Gå til innhold

Hund og barn

Gjest litt trist nå.

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Hva med heller å ha kontroll på hunden din? Ikke la hunden være nær barn dersom den ikke kan takle det.

Det er ikke barna som skal ta hensyn, det er hunden med eier.

Det hjelper lite å skremme små barn. Ikke er det akseptabelt heller.

Det er ingen menneskerett å ha hund. Det er et stort ansvar som du tydeligvis ikke er voksen nok til.

Hallo, du kan da ikke mene det??

Jeg tar mitt ansvar ved å ikke sette hunden fra meg alene og sånne ting, men når hunden står bundet inne på vår gårdsplass, og fremmede unger som går forbi kommer stormende inn for å kose, så kan da ikke det være mitt ansvar?

Mener du seriøst at du ikke vil fortelle barna dine at de ikke skal gjøre sånt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/page/2/#findComment-396343
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Klarer ikke hunden din å takle folk, inkludert små barn, så må du ikke binde den fast og forlate den.

Det er du som har ansvaret for det hunden eventuelt gjør. Ikke små barn som ikke vet bedre. Og som vi ikke kan kreve at skal vite bedre.

Nettopp, og derfor er det helt greit å si til ivrige små barn at de ikke får hilse på eller kose med hunden.

Det er jo ikke bare snakk om når den er bundet, jeg går aldri fra hundene mine alene, men når vi er ute og går for eksempel, så stormer det unger til for å kose....

Du kan ikke forvente at det skal være greit for alle hundeeiere at ungene dine skal få gjøre som de vil. De får har respekt for at ikke alle ønsker at andre mennesker skal kose med hundene.

Og dessuten er det i bunn og grunn bedre at de får litt kjeft, enn at de en dag blir bitt av en som ikke rekker å si fra....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/page/2/#findComment-396350
Del på andre sider

Gjest Persille

Men...er det jeg som er helt på trynet her, eller...går det kanskje an å irettesette disse barna på en autoritær måte uten å kjefte på dem...? Eller finnes det ingen mellomting...?

"..............."

Dere får det jo til å høres ut som om vi roper og skriker og bærer oss...

Det er nå en gang sånn at barn stopper momentant opp om man snakker strengt til dem, men bare fortsetter om man har en hyggelig tone, fordi de ikke rekker å reagere på det du sier.

Selvfølgelig forklarer man hvorfor de ikke får kose, men i bunn og grunn handler det om at alle foreldre bør fortelle barna sine at man ikke oppsøker hunder uten å ha snakket med eieren først...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/page/2/#findComment-396358
Del på andre sider

Hallo, du kan da ikke mene det??

Jeg tar mitt ansvar ved å ikke sette hunden fra meg alene og sånne ting, men når hunden står bundet inne på vår gårdsplass, og fremmede unger som går forbi kommer stormende inn for å kose, så kan da ikke det være mitt ansvar?

Mener du seriøst at du ikke vil fortelle barna dine at de ikke skal gjøre sånt?

Jeg vil si til barna mine at de ikke skal gå bort til en hund uten at jeg er med eller eieren sier det er ok.

Men mange vet ikke hva en skal og ikke skal gjøre ovenfor en hund. Det er heller ikke noe krav om det i samfunnet vårt.

Kommer de inn på deres gårdsplass kan du kjefte fordi der har de ikke noe å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/page/2/#findComment-396387
Del på andre sider

Gjest Persille

Jeg vil si til barna mine at de ikke skal gå bort til en hund uten at jeg er med eller eieren sier det er ok.

Men mange vet ikke hva en skal og ikke skal gjøre ovenfor en hund. Det er heller ikke noe krav om det i samfunnet vårt.

Kommer de inn på deres gårdsplass kan du kjefte fordi der har de ikke noe å gjøre.

Men hva med når jeg er ute og går en kveld og aner fred og ingen fare, og unger kommer stormende ut i veien for å hilse på hunden? Må ærlig innrømme at jeg ikke går i forveien og titter inn i hver eneste port for å se om det er unger der....

Mener du at det er mitt ansvar da også? Eller er det greit at jeg kjefter på dem da? Det er ikke få ganger jeg har blitt skremt selv av unger som kommer sånn, og tro hva hunden må tenke da....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/page/2/#findComment-396524
Del på andre sider

Gjest Persille

jeg leste for et par uker siden i avisen, om en hund som hadde bitt et barn. eierene av hunden valgte å avlive den. vetrinæren fant ut etterpå at hunden hadde en pinne inni øret, men valgte å ikke si dette til eierne, og det skjønner jeg.

ble så lei meg når jeg leste det..

Og det er bare sånn det er når man har hund....

Tror ikke jeg ville valgt å avlive hunden om den hadde bitt barnet, kommer litt an på bittet.... Men når en hund biter en gang, raskt, og så gir seg, så er det oftere et forsvar enn et angrep. Ved angrep er det ofte flere bitt, og hunden gir seg ikke...

Selv om jeg kan forstå at man tar det valget, tror jeg nok at jeg ville tatt høyde for at barnet kunne gjort noe for å provosere...

Hadde en slik episode hjemme hvor en jente la seg oppå hunden, og fikk seg et kutt i kinnet... Jeg så det hele, og fikk snakket med henne og forklart hva som skjedde, så hun har ikke noe dårlig forhold til hverken den eller andre hunder nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/page/2/#findComment-396535
Del på andre sider

Annonse

Det er mange uansvarlige hundeeiere, det er ikke til å komme bort fra, men det er faktisk mennesker med holdninger som dine som gjør at vi som tar ansvar også får problemer...

Opplyst nå?

Med holdninger som mine? At man ikke skal kjefte på små barn (og skremme dem, men det er vel bedre enn å skremme en hund?) som ikke vet bedre.

Det er måten en sier fra på jeg reagerer på. Det må være mulig å komme med noe konstruktivt og fortelle barnet rolig hva det bør og ikke bør gjøre.

Det hjelper lite å skremme barn. Da vil de bli redde for hunder. Men det er kanskje enklere for dere hundeeiere, da slipper dere å ta ansvar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/page/2/#findComment-396617
Del på andre sider

Gjest Persille

Med holdninger som mine? At man ikke skal kjefte på små barn (og skremme dem, men det er vel bedre enn å skremme en hund?) som ikke vet bedre.

Det er måten en sier fra på jeg reagerer på. Det må være mulig å komme med noe konstruktivt og fortelle barnet rolig hva det bør og ikke bør gjøre.

Det hjelper lite å skremme barn. Da vil de bli redde for hunder. Men det er kanskje enklere for dere hundeeiere, da slipper dere å ta ansvar?

Det er jo ikke snakk om å skremme barn. Det har jeg sagt flere ganger også.

Men når er barn kommer løpende, er det faktisk mer effektivt å ROPE stopp, for så å SI fra at de ikke får komme bort til hunden. Dersom du bare SIER det, så er det ikke sikkert de hører det, eller ikke oppfatter det som alvorlig ment.

Og det er ikke snakk om at det er "bedre å skremme barnet eller hunden". Det er bedre at barnet opplever kjeften som ekkel, enn at det blir bitt av en hund som vil forsvare seg. Når det skjer sånne ting, er det jo ulykkelig for alle parter, ikke bare for barnet.

Og det må jo være noe galt dersom et barn opplever all tilsnakk som skremmende.

Jeg skjønner egentlig ikke at det kan være så vanskelig å bare akseptere at det er bedre å være føre var og lære barn at man ikke skal gå bort til fremmede hunder uansett hvor snill den ser ut, i stedet for å utsette seg selv og andre for risiko ved å la være...

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor du er så opptatt av at det er hundeeierens ansvar, og at de skal si fra på en hyggelig måte, og sånne ting, når egentlig alt de vil er å beskytte barnet ditt? Kan du ikke heller være glad for tanken bak, enn måten det ble sagt på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/page/2/#findComment-396719
Del på andre sider

Gjest litt trist nå.

takk for all støtte og gode råd. vi skal prøve å jobbe med dette, men det er ikke så lett. må bare ha tålmodighet. tror vi skal øve med andre unger enn de i borettslaget her, virker som de er verst. kan jo hende hun forbinder stedet med noe også, at det er her ett eller annet har skjedd. lurer på hva det kan være?

var ute en tur i stad og vi møtte noen andre hunder som hun lekte og herja med, den ene hundeeiern hadde med 2 jenter som var rundt 8 år. de spurte å få hilse på, og jeg sa dersom hunden vil, så kan dere det. hun gikk bort til dem og de klappa henne, hun er litt urolig og skvetter litt unna samtidig logrer jo med hele kroppen. med en gang jg skulle ta båndet på henne for vi skulle gå, så begynner hun å bjeffe "varslende" mot dem, akkurat som det er verre når hun er i bånd? en typisk situasjon som har vært, er at barn får lov til å klappe henne litt, men man ser at hun ikke er helt komfortabel, i det øyeblikket de ikke går når de er ferdig, men blir stående uten å si no, så begynner hun å bjeffe. lurer på hva hun mener?

dette ble langt..:)

hvordan var din hund? var gutter verre enn jenter, var det jo mindre jo verre?

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77184-hund-og-barn/page/2/#findComment-399078
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...