trofast Skrevet 25. oktober 2000 Del Skrevet 25. oktober 2000 Min datter ble allergitestet (prikking på arm) for 3 år siden da hun var 5 år. Allergilegen fant ut at hun var nese-allergisk (som faren) mot katt (utslag 8), husstøvmidd (utslag 5) og litt mot bjørk (utslag 3). Vi fikk en nesespray hun kunne bruke ved plager, men bruker denne bare et par ganger pr. år og da som et resultat av husstøv. På den tiden hun ble testet hadde vi katt, men den døde like etter. Vi erfarer at vår datter fint kan være sammen med alle typer dyr uten å reagere overhode så lenge hun vasker hendene etter samværet. Slik var det også når vi hadde katt selv. Spørsmål: 1. Utslag 8 er vel et kraftig utslag ?, men vi erfarer at hun er lite allergisk mot både katt og hund, men vi har ikke erfaring over lengre tid. Vi ønsker oss alle en hund. Løper vi en stor risiko ved å anskaffe hund ? Jeg er også opptatt av den positive effekten en hund har i familien mht. økt friluftsliv/turgåing, psykisk rolle/"alles trofaste venn", trygghet når man går ut om kvelden i en by/er alene hjemme. Kan vi få noen kommentarer på dette ? p.s. Faren som har samme allergi, reagerte ikke på katten vi hadde så lenge han vasket hendene etter å ha tatt på katten. Han har imidlertid fått prestasjonsfremmet astma i voksen alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7721-dyrmiddallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 26. oktober 2000 Del Skrevet 26. oktober 2000 Kjære trofast Jeg går ut fra at datteren din hadde plager av en eller annen art da hun ble testet for 3 år siden og at symptomene hennes først og fremst kom fra nesen siden dere fikk en nesespray. Jeg tar det da som gitt at hun aldri har hat symptomer på astma. Utslag 8 synes jeg høres rart ut da det ikke hører med til en skala jeg kjenner hvis da ikke 8 står for antall mm vablen på armen ga - i så fall er det en relativt sterk, men ikke uventet sterk reaksjon. Størrelsen på hudtesten vil ikke alltid henge sammen med hvor sterke symptomer man har, men sier noe om graden av sensibilisering med allergenet. Det som virkelig betyr noe er hvor ofte og hvor sterkt datteren din reagerer. Det høres ut som hun ikke reagerer spesielt kraftig og ikke særlig ofte. Nå vet du ikke om denne måten å reagerere på vil forandre seg hvis dere får et dyr i huset, og det er det heller ingen som kan forutsi og gi deg et klart svar på. Men, det er absolutt gode muligheter for at symptomene vil holde sg i nese/øye-regionen og ikke krype lenger ned i luftveiene (astma). På den annen side, det er også muligheter for at hun kan komme til å utvikle en så plagsom allergi mot hunden at dere blir nødt til å kvitte dere med den. Jeg forstår godt dine tanker rundt et dyr i familien og mange leger ville sikkert rådet deg til å gi det en sjanse mens andre ville satt foten absolutt ned. Jeg inntar en mellomstilling og sier at hvis du/dere er villige til å prøve ut hundeholdet med den absolutte forutsetning at hunden må ut hvis allergien hennes blir værre, dvs gir mer symptomer, og særlig hvis hun får symptomer fra nedre luftveier da er det rimelig å gi det en sjanse. Men, unngå absolutt at hunden er der datteren din oppholder seg mye, dvs særlig på hennes soverom, eller deres soverom hvis hun sover sammen med dere. Vær nøye med håndvask som dere har vært og prøv å unngå at hun ligger med ansiktet ned i pelsen på hunden og koser. Lykke til - jeg er sikker på dere finner en løsning som alle kan være fornøyd med! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7721-dyrmiddallergi/#findComment-37578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.