Gå til innhold

Redd for brystkreft!

Anbefalte innlegg

Gjest Senhøst

Jeg er i slutten av tredveårene, ble radikalt operert pga "eggstokkreft" for ca 4 år siden. Har ikke hatt noen "tilbakefall". Tar østrogen daglig og blir fulgt opp med kontroller på sykehus. Skal nå til mammografi igjen. Kan jeg be om å få ultralyd samtidig? Det er ca halvannet år siden forrige mammografiundersøkelse. Det ene brystet kjennes ømmere enn vanlig (vondt når jeg trykker på ett bestemt sted og vevet kjennes "klumpete"), og det er svært ubehagelig å ligge på magen. Jeg engster meg kanskje unødig, men diagnose "eggstokkreft" ble oppdaget ganske så tilfeldig, og jeg er redd det er noe "galt" igjen. Slik jeg har forstått det har jeg ingen garanti for at de blodprøvene som tas på "rutinekontrollene" kan påvise et tidlig stadie for brystkreft.

Meget takknemlig for svar,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7729-redd-for-brystkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære senhøst.

Jeg er helt enig med deg i at også en Ultralyd bør taes.Hvis det er klart definerte knuter bør det taes prøver av disse.Dette må imidlertid avtales på forhånd.Jeg anbefaler at du kontakter legen din for en underslkelse av brystene og henvisning videre til mammogarfi,ultralyd og evnt.finnålsbiopsi.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7729-redd-for-brystkreft/#findComment-37513
Del på andre sider

Gjest Senhøst

Kjære senhøst.

Jeg er helt enig med deg i at også en Ultralyd bør taes.Hvis det er klart definerte knuter bør det taes prøver av disse.Dette må imidlertid avtales på forhånd.Jeg anbefaler at du kontakter legen din for en underslkelse av brystene og henvisning videre til mammogarfi,ultralyd og evnt.finnålsbiopsi.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Jeg takker for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7729-redd-for-brystkreft/#findComment-37656
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...