Gå til innhold

blodprøver

Anbefalte innlegg

arm1365380397

Hei jeg fikk blod prøvene mine tilbake fra en vanlig kotroll og der står det at lever prøvene var noe høye det står ASAT 42, ALAT 104, FOSFATASE,ALKATISK 433, SÅ JEG ER VELDIG REDD FOR HVA DET ER LEGEN SIER JEG SKAL TIL NY KONTROLL OM 1-2 MND ER DET FARLIG Å VENTE SÅ LENGE HJELP MEG JEG ER VELDIG REDD, JEG ER 22 ÅR GAMMEL JEG FIKK BARN FOR 3 MND SIDEN. PÅ FÅRHOND TAKK.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77672-blodpr%C3%B8ver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei arm!Jeg tror du kan ta det helt med ro,det er normalt og ha høye leververdier innimellom(jeg har hatt det selv),og jeg mener og ha lest at disse verdiene blir høyere i svangerskapet,og det tar litt tid før de normaliserer seg etterpå.

Pga at det sannsynligvis er ufarlig så venter legen flere måneder med og ta ny kontroll av deg,da er sikkert prøvene helt normale!

Ting som kan påvirke leverprøven er alkohol og medisiner(Selv en paracept 14 dager før blodprøven!).Selv fikk jeg forhøyede verdier på leverprøven etter og ha tatt to bokser øl til middagen to dager før prøven.Og jeg ble livredd sånn som deg,var sikker på at det var noe alvorlig...(hypo som jeg er).Kontrollprøven en mnd senere var helt ok,men da hadde jeg holdt meg unna alkohol ukene i forkant av prøven!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77672-blodpr%C3%B8ver/#findComment-400550
Del på andre sider

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

ASAT er ørlite i overkant og ALAT og alkalisk fosfatase er forhøyet. Dette er imidlertid følsomme prøver som reagerer på inntak av f.eks. legemidler som inneholder paracetamol eller ved inntak av alkohol. Gallesten kan også gi utslag i disse prøvene. Samtlige av nevnte prøver - og særlig alkaliske fosfataser - øker under svangerskap. Hvor lenge økningen vedvarer etter nedkomst vet jeg dessverre ikke, men forslaget om en kontrol om en måneds tid, høres ikke galt ut. Legen din har imidlertid bedre forusetninger enn meg til å vurdere hvordan du/dere bør forholde deg. Ofte finner man ingen sikker forklaring på en økningen i prøvene du har fått utført og da blir etterhvert verdiene gjerne normale.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77672-blodpr%C3%B8ver/#findComment-401524
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...