barnehage.En infeksjonsmedisiner og barnemedisiner jeg en gang snakket med fortalte at barne kunne gå mer el.mindre kontinuerlig forkjølet fra de var 0 til de var 3 uten at det var noe grunnleggende galt.Jeg biter meg imidlertid merke i dette at hun snorker og går med tett nese.Det er ikke umulig at hun plages med falske mandler(adenoide vegetasjoner)hvilket disponere for vedvarende forkjølelse.Jeg synes dere igjen skal oppsøke lege med tanke på dette.Sannsynligvis vil dere da bli henvist videre til en spesialist i øre-nese-haølssykdommer.Jeg har selv sette svært god effekt av operasjoner for dette. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. Tusen takk for at dere tok dere tid å svare. Dette lettet litt på våre bekymringer, og jeg tror vi igjen skal ta kontakt med en lege for å forsøke å redegjort problemene skikkelig. Jeg har vært litt redd for å bli "uglesett" på lege-kontoret, men det er tross alt barnet mitt det gjelder, så jeg skal blåse i det og stå på. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7709-til-dr-h%C3%B8eghun-hoster-s%C3%A5-f%C3%A6lt/#findComment-37599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.