Gå til innhold

Om skikk og bruk ved fildeling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å sende store mailer ut f.eks, eller drive med tekstbasert rollespill ..hihi.. det kan forsinkes av at noen laster fra deg.

Om du plages med at noe av dette går for sakte kan du sette en limit på hvor mange kbit folk kan bruke av din utgående hastighet.

Hvordan vet du hva slags linje vedkommende som laster ned, sitter med? I KaZaA ser man det ikke.

Dessuten når det ser ut som det går tregt på våres maskin, så kan det være fordi vedkommende laster ned deler av samme fil fra flere brukere samtidig.

Å sende store mailer ut f.eks, eller drive med tekstbasert rollespill ..hihi.. det kan forsinkes av at noen laster fra deg.

Om du plages med at noe av dette går for sakte kan du sette en limit på hvor mange kbit folk kan bruke av din utgående hastighet.

Ok, så om jeg laster ned MP3 samtidig som noen henter fra meg vil det muligens gå litt tregere?

"sette en limit på hvor mange kbit folk kan bruke av din utgående hastighet"

Hvor mange da, f.eks...?

Annonse

Hvordan vet du hva slags linje vedkommende som laster ned, sitter med? I KaZaA ser man det ikke.

Dessuten når det ser ut som det går tregt på våres maskin, så kan det være fordi vedkommende laster ned deler av samme fil fra flere brukere samtidig.

I WinMX (og tidligere Napster) ser man det i ruta for Downloads.

Ok, så om jeg laster ned MP3 samtidig som noen henter fra meg vil det muligens gå litt tregere?

Hvor mange da, f.eks...?

nei, hva du laster ned er INNGÅENDE, hva de laster opp er UTGÅENDE. De er HELT adskilte. Så mp3'en din vil gå like fort.

Men det kan kanskje ta deg litt lengre tid å sende en mail UT.

Hvor mange da, f.eks...?

Jeg anbefaler ikke å sette en limit med mindre du opplever problemer med at det går treigt å sende "pakker" ut. Du kan forsøke med en limit på 4000 ( du finner det i menyen til winmx et sted ) og se om du mener surfingen eller mailsendingen din går litt kjappere.

Skikken og bruken tilsier at du holder deg på så mye som mulig (slik at folk får fullført det de holder på med, winmx har vel også valg som lar deg "koble fra serveren" slik at du ikke får flere i kø, samtidig som dem som laster ned fra før får gjort seg ferdig før du kobles helt av), og at du lar folk bruke så mye av din fart som mulig uten at det plager deg. Du får prøve deg frem.

Men nedlastingen din vil ikke gå noe saktere :-)

I WinMX (og tidligere Napster) ser man det i ruta for Downloads.

Jo, nå skjønner jeg hva du mener. Det ser man i KaZaA også. Men du vet jo ikke hva slags linje person har! Han kan godt sitte med 705-linje, men som jeg sa så henter'n litt her og litt der, av samme fil.

Du laster ned like fort selv om andre laster tregt fra deg.

nei, hva du laster ned er INNGÅENDE, hva de laster opp er UTGÅENDE. De er HELT adskilte. Så mp3'en din vil gå like fort.

Men det kan kanskje ta deg litt lengre tid å sende en mail UT.

Nåja. Det er en sannhet med modifikasjoner at inn og ut er helt uavhengige :)

For hver datapakke maskinen mottar, sender den en returpakke ("ACK") med "alt ok" eller "feil, send igjen". Dette utgjør ikke så veldig store datamengder, men nok til at det er målbart. Dette er spesielt aktuelt for ADSL-abonnementer som har stort misforhold mellom inn- og ut-hastighet (les: Telenor) - da bruker ACK en uproporsjonalt stor prosent av utgående hastighet når man laster ned for full guffe. Dersom hele ut-hastigheten er i bruk av folk som laster ned fra deg, vil din egen nedlastingshastighet senkes fordi avsender ikke sender flere pakker før ACK-pakke er mottatt.

Så langt det tekniske. Men det egentlige spørsmålet er: gjør det noe, da? Med ADSL kan jo oppkoblingen bare stå der og surre og gå for seg selv til filen er ferdig, det gjør vel ikke så mye om det tar litt ekstra tid? Jeg setter gjerne nedlastinger på over natten jeg, så er de som regel ferdige når jeg står opp :)

Nåja. Det er en sannhet med modifikasjoner at inn og ut er helt uavhengige :)

For hver datapakke maskinen mottar, sender den en returpakke ("ACK") med "alt ok" eller "feil, send igjen". Dette utgjør ikke så veldig store datamengder, men nok til at det er målbart. Dette er spesielt aktuelt for ADSL-abonnementer som har stort misforhold mellom inn- og ut-hastighet (les: Telenor) - da bruker ACK en uproporsjonalt stor prosent av utgående hastighet når man laster ned for full guffe. Dersom hele ut-hastigheten er i bruk av folk som laster ned fra deg, vil din egen nedlastingshastighet senkes fordi avsender ikke sender flere pakker før ACK-pakke er mottatt.

Så langt det tekniske. Men det egentlige spørsmålet er: gjør det noe, da? Med ADSL kan jo oppkoblingen bare stå der og surre og gå for seg selv til filen er ferdig, det gjør vel ikke så mye om det tar litt ekstra tid? Jeg setter gjerne nedlastinger på over natten jeg, så er de som regel ferdige når jeg står opp :)

Ok da, det gir som regel ingen videre _merkbar_ effekt ut.

Men for rollespillfanatikeren måtte jeg strøype ut-hastigheten uansett.

Om den ikke er kuttet merkes det bittelitt på hvor fort web-surfingen går, men det kan vel tilskrives at det tar lengre tid å få sendt ut forespørselen når ut-trafikken er på bristepunktet?

Annonse

Ok da, det gir som regel ingen videre _merkbar_ effekt ut.

Men for rollespillfanatikeren måtte jeg strøype ut-hastigheten uansett.

Om den ikke er kuttet merkes det bittelitt på hvor fort web-surfingen går, men det kan vel tilskrives at det tar lengre tid å få sendt ut forespørselen når ut-trafikken er på bristepunktet?

Jepp.

Som du sier, på surfing gjør det vanligvis ikke særlig forskjell. Men ved nedlasting av store filer kan forskjellen til tider være ganske merkbar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...