Gå til innhold

Dødsdommen av Amina opprettholdt

Anbefalte innlegg

Tja - du ville da vitterlig vite hvor du skulle sender protestene! :-)

Selvsagt er jeg mot dødsstraff, og jeg er ytterligere imot/uenig med ethvert regime som straffer "løssluppenhet". Det mener jeg er så åpenbart at jeg vel knapt nok behøver å skrive det. :-)

==

Men det jeg vil frem til er følgende:

Vi har to "dødsårsaker" her: la oss ("for convenience") kalle dem "steining" og "sult". BEGGE rammer mennesker som vi betrakter som totalt uskyldige, og som på ingen måte fortjener å dø.

"Steining" rammer et relativt lite antall mennesker (på samme måte som en skjelden form for blodkreft). Det skjer (geografisk) ikke hos "oss", men arrangert av regimer vi ofte "ikke liker" og/eller har innflytelse på. Det skal altså relativt mye arbeid til for å få omgjort en "steining" og derfor reddet ett menneske. Men selv om vi fikk fjernet hele "steining-praksisen" ville det fremdeles kun dreie seg om *relativt* små tall. Men SELVSAGT skal vi jobbe for dette, på samme måte som vi skal forsøke å kurere sjeldne former blodkreft.

"Sult" rammer flere mennesker på ÉN enkelt dag, enn "steining" gjør på et helt ÅR. Den rammer også i lang tid FØR dødsfallet finner sted, og er nok en enda mer smertefull måte å dø på. Men "Sult" er en type dødsfall som VI (Norge, USA og andre land) nærmest kan fjerne over-natten - simpelthen ved et par politiske vedtak om å bruke relativt bekjedne beløp. Her er det alså nærmest "en signatur" som mangler, og som er årsaken til at så utrolig mange sulter ihjel hver dag.

Men forskjellen er at det er VÅR signatur.

===

Alle her er enige i at Sharia-lovgivningen burde vært "fjernet fra jordens overflate". Det er veldig lett å være enig i det, fordi det er "dem" ("De slemme der nede") som gjør noe feil.

Det er litt vanskeligere å innse og ta ansvar for "våre" dødsfall (altså, dødsfall som vi nærmest med en signatur) kunne avverget.

Spørsmålet om "hvorfor vi ikke gjør det" blir feiet under teppet.... Det er lettere å fokusere på "hvor slemme de er", for hvis de er slemme, jammen da er jo vi snille.

Og det er jo behagelig å vite! :-)

Med vennlig hilsen

Jeg bestrider absolutt ikke noe av det du sier. Sult, fattigdom, sykdom, det tar livet av langt flere enn noe annet her på jorda - MEN: Jeg vil påpeke en sammenheng her, som du ikke ville høre på, og det er at mye av denne elendigheten kan spores direkte tilbake på regimer som praktiserer denslags justis som her rammer Amina.

Du ser det kommer krypende ut av treverket snart. Selv ditt «fredelige» Indonesia begynner nå å smake islamittenes sanne intensjoner. Det er langt på vei de som står i veien for at barn og unge skal komme i nærheten av den frihet og velstand som vi opplever og tar som en selvfølge. En fjerner ikke fanatiske fundamentalister med en signatur, de kan bare fjernes kirugisk med det eneste språket de forstår: militær makt.

Ikke skuff meg med å svare nå, Sør. ;-)

Mvh

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Folk må daglig betale med blod for islams fremvekst. Nesten over hele verden foregår krigen mot islam, eller snarere islams krig mot menneskene. Siden "vi" foreløpig stiller oss nokså likegyldige til denne krigen - og stort sett fungerer som fredet oppdrettsanlegg for nye islamister -, vil kvinner og barn måtte betale prisen.

Det vil måtte skje et avgjørende oppgjør med islamister og regimer hvor man styrer etter islam.

Afghanistan var tidlig ute. Irak blir neste. Deretter får vi ta dem som melder seg på. Hele tiden må jakten på militante muslimer gå sin gang..over hele verden.

Det er ikke noe galt med islam, men med de som har en fundamentalistisk tankegang og tolker religionen islam feil, som blander "tradisjoner" og religion.

Gjest ikke undertegnet

Jeg er enig i at dette er forferdelig, men steining av mennesker foregår jo hele tiden i land som Irak, Iran og andre. Det er jo en vanlig måte å gjennomføre en dødstraff på i de landene, men ingen bryr seg visst om dem. Husk, mange er sikkert helt uskyldige der også. Istedenfor så fokuserer verden bare på USA og dødstraffen der, selv om den tross alt er veldig human i forhold til andre lands metoder. Og denne ene kvinnen, som selvsagt ikke bør steines, men hva med kvinnene i Irak og sånn?

Jeg ser hva du mener og er enig, men vi må liksom starte et sted, eller hva?

Gjest ikke undertegnet

Hvorfor er det ingen som snakker om mannen her? er det ingen som vet hvem han er? er han gift?

Hvorfor gifter hun seg ikke med barnefaren?

Så mye jeg ikke har fått med meg i denne saken.

Hun ble voldtatt av tre menn, etter det jeg vet....

Sier bare litt om grusomheten i denne saken...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...