Gå til innhold

Hund og barn

Gjest litt trist nå.

Anbefalte innlegg

Gjest litt trist nå.

tispa vår på ett år er redd for barn. hun er av en rase som skal ELSKE barn, men det gjør altså ikke min. Vi har ikke barn selv, og omgås heller ikke ofte barn. Vi bor i et borettslag hvor det er veldig mange barn, og spesielt rett utenfor vår oppgang. Jeg vet ikke hvordan hun har blitt slik. vi kan ikke huske at noen barn har klypi henne, kasta noe på henne eller liknende, eneste jeg kan tenke meg er at de har vært for mange som har kommet for brått på henne som liten, alle ville jo hilse på, og ikke alle barna har lært hundevett hjemme, det er helt sikkert. Har kjefta på en del barn her som gang på gang bjeffer mot henne, stormer mot henne osv. hun er veldig populær hos barna til tross for at hun bjeffer og viker unna når de kommer for nære, og dette fører jo til at vi stadig blir konfrontert med problemet. Vi er veldig bevisst på at vi ikke er annerledes når vi møter barna, vet jo at frykt overføres osv. Dette startet når hun var veldig liten og vi har flere ganger møtt niese/nevøer som er hundevante for å la henne bli trygg igjen, og dette har gått greit, dessverre blir dette for sjelden da de bor langt unna oss. Vi har også vært på dressurkurs og tatt opp dette, de har tatt med hundevante barn, og sier hun bare er usikker, og at det sikkert går over, og at vi ikke skulle gjøre noe med det. nå er hun ferdig med første løpetiden for noen uker siden, og jeg synes ikke hun er blitt noe bedre. busta reiser seg når vi møter barn. Hun har aldri visst noe negativ adferd, og finnes ikke agressiv, hun har aldri biti noen, verken hunder eller mennesker, men er en utrolig glad og tillitsfull hund, og alle elsker henne. men hun er redd for barn, og det gjør meg veldig trist. hun er derimot veldig interessert i hva de driver med, kan stå på verandaen og se på de lenge, og logrer til og med.

Hva skjer når vi velger å få barn, kan vi trene dette bort, noen som har tips? Har hørt vi kan stå utenfor barnehager og bare vise at de ikke er farlige, men vet ikke hva som virker, hun er jo ikke redd på avstand..??

takker for alle svar..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er helt på trynet å kjefte på små barn som ikke er hundevante. Det er ikke noe krav i samfunnet vårt at barn skal kjenne til hunder og vite hvordan de skal oppføre seg ovenfor hunder.

Tror problemet vil løse seg selv da hunden deres vil bli kjent med barna deres og derfor ikke være redd dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394852
Del på andre sider

petter smart skrev (På 16.10.2002 den 10.18):

Synes det er helt på trynet å kjefte på små barn som ikke er hundevante. Det er ikke noe krav i samfunnet vårt at barn skal kjenne til hunder og vite hvordan de skal oppføre seg ovenfor hunder.

Tror problemet vil løse seg selv da hunden deres vil bli kjent med barna deres og derfor ikke være redd dem.

petter smart!! helt på tryne å kjefte på barn?? hallo.. når ikke voksne foreldre lærer ungene hundevett så må hunde eierne si i fra. Skal bare barna buse på en hund... ? de burde lære det først som sist at en fremmed hund går du ikke til!!!

så over til : litt trist nu!

Kan dere prøve å låne ett barn som ikke er redd hunder og øve? dere passer seff på at alt går under trygge rammer.

Er du helt sikker på at hunden ikke har opplevd noe med barn? når den feks har stått uttenfor en butikk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394872
Del på andre sider

Gjest hundeeier

Jeg er ikke enig med petter smart. Selvfølgelig må dere kunne si fra til barn som stormer mot en reddhund. Og har dere sagt det flere ganger før, går det an å bruke litt autoritet. Men ikke gjør det når hunden er der - da blir den bare mer engstelig.

Jeg synes dere skal gi den en sjanse - men bruk en som har erfaring med problemhunder/hunde"psykolog".

De som har ordinære dressurkurs har ofte ikke særlig erfaring med noe

utover det ordinære.

Det finnes et par svært dyktige fagfolk i Mjøsområdet, om du skulle bo på den kanten:

Hunde"psykolog" Tofastrud på Stange, og det er også mulig å henvende seg til Berg's dyreklinikk på Gjøvik og be om råd i forhold til adferd. (Gå evt. til deres internettside - søk på Gjøvik dyreklinikk).

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394874
Del på andre sider

Nefrediti skrev (På 16.10.2002 den 10.37):

petter smart!! helt på tryne å kjefte på barn?? hallo.. når ikke voksne foreldre lærer ungene hundevett så må hunde eierne si i fra. Skal bare barna buse på en hund... ? de burde lære det først som sist at en fremmed hund går du ikke til!!!

så over til : litt trist nu!

Kan dere prøve å låne ett barn som ikke er redd hunder og øve? dere passer seff på at alt går under trygge rammer.

Er du helt sikker på at hunden ikke har opplevd noe med barn? når den feks har stått uttenfor en butikk?

Skal de kjefte på noen så må det være foreldrene deres da. En kjefter bare ikke på små barn fordi de ikke vet bedre.

Og det er ikke noe krav at verken barn eller voksne skal vite hvordan de oppfører seg ovenfor hunder i dette landet. Da må eierne av hunden ta ansvar og ikke bare kjefte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394887
Del på andre sider

Gjest Persille
  petter smart skrev (På 16.10.2002 den 10.18):

Dette sier jo noe om hva du vet om barn og dyr. Når du som forelder ikke klarer å fortelle barnet ditt hvordan det skal oppføre seg mot dyr, så blir ansvaret overlatt til dyreeierne.

Jeg har sagt det før og sier det igjen; jeg skjeller heller et barn huden full, slik at et barn husker både meg og hunden, i stedet for at hunden min skal bli redd og bite barnet. Jeg vil heller at barnet skal huske meg som en sur kjerring, og tenke på det hver eneste gang det treffer en annen hund, enn at det skla måtte oppleve en eller annen forferdelig episode fordi ingen har lært barnet hvordan det skal oppføre seg overfor dyr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394888
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille
  petter smart skrev (På 16.10.2002 den 10.48):

Skal de kjefte på noen så må det være foreldrene deres da. En kjefter bare ikke på små barn fordi de ikke vet bedre.

Og det er ikke noe krav at verken barn eller voksne skal vite hvordan de oppfører seg ovenfor hunder i dette landet. Da må eierne av hunden ta ansvar og ikke bare kjefte.

Jeg skjønner ikke hvorfor din (og evnt. barna dine sin) oppførsel er mitt ansvar?

Hvordan hadde du likt det om du hadde stått bundet et sted, og fem svære mennesker hadde kommet stormet mot deg og begynt å "kose" med deg i form av å klore deg, stikke deg litt i øret, tråkke på føttene dine etc? Du må selvfølgelig også ta i betraktning at eneste forsvaret du har er å bite eller knurre, ikke avverge eller beskytte deg med hverken hender eller ord... Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394893
Del på andre sider

Gjest Persille

På samme måte som med mennesker må også hunder vennes til ting. Og når dere får barn selv, så vil barnet lenge være tilgjengelig for hundens snusing, og andre ting hunder gjør for å bli kjent, uten å kunne gjøre noen skade tilbake. Det eneste du må gjøre er å passe på at hunden ikke blir sjalu på barnet ditt, for da kan det gå galt. hunden tenker antagelig på seg selv som at det bare er den og dere, og når det da kommer en til, så må det en tilvenning til, akkurat som når barn får småsøsken...

Men jeg mener at du er i din fulle rett til å kjefte på fremmede barn, konsekvensen av å ikke si fra til dem er så mye større enn de eventuelle problemene den kjeften skaper... Tenk så fælt om hunden din en dag biter...

Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, jeg klarte ikke "kurere" min hund... Men jeg ønsker deg lykke til, og håper virkelig at dere klarer å få henne til å bli tryggere.

Som andre har nevnt her vil det kanskje være en idé å la henne være med hundevante barn, og så heller la henne mislike enkelte barn. Vi mennesker liker jo heller ikke alle.

Lykke til uansett!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394904
Del på andre sider

petter smart skrev (På 16.10.2002 den 10.48):

Men...er det jeg som er helt på trynet her, eller...går det kanskje an å irettesette disse barna på en autoritær måte uten å kjefte på dem...? Eller finnes det ingen mellomting...?

"..............."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394906
Del på andre sider

Jeg vil tro at når dere selv får barn, og hunden kjenner barnet fra det er baby, så vil ikke problemet være så stort.

En baby har omtrent null mobilitet fra fødselen av, så da vil hunden få sjansen til å venne seg til en baby i en seng, så en baby i en lekegrind, og så til slutt en baby som går rundt og vil leke.

En slik gradvis prosess bør nok hunden kunne takle :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394914
Del på andre sider

Har ikke lest hele innlegget ditt, da det var litt langt og tunglest uten avsnitt.

Men det du kan gjøre er jo å avtale med noen barn om dere kan øve forsiktig med hunden.

Barnet kan jo begynne med å gi godbiter flere ganger før det klapper hunden feks.

Det finnes jo mange dyreeksperter, tror til og med du kan spørre på nettet mot litt betaling. Feks på Canis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394935
Del på andre sider

Persille skrev (På 16.10.2002 den 10.49):

Dette sier jo noe om hva du vet om barn og dyr. Når du som forelder ikke klarer å fortelle barnet ditt hvordan det skal oppføre seg mot dyr, så blir ansvaret overlatt til dyreeierne.

Jeg har sagt det før og sier det igjen; jeg skjeller heller et barn huden full, slik at et barn husker både meg og hunden, i stedet for at hunden min skal bli redd og bite barnet. Jeg vil heller at barnet skal huske meg som en sur kjerring, og tenke på det hver eneste gang det treffer en annen hund, enn at det skla måtte oppleve en eller annen forferdelig episode fordi ingen har lært barnet hvordan det skal oppføre seg overfor dyr.

Hva med heller å ha kontroll på hunden din? Ikke la hunden være nær barn dersom den ikke kan takle det.

Det er ikke barna som skal ta hensyn, det er hunden med eier.

Det hjelper lite å skremme små barn. Ikke er det akseptabelt heller.

Det er ingen menneskerett å ha hund. Det er et stort ansvar som du tydeligvis ikke er voksen nok til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394983
Del på andre sider

Persille skrev (På 16.10.2002 den 10.53):

Jeg skjønner ikke hvorfor din (og evnt. barna dine sin) oppførsel er mitt ansvar?

Hvordan hadde du likt det om du hadde stått bundet et sted, og fem svære mennesker hadde kommet stormet mot deg og begynt å "kose" med deg i form av å klore deg, stikke deg litt i øret, tråkke på føttene dine etc? Du må selvfølgelig også ta i betraktning at eneste forsvaret du har er å bite eller knurre, ikke avverge eller beskytte deg med hverken hender eller ord... Hva ville du gjort?

Klarer ikke hunden din å takle folk, inkludert små barn, så må du ikke binde den fast og forlate den.

Det er du som har ansvaret for det hunden eventuelt gjør. Ikke små barn som ikke vet bedre. Og som vi ikke kan kreve at skal vite bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394990
Del på andre sider

Annonse

Prozak skrev (På 16.10.2002 den 11.00):

Men...er det jeg som er helt på trynet her, eller...går det kanskje an å irettesette disse barna på en autoritær måte uten å kjefte på dem...? Eller finnes det ingen mellomting...?

"..............."

Det går an å fortelle barna at de ikke skal gjøre sånn og sånn, men heller sånn og sånn. Men å kjefte på små barn er helt uakseptabelt. Å ha hund, og dermed vite hvordan en skal oppføre seg ovenfor en hund er frivillig. Vi kan ikke tvinge noen til å lære det. Ikke små barn i alle fall.

Det er eierens ansvar. Kan han ikke stole på hunden må han ta konsekvensen av det og ikke la hunden være alene med noen eller sammen med barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-394998
Del på andre sider

Gjest litt trist nå.
  Singularity skrev (På 16.10.2002 den 11.06):

Jeg vil tro at når dere selv får barn, og hunden kjenner barnet fra det er baby, så vil ikke problemet være så stort.

En baby har omtrent null mobilitet fra fødselen av, så da vil hunden få sjansen til å venne seg til en baby i en seng, så en baby i en lekegrind, og så til slutt en baby som går rundt og vil leke.

En slik gradvis prosess bør nok hunden kunne takle :-)

jeg leste for et par uker siden i avisen, om en hund som hadde bitt et barn. eierene av hunden valgte å avlive den. vetrinæren fant ut etterpå at hunden hadde en pinne inni øret, men valgte å ikke si dette til eierne, og det skjønner jeg.

ble så lei meg når jeg leste det..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-395014
Del på andre sider

Gjest litt trist nå.
  petter smart skrev (På 16.10.2002 den 11.35):

Klarer ikke hunden din å takle folk, inkludert små barn, så må du ikke binde den fast og forlate den.

Det er du som har ansvaret for det hunden eventuelt gjør. Ikke små barn som ikke vet bedre. Og som vi ikke kan kreve at skal vite bedre.

jeg blir veldig provosert av innlegget ditt, skjønner at du ikke forstår helt..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-395055
Del på andre sider

hundeeier1365380396
  petter smart skrev (På 16.10.2002 den 11.32):

Hva med heller å ha kontroll på hunden din? Ikke la hunden være nær barn dersom den ikke kan takle det.

Det er ikke barna som skal ta hensyn, det er hunden med eier.

Det hjelper lite å skremme små barn. Ikke er det akseptabelt heller.

Det er ingen menneskerett å ha hund. Det er et stort ansvar som du tydeligvis ikke er voksen nok til.

Jeg må bare si at jeg blir forbanna av å høre på sånt tull.Du vet tydligvis ikke nok om hunder. Det er ikke snakk om å skremme barn, når jeg og hunden min kommer hjem fra tur krever jeg at vi får gå i fred. Hvem fa... er det som har sagt at min hund skal være boretslagets kjæledegge. Det værste av alt er at foreldrene står og ser på uten å foreta seg noen ting. De ser at hunden løper unna barna,bjeffer og er redd. Foreldrene har jeg snakket med for lenge siden angående dette problemet. Hvem tror du de kommer og slår ned på den dagen hunden min har fått nok av disse krapylene? Jo det skal jeg fortelle deg smarten, det er meg. Jeg som hundeeier sitter riktignok med et kjempestort ansvar som ikke alle er egnet til å ha. det er mitt ansvar at min hun ikke påfører noen andre ubehag, men jeg vil heller ha på samvittigheten å ha kjeftet på en unge enn at hunden min til slutt biter en. Du kan si hva du vil men det er sånn det fungerer. Jeg har snakket med mange hundeeiere om dette problemet og de fleste tror jeg er ganske flinke til å holde hundene sine unna situasjoner som kan bli ubehaglige for både barn og hund. Poenget her er jo ikke å skremme noen som du sier, men å få barn til å forstå hvor viktig det er å være rolige hvis man absolutt må bort og hilse på hunder. Hvis foreldrene gjør sin jobb med barna, skal jeg ta meg av hunden min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-395088
Del på andre sider

hundeeier skrev (På 16.10.2002 den 12.33):

Jeg må bare si at jeg blir forbanna av å høre på sånt tull.Du vet tydligvis ikke nok om hunder. Det er ikke snakk om å skremme barn, når jeg og hunden min kommer hjem fra tur krever jeg at vi får gå i fred. Hvem fa... er det som har sagt at min hund skal være boretslagets kjæledegge. Det værste av alt er at foreldrene står og ser på uten å foreta seg noen ting. De ser at hunden løper unna barna,bjeffer og er redd. Foreldrene har jeg snakket med for lenge siden angående dette problemet. Hvem tror du de kommer og slår ned på den dagen hunden min har fått nok av disse krapylene? Jo det skal jeg fortelle deg smarten, det er meg. Jeg som hundeeier sitter riktignok med et kjempestort ansvar som ikke alle er egnet til å ha. det er mitt ansvar at min hun ikke påfører noen andre ubehag, men jeg vil heller ha på samvittigheten å ha kjeftet på en unge enn at hunden min til slutt biter en. Du kan si hva du vil men det er sånn det fungerer. Jeg har snakket med mange hundeeiere om dette problemet og de fleste tror jeg er ganske flinke til å holde hundene sine unna situasjoner som kan bli ubehaglige for både barn og hund. Poenget her er jo ikke å skremme noen som du sier, men å få barn til å forstå hvor viktig det er å være rolige hvis man absolutt må bort og hilse på hunder. Hvis foreldrene gjør sin jobb med barna, skal jeg ta meg av hunden min.

Dersom du rolig forklarer barna om hunden din og hvordan de bør oppføre seg ovenfor er det fint. Det er slett ikke alle foreldre som vet dette selv og dermed kan de ikke lære barna sine hva de skal og ikke skal gjøre.

Men å kjefte på barn som bare vil være hyggelige og leke med hunden, og dessverre ikke vet bedre, synes jeg er hårreisende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-395113
Del på andre sider

hundeeier1365380396
  petter smart skrev (På 16.10.2002 den 12.51):

Dersom du rolig forklarer barna om hunden din og hvordan de bør oppføre seg ovenfor er det fint. Det er slett ikke alle foreldre som vet dette selv og dermed kan de ikke lære barna sine hva de skal og ikke skal gjøre.

Men å kjefte på barn som bare vil være hyggelige og leke med hunden, og dessverre ikke vet bedre, synes jeg er hårreisende.

Det høres helt fint ut det. Problemet er her at disse barna ikke bare er ute etter å hilse på hunden slik som jeg,du og sikkert de fleste andre gjør. Det er jo det som har skapt problemet. Ingen hunder er redd for barn automatisk fra fødselen, det kommer av negative opplevelser som den har fått underveis. Dette holder med en vond opplevelse det. Dette ødelegger for andre som bare vil være snille og hilse/leke med hunden. En hund er ikke agressiv mot barn fordi den bare er slem, det er nesten alltid en grunn til det. Hunder kan dessverre ikke prate, så det gjør det ekstra vansklig og finne årasken til det. Jeg skal love deg at de fleste hundeeiere gjør alt de kan for å løse slike problemer slik at hunden deres kan fungere bra i de fleste miljø. Vi mennesker er også alle redd for et eller annet, men vi blir ikke anmeldt til politiet og avlivd av den grund.Derfor er det viktig at hundeeier setter klare grenser fo hvem som skal ha kontakt med hunden og når.Du nevnte her i stad at det var foreldrene man skulle ta ikke hunden. Veldig skjelden er foreldrene til barn i 7-10 års alderen ute og leker med barna sine. Ihvertfall der vi bor. Når et barn kommer stormende mot meg og hunden min med ski,akebrett osv. Da må jeg si ifra der og da, og enkelte ganger må jeg ta litt ekstra i også Du veit bøller finnes i alle aldere og de skal ikke få ødelegge min hund. Dette gjelder så klart ikke alle barn!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/#findComment-395135
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...