Gjest Tvilende Skrevet 26. oktober 2000 Del Skrevet 26. oktober 2000 Trenger litt hjelp her Jeg har en søster som elsker sykdommer, noe hun også gjerne pådytter sin sønn.. så jeg har nå noen spørsmål rundt denne sykdommen jeg håper jeg kan få svar på.. Sønnen er 10 år.. for noen måneder tilbake gikk hun ut med at han hadde "begynnende sukkersyke" er det i hele tatt noe som heter det ?? Nå har det blitt "ekte sukkersyke" og det er dette jeg stiller meg spørsmål ved.. han bruker ingen form for medisin, han har ingen instrument eller annet hjemme som måler blodsukkernivået, han har ikke vært innlagt på sykehus eller noe, kun nede en dag og fått bekreftet sykdommen.. og eneste behandling er og ikke spise mat med sukker o.l. andre barn jeg kjenner som har fått denne sykdommen bruker sprøyter og har måleinstrument til sukkernivået hjemme og er stadig til kontroller og har vært innlagt osv. grunnen til at jeg vil ha noen svar rundt dette er at jeg syntes det er tragisk hvis min lille nevø må leve med forholdsregler for en sykdom han kanskje ikke har (dette er ikke første gang det har skjedd) håper på svar som kan forklare meg litt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7743-til-legendiabetes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faith Skrevet 26. oktober 2000 Del Skrevet 26. oktober 2000 Hei! Jeg er ingen lege, men har selv diabetes. Så vidt jeg vet er det ingenting som herter begynnende sukkersyke/diabetes. Unge mennesker og barn som får diabetes utvikler dette ganske fort (i løpet av noen få uker). Barn som får diabetes får som regel type 1, dvs. insulinavhengig diabetes. Det betyr at din nevø burde tatt sprøyter med insulin intil flere ganger om dagen (i allefall 2 ganger pr dag). Jeg er selv 25 og tar insuling før hvert måltid og før jeg legger meg. Når diabetes blir oppdaget så blir du lagt inn på sykehuset til opplæring uansett om du er 1 eller 100 år. Det er ganske mye du skal lære både som person med diabetes og som pårørende. Man må jo lære hvordan man skal kontollere blodskukkeret og hvordan beregne insulindoser. Oi, det er så mye. Insulin kan være farlig hvis personer som ikke trenger det tilført får det i seg. Når jeg skulle til Syden måtte jeg bl.a. ha med dokumentasjon på at jeg hadde diabetes og måtte ha med insulin. Har hørt om folk som har blitt fratatt medisinen sin på flyplasser (ikke i Norge), fordi at det kan fungere som mordvåpen. Grusomt men sant. Det var litt utenfor saken, men... Jeg tror at noe bør gjøres for at søsteren din ikke skal ødelegge barnet sitt. Leger har jo taushetsplikt, men du kan jo forsøke å snakke med legen hennes/nevøens lege. Hvis du forteller hva hun driver med og at du er bekymret så bør han ta det alvorlig. Selv om nevøen din (vet ikke hvor gammel han er jeg) hadde diabetes så kan han spise sukkerhodige matvarer, kaker og godterier (i begrensede mengder da selvfølgelig). Det som blir anbefalt av normalt sunt kosthold for friske mennesker er akkurat det samme som blir anbefalt en med diabetes. Brus og saft med kunstig sukker er å foretrekke fremfor vanlig, og litt godterier i ny og ned er lov. Nevøen din er heldig som har deg og som reagerer på morens oppførsel/påstander. Norges Diabetes forbund har noe som heter diafonen. Dit kan du ringe hvis du lurer på noe. Du kan jo ringe dit i første omgang. tlf: 815 2 1948 Lykke til! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7743-til-legendiabetes/#findComment-37409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stein Vaaler Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Hei Dette er en vanskelig problemstilling fordi jeg ikke har noen prøver (blodsukkertester) å forholde meg til. I barnealderen er det vanligvis ikke snakk om en begynnende diabetes fordi sykdommen vanligvis kommer raskt. Dette vil i alle fall avklares ved en sukkerbelastning. "For en sikker vurdering av spørsmålet bør du rådføre deg med din egen lege." Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7743-til-legendiabetes/#findComment-38765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
moody Skrevet 4. desember 2000 Del Skrevet 4. desember 2000 Hei! Jeg er ingen lege, men har selv diabetes. Så vidt jeg vet er det ingenting som herter begynnende sukkersyke/diabetes. Unge mennesker og barn som får diabetes utvikler dette ganske fort (i løpet av noen få uker). Barn som får diabetes får som regel type 1, dvs. insulinavhengig diabetes. Det betyr at din nevø burde tatt sprøyter med insulin intil flere ganger om dagen (i allefall 2 ganger pr dag). Jeg er selv 25 og tar insuling før hvert måltid og før jeg legger meg. Når diabetes blir oppdaget så blir du lagt inn på sykehuset til opplæring uansett om du er 1 eller 100 år. Det er ganske mye du skal lære både som person med diabetes og som pårørende. Man må jo lære hvordan man skal kontollere blodskukkeret og hvordan beregne insulindoser. Oi, det er så mye. Insulin kan være farlig hvis personer som ikke trenger det tilført får det i seg. Når jeg skulle til Syden måtte jeg bl.a. ha med dokumentasjon på at jeg hadde diabetes og måtte ha med insulin. Har hørt om folk som har blitt fratatt medisinen sin på flyplasser (ikke i Norge), fordi at det kan fungere som mordvåpen. Grusomt men sant. Det var litt utenfor saken, men... Jeg tror at noe bør gjøres for at søsteren din ikke skal ødelegge barnet sitt. Leger har jo taushetsplikt, men du kan jo forsøke å snakke med legen hennes/nevøens lege. Hvis du forteller hva hun driver med og at du er bekymret så bør han ta det alvorlig. Selv om nevøen din (vet ikke hvor gammel han er jeg) hadde diabetes så kan han spise sukkerhodige matvarer, kaker og godterier (i begrensede mengder da selvfølgelig). Det som blir anbefalt av normalt sunt kosthold for friske mennesker er akkurat det samme som blir anbefalt en med diabetes. Brus og saft med kunstig sukker er å foretrekke fremfor vanlig, og litt godterier i ny og ned er lov. Nevøen din er heldig som har deg og som reagerer på morens oppførsel/påstander. Norges Diabetes forbund har noe som heter diafonen. Dit kan du ringe hvis du lurer på noe. Du kan jo ringe dit i første omgang. tlf: 815 2 1948 Lykke til! mvh Spørsmål til Faith: Stemmer det at alle som blir diagnostisert med diabetes ( både voksne og barn) blir lagt inn på sykehus ?? Med en gang ?? Etter hvert eller ?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7743-til-legendiabetes/#findComment-58789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.