janka1365380396 Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg er en 22 år gammel jente, er 170 høy og veier ca 65 kg.Trener regelmessig, dvs 3 til 4 ggr. pr uke.Jeg er plaget med smerter på ve. side av brystkassa/"stikkninger i hjertet" Kommer helt uanmeldt og det varierer hvor ofte jeg har slike "utbrudd". smertene kommer uavhengig av trening eller hvile. Det er utrolig smertefullt, men det er såpass kortvarig at det ikke hjelper med smertestillende. På det meste kan smertene vare i opptil 15 minutter.Det er så ille at jeg nesten ikke kan trekke pusten pga smertene. Har vært til min fastlege med problemet og hun har konstantert intercostal myalgi, altså muskelsmerter i de små musklene mellom ribbena. Det jeg ikke har noen forklaring på er hvorfor det kun er i den ene siden og ikke den andre. Den første tanken som slo meg var at det var noe galt med hjertet mitt. Men legen lyttet på meg og fant ikke noe galt. Tok også noen blodprøver som viste seg å være i orden. Mitt spørsmål er om det kunne være en ide og ta EKG, belastnings-EKG og andre undersøkelser av hjertet (rtg, MR og CT) for å finne ut om det er noe galt med det,i og med at smertene kun er i venstre side? Eller holder det med bare å lytte? Nå i det siste har jeg i tillegg merket at jeg får litt "hjertebank" inni mellom, men det er uavhengig av stikkningene i brystet. Burde jeg gå videre med dette problemet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77436-brystsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Svar til Janka. Sannsynligheten for at det er noe galt med hjertet ditt er forsvinnende liten. Smertene du beskriver er også helt forskjellige fra dem som personer med reell hjerte-kar-sykdom erfarer. Det er megt som taler for at din fastlege har rett, og at smertene har muskulær årsak. Hvis du imidlertid i fortsettelsen blir vedvarende plaget av dette, vil det kunne være på sin plass å vurdere det nærmere, og også se på mulige årsaker til at dette oppstår. Hvis smertene opptrer uavhengig av anstrengelser (og kanskje også forsvinner når du trener), vil det neppe ha noe for seg å gjøre noe belastnings-EKG. Det er neppe grunn til å gå videre med dette med henblikk på hjerteårsak. Det er viktig at du får sortert dette snarest mulig, så du ikke utvikler et fiksert angstproblem, som mange får, og har vanskeligheter med å bli kvitt. Ta det evt. opp med din fastlege igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77436-brystsmerter/#findComment-397124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
destruktion Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 dette virker utrolig likt det jeg har, er 18 år, og har faktisk fårr påvist smerter i muskler og ledd pga av psoriasis, og de mente at den stikkende smerten i VENSTRE side av brystet hadde noe med det og gjøre, noe jeg føler ikke stemmer. det føles litt rart at jeg kan ha skikkelig vondt der noen minutter, uten at resten av kroppen har noe spesielt mye smerter, og skikkelig "hjerteklspp" når jeg har ligget stille, finner ingen sammenheng med de smertene og resten av smertene eller belasning som skulle kunne utgjøre noe. skikkelig snålt opplegg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77436-brystsmerter/#findComment-419904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.