Gå til innhold

Er jeg unormal ??


kittycat1365380396

Anbefalte innlegg

kittycat1365380396

En plage jeg har innebærer at jeg ukontrolert napper hår.(ansiktområdet)

Dette høres i å for seg sikkert nokså harmløst ut. Men det går til det punktet at jeg føler null kontroll og nappingen går ofte alt for langt. Dvs. napper alt eller opp i mot alt. Dette tilfredstiller meg i "gjernings øyeblikket". Men etterpå blir det vanskelig å være meg. Til tider blir jeg nokså deprimert. Dette er en plage jeg har slitt med i underkant av ti år.

Angående fortiden, innebærer det tøff oppvekst med fysisk og psykisk misshandling. Pr. i dag mener jeg at jeg har kommet godt ut av det. Men for ca.et års tid siden hadde jeg et sammenbrudd pga. min fortid.

Er også bærer av Akutt intermiterende porfyri (AIP) som er en sjelden stoffskifte sykdom. Ut i fra det som er kartlagt av denne sykdommen kan anfall også gi utslag psykisk.

Dette med nappingen er et nokså ømfintlig tema for meg. Har mange ganger prøvd å ta dette opp med min lege, som er meget dyktig. Men når det kommer til stykket sliter jeg og feiger ut. Jeg føler meg rett og slett unormal. Forstår ikke hvorfor dette tar så mye av min tid og energi. Jeg føler nappingen styrer livet mitt, ikke jeg. Så spørmålene mine er, hva er feilen med meg ? Hvorfor klarer jeg ikke å styre dette bort ? Har du/dere hørt om lignende saker før ?

Vær så snill, hjelp meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har hørt om dette før.. så du er ikek så unormal som du frykter. Jeg vil sterkt råde deg til å snakke om dette med legen/terapeuten din, han vet ganske sikkert mye mer om dette enn hva jeg gjør.. og kan dermed sannsynligvis, forhåpentligvis, hjelpe deg til å takle problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kittycat1365380396

jeg har hørt om dette før.. så du er ikek så unormal som du frykter. Jeg vil sterkt råde deg til å snakke om dette med legen/terapeuten din, han vet ganske sikkert mye mer om dette enn hva jeg gjør.. og kan dermed sannsynligvis, forhåpentligvis, hjelpe deg til å takle problemet ditt.

Takk!

Det hjelper å få tilbakemelding at problemet ikke er ukjent. Jeg skal prøve mitt beste å følge rådet ditt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det går i rykk og "napp" her også, for å si det på den måten...

Siden et sammenbrudd i sommer har jeg bedrevet mye av tiden med å nappe øyenbrynene. Det hele startet med at jeg skulle ha "perfekte" øyenbryn, og dette utviklet seg litt, kan du si... De ble smalere og smalere. Nå er de ganske OK igjen. Men når jeg først begynner, så er det lett å miste kontrollen. Får liksom et lite "kick" hver gang jeg klarer å dra ut et hår.

Jeg nappet fra 1-3 timer pr. dag. Fikk jeg ikke tak i hårene, gravde jeg dem frem med pinsett, og jeg gikk rundt med masse sår over øynene. Har gravd litt i dag også (har nettopp hatt en liten "nappestund"). I tillegg klarer jeg ikke å ha skorper, så jeg klorer vekk dem også. MÅ være helt glatt, liksom. Det er ikke bare der jeg napper at jeg klorer vekk skorper, men ellers også. Ser noen ganger ut som om jeg har brennkopper eller noe i den duren. Kjempegøy... :-(

Uansett, det blir jo ikke særlig pent i lengden, så det er best at du prøver å finne på noe for å glemme at du "må" nappe. Det er neimen ikke lett. Har slitt i flere uker, men er litt bedre nå. Bruker kanskje 30-60 min. pr. dag.

Håper du også blir litt bedre etter hvert (kanskje vanskeligere for deg som har holdt på i så mange år, da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kittycat1365380396

Hei!

Det går i rykk og "napp" her også, for å si det på den måten...

Siden et sammenbrudd i sommer har jeg bedrevet mye av tiden med å nappe øyenbrynene. Det hele startet med at jeg skulle ha "perfekte" øyenbryn, og dette utviklet seg litt, kan du si... De ble smalere og smalere. Nå er de ganske OK igjen. Men når jeg først begynner, så er det lett å miste kontrollen. Får liksom et lite "kick" hver gang jeg klarer å dra ut et hår.

Jeg nappet fra 1-3 timer pr. dag. Fikk jeg ikke tak i hårene, gravde jeg dem frem med pinsett, og jeg gikk rundt med masse sår over øynene. Har gravd litt i dag også (har nettopp hatt en liten "nappestund"). I tillegg klarer jeg ikke å ha skorper, så jeg klorer vekk dem også. MÅ være helt glatt, liksom. Det er ikke bare der jeg napper at jeg klorer vekk skorper, men ellers også. Ser noen ganger ut som om jeg har brennkopper eller noe i den duren. Kjempegøy... :-(

Uansett, det blir jo ikke særlig pent i lengden, så det er best at du prøver å finne på noe for å glemme at du "må" nappe. Det er neimen ikke lett. Har slitt i flere uker, men er litt bedre nå. Bruker kanskje 30-60 min. pr. dag.

Håper du også blir litt bedre etter hvert (kanskje vanskeligere for deg som har holdt på i så mange år, da...).

Hei Snufseguri.

Takk for tilbakemeldingen på innleget. Eg har i lang tid følt meg ganske så alene med dette problemet. Og beskrivelsen din ga meg frysninger, for akkurat slik er min verden også. Perider går det bra, perioder har eg null kontroll. I mitt tilfelle er det bryn og vipper som får gjennomgå. Og det du nevnte med sårskårpe er jeg også glad i å pelle det bort. Til tider tar denne nappingen så overhånd at jeg får problemer med å møte folk. Eg har aldri klart å forstå hvor det kommer fra. Eg trur da eg virkelig "beit merke" i det, var når eg ikke klarte å styre det bort. Med din erfaring, har du noen gode råd ? Kan evt. lege være til noe hjelp ?

Igjen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snufseguri.

Takk for tilbakemeldingen på innleget. Eg har i lang tid følt meg ganske så alene med dette problemet. Og beskrivelsen din ga meg frysninger, for akkurat slik er min verden også. Perider går det bra, perioder har eg null kontroll. I mitt tilfelle er det bryn og vipper som får gjennomgå. Og det du nevnte med sårskårpe er jeg også glad i å pelle det bort. Til tider tar denne nappingen så overhånd at jeg får problemer med å møte folk. Eg har aldri klart å forstå hvor det kommer fra. Eg trur da eg virkelig "beit merke" i det, var når eg ikke klarte å styre det bort. Med din erfaring, har du noen gode råd ? Kan evt. lege være til noe hjelp ?

Igjen takk!!

Hei, igjen!

Jeg har vel ikke så veldig gode råd, for jeg holder jo på ennå selv. Jeg er egentlig på vei til å bli helt hekta igjen...

Det som gjorde at jeg klarte å "trappe" ned, var at jeg ba samboeren min om å gjemme alle pinsettene for meg. Men på en betingelse: At jeg kunne få ha en av dem en stund en gang iblant. For det er jo normalt å nappe en gang i blant, ikke sant? Men så begynte JEG å gjemme denne ene pinsetten. Var livredd for at han plutselig skulle nekte meg den. Og jeg orket ikke å kjøpe noen ny heller. Ble litt for dumt liksom, når jeg har tre fra før... Og nå er det i gang igjen. Nå har jeg fått sår igjen, og huden blir så tørr av all kloringen.

En ting har derimot gjort at jeg i det siste har klart å trappe ned litt: Jeg har lagt pinsetten på badet istedet for i stua hvor jeg jo oppholder meg mest. Så da bruker jeg den bare når jeg skal på badet (jeg må innrømme at det blir veldig mange og lange turer inn på badet med låst dør). Men da er den jo i hvert fall LITT mer utilgjengelig, liksom...

Jeg har nevnt dette for en psykolog, men hun sa at det sikkert var fordi jeg var opptatt av orden og symmetri (og det er jeg). Så snakket vi ikke mer om det. Vet ikke helt hva en lege kan gjøre, jeg har nok gitt opp uansett. Våkner om morgenen og har en trang til å nappe! Er det sånn for deg også? Blir urolig i kroppen hvis jeg ikke får nappe. Også er det det siste jeg gjør før jeg legger meg... Kommer noen ganger for sent når jeg skal noe sted, legge meg og sånt. Slitsomt!

Jaja... får håpe jeg blir lei etter hvert. Si ifra hvis du har noen råd, da! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

kittycat1365380396

Hei, igjen!

Jeg har vel ikke så veldig gode råd, for jeg holder jo på ennå selv. Jeg er egentlig på vei til å bli helt hekta igjen...

Det som gjorde at jeg klarte å "trappe" ned, var at jeg ba samboeren min om å gjemme alle pinsettene for meg. Men på en betingelse: At jeg kunne få ha en av dem en stund en gang iblant. For det er jo normalt å nappe en gang i blant, ikke sant? Men så begynte JEG å gjemme denne ene pinsetten. Var livredd for at han plutselig skulle nekte meg den. Og jeg orket ikke å kjøpe noen ny heller. Ble litt for dumt liksom, når jeg har tre fra før... Og nå er det i gang igjen. Nå har jeg fått sår igjen, og huden blir så tørr av all kloringen.

En ting har derimot gjort at jeg i det siste har klart å trappe ned litt: Jeg har lagt pinsetten på badet istedet for i stua hvor jeg jo oppholder meg mest. Så da bruker jeg den bare når jeg skal på badet (jeg må innrømme at det blir veldig mange og lange turer inn på badet med låst dør). Men da er den jo i hvert fall LITT mer utilgjengelig, liksom...

Jeg har nevnt dette for en psykolog, men hun sa at det sikkert var fordi jeg var opptatt av orden og symmetri (og det er jeg). Så snakket vi ikke mer om det. Vet ikke helt hva en lege kan gjøre, jeg har nok gitt opp uansett. Våkner om morgenen og har en trang til å nappe! Er det sånn for deg også? Blir urolig i kroppen hvis jeg ikke får nappe. Også er det det siste jeg gjør før jeg legger meg... Kommer noen ganger for sent når jeg skal noe sted, legge meg og sånt. Slitsomt!

Jaja... får håpe jeg blir lei etter hvert. Si ifra hvis du har noen råd, da! :-)

Takk for sist.

Behovet for å nappe er der fler gang for dag. I perioder klarer jeg sonn høvelig godt å styre unna, men andre gang går det over alle støvelskaft.Med meg nytter de ikke å gjemme pinsetten, der jeg napper med fingrene når behovet er der. Noen ganger kjenner jeg når behovet kommer, andre gang merker jeg det ikke før jeg er i gang. Hadde en tong nedtur i slutten av oktober. Det gikk rett og slett på helsa løus. Ble sykemeldt fra jobb og skole. No er jeg på fote igjen og har søtte meg noen nyttårsforsett. Får håpe det hjelper :)

Har du hørt om, TRICHOTILLOMANI?

Hvis ikke vil jeg anbefale deg å søke etter dette på nettet. Jeg har nylig selv funnet ut av dette.Det er en impuls lidelse som er lite forsket på, altså lite kjent. Men det viser seg at det er bra mange som lider av den.

Det er USA som har kommet legst i forsknng på denne lidelsen, der det også de som har lagt mest ut på nettet.

Håper du finner ut av det.

Lykke til, og GODT NYTT ÅR :)

Vennligst hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veldig anonym nå...

Jeg napper hår på hodet. Vet ikke hva det er bare klarer ikke å slutte... Håret mitt ser alltid stygt ut på grunn av det. Har heldigvis veldig tykt hår, men det er alltid mange forskjellige lengder oppi der, fra helt kort til halvlangt. På noen kvelder napper jeg opp til flere hundre hårstrå, andre ganger klarer jeg å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kittycat1365380396

Har du hørt om,

TRICHOTILLOMANI??

Hvis ikke, vil jeg tro dette kan hjelpe. Trichotillomani el. hårnapping er en lite kjent lidelse. Men mange som lider under den. Det er ikke så lenge siden jeg selv fant ut av det. Syns det er godt å vite hva som feiler meg, og det å ikke føle seg alene med problemet.

Hvis du ønsker kan du finne mere informasjon på nettet. Syns selv det var mere å finne ut fra de amerikanske forskningen. lite å finne på Norske sider.

Fant noe på Trichotillomania Learning Center:

http://www.trick.org/about_ttm/intro.asp

Håper dette kan hjelpe. Lykke til videre.

Og sist men ikke minst, GODT NYTT ÅR.

Vennligst hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist.

Behovet for å nappe er der fler gang for dag. I perioder klarer jeg sonn høvelig godt å styre unna, men andre gang går det over alle støvelskaft.Med meg nytter de ikke å gjemme pinsetten, der jeg napper med fingrene når behovet er der. Noen ganger kjenner jeg når behovet kommer, andre gang merker jeg det ikke før jeg er i gang. Hadde en tong nedtur i slutten av oktober. Det gikk rett og slett på helsa løus. Ble sykemeldt fra jobb og skole. No er jeg på fote igjen og har søtte meg noen nyttårsforsett. Får håpe det hjelper :)

Har du hørt om, TRICHOTILLOMANI?

Hvis ikke vil jeg anbefale deg å søke etter dette på nettet. Jeg har nylig selv funnet ut av dette.Det er en impuls lidelse som er lite forsket på, altså lite kjent. Men det viser seg at det er bra mange som lider av den.

Det er USA som har kommet legst i forsknng på denne lidelsen, der det også de som har lagt mest ut på nettet.

Håper du finner ut av det.

Lykke til, og GODT NYTT ÅR :)

Vennligst hilsen,

Jeg napper flere ganger om dagen, men jeg har heldigvis klart å slutte å grave så veldig. Så nå ser jeg egentlig ganske normal ut igjen.

Det virker som om jeg napper når jeg er mest urolig, jeg slapper liksom mer av. Har kontroll på ihvertfall DET, liksom.

Takk for tipset! Skal ta meg en søkerunde på nettet. : )

Håper det går bedre med deg! Og godt nytt år til deg også! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
kittycat1365380396

Jeg napper flere ganger om dagen, men jeg har heldigvis klart å slutte å grave så veldig. Så nå ser jeg egentlig ganske normal ut igjen.

Det virker som om jeg napper når jeg er mest urolig, jeg slapper liksom mer av. Har kontroll på ihvertfall DET, liksom.

Takk for tipset! Skal ta meg en søkerunde på nettet. : )

Håper det går bedre med deg! Og godt nytt år til deg også! : )

Hei Snufseguri:) og takk for sist:)

Jeg blir ikke helt klok på dette trådsystemet, men håper du får denne mailen snart:)

For jeg har en beskjed. Som går ut på trichotillomani, altså det å nappe hår.

Jeg har forsket litt på nett og kom over noen web-sider. Først var alt fra USA og UK, men no har jeg funnet en web-side som er Dansk og den er tiltenkt Dansker, Nordmenn og Svensker:)

Den er nylig oppstartet, så foreløvig er vi bare 4 medlemmer. Men det er kjempebra.

For å si litt kan enn chatte, skrive eget innlegg, skrive mail til bestemte gruppemedlemmer og til hele gruppen mm.

Kom og se da vel, vi har det kjempekoselig sammen. Og det er en befrielse og ha likesinnede å chatte/maile med.

Web-siden heter:

http://dk.groups.yahoo.com/

group/Trichotillomani/

Håper jeg ser deg der, det har virkelig vært koselig:)

Ps! Jeg kaller meg pusicate2000

Stooor klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snufseguri:) og takk for sist:)

Jeg blir ikke helt klok på dette trådsystemet, men håper du får denne mailen snart:)

For jeg har en beskjed. Som går ut på trichotillomani, altså det å nappe hår.

Jeg har forsket litt på nett og kom over noen web-sider. Først var alt fra USA og UK, men no har jeg funnet en web-side som er Dansk og den er tiltenkt Dansker, Nordmenn og Svensker:)

Den er nylig oppstartet, så foreløvig er vi bare 4 medlemmer. Men det er kjempebra.

For å si litt kan enn chatte, skrive eget innlegg, skrive mail til bestemte gruppemedlemmer og til hele gruppen mm.

Kom og se da vel, vi har det kjempekoselig sammen. Og det er en befrielse og ha likesinnede å chatte/maile med.

Web-siden heter:

http://dk.groups.yahoo.com/

group/Trichotillomani/

Håper jeg ser deg der, det har virkelig vært koselig:)

Ps! Jeg kaller meg pusicate2000

Stooor klem fra

Hei, tusen takk for opplysningen! Kanskje jeg stikker innom (hvis jeg tør). :) Jeg er forresten litt mindre ivrig etter å nappe nå, mest fordi jeg blir så vanvittig sinna når jeg ikke får tak i de hårene jeg vil... Og da klikker det helt. Men jeg napper fortsatt flere ganger om dagen, med en gang jeg kjenner et hår som vokser ut (som regel i øyenbrynet), så må jeg nappe det ut.

Kanskje jeg ikke passer inn der, fordi jeg ikke napper mye nok? (hihi... hørtes litt rart ut, den setningen... som om dere stiller et minstekrav når det gjelder napping). :)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
kittycat1365380396

Hei, tusen takk for opplysningen! Kanskje jeg stikker innom (hvis jeg tør). :) Jeg er forresten litt mindre ivrig etter å nappe nå, mest fordi jeg blir så vanvittig sinna når jeg ikke får tak i de hårene jeg vil... Og da klikker det helt. Men jeg napper fortsatt flere ganger om dagen, med en gang jeg kjenner et hår som vokser ut (som regel i øyenbrynet), så må jeg nappe det ut.

Kanskje jeg ikke passer inn der, fordi jeg ikke napper mye nok? (hihi... hørtes litt rart ut, den setningen... som om dere stiller et minstekrav når det gjelder napping). :)

Klem fra

Hei Snufseguri :)

Og takk for sist!

Jeg beklager for at det har tatt slik lang tid mellom hver gang jeg skriver. SORRY:(

Men jeg er ofte inne på Lenes side (hvertfall en gang pr.dag) og med det kan vi jo maile og chatte der:)

http://dk.groups.yahoo.com/

group/Trichotillomani/

Har du vært der??

Tull og vas!

Det er klart du som meg og andre trich,ere er hjertelig velkommen.

Og du!!

Napper du hår under regelmessige omstendigheter og ikke klarer å kontrolere deg, så er du en av oss.

Kanskje ikke det du ville høre, men støtt deg med oss.

Vi er nå 7 medlemmer og en utrolig støttegruppe.

Som jeg har nevt før napper jeg selv bryn og vipper. Og andre igjen som napper hodehår, armhulhår m.m.

Uansett hvilket av kroppshårene vi napper går vi mer eller mindre gjennom det samme stresset, skylden, skammen, depresjonene m.m

Vær ikke redd.

Uansett kan du være anonym og husk vi alle er i samme båt og vi respekterer og forstår hvordan det er å være trich,er og ny :)

Håper jeg ser fra deg :)

Stooor klem fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...