Gå til innhold

NHD - videre hjelp


Gjest atte katte noah...

Anbefalte innlegg

Gjest atte katte noah...

Hei.

Jeg er bekymret for en venninne av meg, sammen har vi tatt en rekke veilledende tester ang. manisk - depressiv lidelse. For henne var samtlige positive. Jeg har overtalt henne til å snakke med rådgiver da hun har et selvmorsforsøk bak seg, og både rådgiver og jeg mener at hun bør undersøkes videre. Problemet er at det vil ikke hun, heller ikke foreldrene ser problemet, hun er ofte hyperaktiv har problemer med å konsentrere seg og nå har hun fått selvmordstanker igjen. Vet ikke om lærerne vet det. Tør ikke si noe. Hvem kan gjøre noe for at hun skal få hjelp? Rådgiver sier hun har taushetsplikt og ikke kan gjøre noe, og foreldrene leer ikke en finger! Kan man kontakte barnevernet når noen under atten prøver å ta livet sitt uten at foreldrene reagerer? Vil ikke stå å se på at venninnen dør uten at noen vil hjelpe!

Svært takknemlig for raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har ingen taushetsplikt. Du kan kontakte både barnevernet og fastlegen hennes.

Du skal bare melde din bekymring. Det er barnevernet sin plikt å undersøke, utrede og skaffe hjelp.

En skal ikke la noe hindre en i å varsle dersom liv står i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...