Gjest Seline Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Hei du, håper du finner veien hit! (Universitetsstudiene går igjennom en stor reform nå, og det er ikke helt klart ved alle universitetene ennå hvordan de forskjellige utdannelsene kommer til å se ut. Jeg beskriver hvordan det er nå, for psykolog-utdanningen får ikke så store endringer som andre fag.) Når man starter på en universitetsutdannelse så må alle det første semesteret igjennom ex.phil og ex.fac. Det er en generell innføring i vitenskapsteori og -historie, samt grunnleggende logikk. Dette kan tas samtidig som du tar første semester i et grunnfag, men de fleste tar det alene første semester. Hvis du vil bli psykolog, og kunne praktisere klinisk (ha pasienter), så må du ta profesjonsutdannelse i psykologi. For å komme inn på utdannelsen må du ha tatt psykologi grunnfag eller et introduksjonsstudium i psykologi (som regel halve/tre kvart av grunnfaget). Det er veldig vanskelig å komme inn på profesjonsutdanningen i Norge, de fleste bruker sine tre eksamensforsøk på grunnfaget hvis de VIL inn (mange gjør det flere ganger enn det også, ved andre universiteter). Noen er smartere enn andre og har i tillegg masse flaks og kommer inn med en gang. Karaktermessig må du ligge rundt 2,0-2,1 (eller A) for å komme inn. Det er en meget vanskelig karakter å oppnå, bare for å ha sagt det... Men det er jo sånn at om man virkelig vil noe, så får man det til! Så ikke la det hindre deg om du virkelig vil bli psykolog. Du kan også studere psykologi i utlandet, det er både fordeler og ulemper ved det. (Jeg tror hun som har nicket "Tornerose" kan fortelle deg om psykologistudier i utlandet og hvordan det forholder seg til norske regler om konsesjon osv. Det har skjedd endel regelendringer på det området i det siste.) Psykologi er mye mer enn å behandle pasienter med psykiske lidelser. Det er en liten del av utdannelsen som går ut på såkalt "abnormal psykologi". Psykologi handler om individer, alt som er menneskelig atferd, tanker og bevissthet.. Som du skjønner er faget stort, og psykiske lidelser er en bitteliten del av faget. Stort sett forløper livet seg "normalt", og det gjenspeiles i faget. Man kan også studere psykologi uten å ha noe ønske om å praktisere klinisk, både på profesjonsutdanningen og å ta psykologi som hovedfag/master (Idag er det kun NTNU som har hovedfag i psyk., men det kommer ved UiO og UiB også. Det er like vanskelig å komme inn på hovedfag som på profesjonsdelen.) Da spesialiserer man seg innenfor en disiplin. Jeg er for eksempel mest interessert i biologisk psykologi og nevropsykologi, et krysningsfag mellom medisin, fysiologi og psykologi. Kort sagt er jeg opptatt av hjernen og nervesystemet som det biologiske grunnlaget for alt vi opplever og gjør. Mer spesifikt så ønsker jeg å finne ut av sammenhenger mellom kosthold, trening og psyke, gjennom å bl.a se på hva dette gjør med hjernen og kjemien vår. Universitetsutdannelse er spennende fordi man kan utrette endel om man ønsker det. Man kan selv velge hva man skal spesialisere seg i, og det er mange nye områder i psykologien som popper opp hele tiden. Det gjør faget veldig spennende!! Her kan du se litt mer: http://www.svt.ntnu.no/psy/ http://www.uib.no/psyfa/ http://www.psykologi.uio.no/studier/oversikt.html Det er bare å spørre mer om du lurer på noe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77221-til-drfroyd-dr-freud-d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DrFroyd Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Tusen takk! Eg kunne egentlig tenkt meg å studere i usa også, iallefall i et år. Men eg har hørt at om du feks studerer til å bli psykolog i usa så får du det ikke godkjent i norge og omvendt. Hva har du tenkt å bruke utdannelsen din til? Eg er flink til å lytte og hjelpe folk med problemer, så eg vil bli psykolog med pasienter:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77221-til-drfroyd-dr-freud-d/#findComment-395061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Tusen takk! Eg kunne egentlig tenkt meg å studere i usa også, iallefall i et år. Men eg har hørt at om du feks studerer til å bli psykolog i usa så får du det ikke godkjent i norge og omvendt. Hva har du tenkt å bruke utdannelsen din til? Eg er flink til å lytte og hjelpe folk med problemer, så eg vil bli psykolog med pasienter:-) Jeg vet lite om konsesjon her i Norge når man har studert i utlandet. Vet bare at Norsk Psykologforening er skeptiske -og at reglene heller har blitt strengere enn friere. Hvis du vil til USA tror jeg det kan bli vanskelig, du kan søke om innpasning til profesjonsutdanningen HVIS det er ledig plass, men det er så og si umulig å forutsi mulighetene.. USA har en annen form på sin utdannelse, og psykologutdannelsen er mye kortere enn her. Mer vet jeg ikke om akkurat det. Men det er jo gøy å dra til utlandet likevel, du kan jo studere noe annet så lenge..? Jeg skal bruke utdannelsen min til å bl.a jobbe videre med forskning og undervisning. Jeg kan også tenke meg å jobbe i team som tilbyr mennesker hjelp og inspirasjon til livsendringer fra ulike vinkler. Vi får se... Har to år igjen, mye kan jo skje. Kanskje få utgitt en bok om livstilsendringer og psykisk helse. Det er ikke noe i veien med ambisjonene, det er heller evnene som skorter, hehe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77221-til-drfroyd-dr-freud-d/#findComment-395078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Jeg vet lite om konsesjon her i Norge når man har studert i utlandet. Vet bare at Norsk Psykologforening er skeptiske -og at reglene heller har blitt strengere enn friere. Hvis du vil til USA tror jeg det kan bli vanskelig, du kan søke om innpasning til profesjonsutdanningen HVIS det er ledig plass, men det er så og si umulig å forutsi mulighetene.. USA har en annen form på sin utdannelse, og psykologutdannelsen er mye kortere enn her. Mer vet jeg ikke om akkurat det. Men det er jo gøy å dra til utlandet likevel, du kan jo studere noe annet så lenge..? Jeg skal bruke utdannelsen min til å bl.a jobbe videre med forskning og undervisning. Jeg kan også tenke meg å jobbe i team som tilbyr mennesker hjelp og inspirasjon til livsendringer fra ulike vinkler. Vi får se... Har to år igjen, mye kan jo skje. Kanskje få utgitt en bok om livstilsendringer og psykisk helse. Det er ikke noe i veien med ambisjonene, det er heller evnene som skorter, hehe Det er forresten utvekslingsprogrammer når du først har kommet inn på profesjonsutdanningen. Da kan du være et semester på et utenlandsk universitet gjennom Erasmus-ordningen. Det er visst ganske lett å få til om du ønsker det, for det er ikke så mange som benytter seg av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77221-til-drfroyd-dr-freud-d/#findComment-395080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.