Gå til innhold

Langtidsvirkning av alvorlig røyskade

Anbefalte innlegg

Når man har hatt en alvorlig røyskade, grunnet brann, er man da lettere disponert for lungesykdommer som lungekreft etc`?

Røykskaden fikk jeg for omtrent 19 år siden, som barn. jeg er nå 27

Jeg får rimelig lett infeksjoner i luftveiene og ofte er det så ille at jeg blir svimmel og får hodepine. Det er kanskje så mye som ti dager i løpet av hver måned.

Allmennlegen har skrevet ut astmamedisiner(Bricanyl,Pulmicort) men jeg er usikker på om jeg burde ta dem, siden jeg ikke er sikker på at jeg har astma. Pulmicort virker til å minske slim mengden, men av og til lurer jeg på om medisinen rett og slett gjør meg tettere. Kan dette være tilfelle?

Bricanyl fungerer greit om jeg ser meg nødt til å ta den, jeg forsøker å la det være, ettersom det virker til å øke stressnivået mitt(høy puls og urolig)

I det heletatt tapper disse pusteproblemene mine meg for krefter.

Bør jeg be om henvisning til utredning hos en spesialist?

mvh 7h7

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Det kan nok bli langtidskader av luftveiene etter et slik uhell med røykforgiftning som du nevner. Det vi noen ganger ser er nettopp hyppig tilbakevendende infeksjoner, bronkitter og utvikling av astma-liknende plager.

Jeg synes helt klart at du bør vurderes av en lungespesialist. Dette både for å få sett nærmere på skadens omfang og art og deretter medisinsk behandling. Medisiner som du har brukt kan være noe av det rette, men som sagt, noe grundigere utredning bør nok gjøres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...