Gå til innhold

schizoaffektiv lidelse


dopefish

Anbefalte innlegg

jeg har nå fått diagnosen schizoaffektiv lidelse , etter 11 år med depresjoner og selvskading og hallusinasjoner.har gått på medisiner i to år , lamictal,largactil,cisordinol,zeldox,zoloft og imovane.alle medisinene har jeg svært høye doser på , og legene mine sier jeg har en så alvorlig lidelse, at jeg må gå på alle disse resten av livet mitt for å holde sykdommen i sjakk.når jeg går inn i en psykose er jeg være farlig for både folk rundt meg og meg selv.i går drakk jeg en cider , bare sånn fordi det er godt , og da gikk jeg inn i en psykose etter en haqlvliter cider.jeg grep etter kniv og skulle drepe meg selv og alle som var der.jeg skremte de andre veldig,jeg selv husket ikke hva som skjedde når jeg var "tilbake" jeg er fryktelig redd for å skade kjæresten min og folk jeg er glad i når jeg er psykotisk.jeg hører stemmer og ser personer hele tiden når jeg ikke tar medisinene min eller er psykotisk.er dette en alvorlig lidelse?er jeg schizofren?jeg er så redd!!har vært inn og ut av sykehus nå i 2 år , og nesten alle gangene har jeg vært tvangsinnlagt og politi har måttet komme å hente meg.nå er jeg altså fryktelig redd for å miste virkelighetsoppfatningen , slik jeg gjør når jeg er psykotisk , jeg tror jeg er en annen enn jeg egentlig er.nå er disse psykotiske øyeblikkene mine kommet hyppigere også.bør jeg innlegges på nytt? er det farlig å drikke når man går på de medisinene jeg går på?

og sist men ikke minst , er jeg gal???

hjelp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mia-veronica

Har den samme diagnosen som deg.Strever med å finne ut av sykdommen og med å akseptere at jeg er syk.

Hva gjør deg værre, hva lindrer, hvordan leve uten at sykdommen tar for mye av livet ditt? Har du funnet metoder for å dempe hallusinasjoner?

Selv syns jeg aktivitet/trening er det beste. + meditasjon Det er også viktig for meg å opprettholde gode sosiale relasjoner, som vel er det vanskeligste når man er så syk.

Jeg har ikke noen gode svar på spørsmålene dine, kan bare bidra med egne erfaringer. Det med medisinering er vanskelig for meg, fordi jeg ikke tror at de kan gjøre meg friskere. Men jeg har nå gått med på å prøve de ut i et år, etter at de tvangsmedisinerte meg her om dagen. Det vil jeg ikke gjennom flere ganger!

Kjenner du igjen "tegn" på at en psykose er i anmarsj, eller kommer den sånn helt plutselig? Ikke drikk! Det er ikke bra når man er psyk, fordi terskelen til ukloke handlinger/psykose blir lavere.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Schizoaffektiv lidelse er en alvorlig lidelse. Den er mer alvorlig enn bipolar lidelse, men det er ikke schizofreni.

Det er ikke bare fordi du går på disse medisinene at du skal unngå alkohol. Alkohol vi i seg selv gjøre at du lettere får oppblussing av psykotiske symptomer.

Gal. Hva er det? Dersom det er synonymt med psykotisk, er du gal i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den samme diagnosen som deg.Strever med å finne ut av sykdommen og med å akseptere at jeg er syk.

Hva gjør deg værre, hva lindrer, hvordan leve uten at sykdommen tar for mye av livet ditt? Har du funnet metoder for å dempe hallusinasjoner?

Selv syns jeg aktivitet/trening er det beste. + meditasjon Det er også viktig for meg å opprettholde gode sosiale relasjoner, som vel er det vanskeligste når man er så syk.

Jeg har ikke noen gode svar på spørsmålene dine, kan bare bidra med egne erfaringer. Det med medisinering er vanskelig for meg, fordi jeg ikke tror at de kan gjøre meg friskere. Men jeg har nå gått med på å prøve de ut i et år, etter at de tvangsmedisinerte meg her om dagen. Det vil jeg ikke gjennom flere ganger!

Kjenner du igjen "tegn" på at en psykose er i anmarsj, eller kommer den sånn helt plutselig? Ikke drikk! Det er ikke bra når man er psyk, fordi terskelen til ukloke handlinger/psykose blir lavere.

Hilsen

Hei mia-veronica, jeg lurer på hva du trener og hvor ofte? Når merket du bedring på grunn av treningen og er det forskjell i typer aktivitet?

Jeg lurer på dette fordi jeg studerer psykologi og er interessert i akkurat dette feltet.

Klem Seline/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mia-veronica

Hei mia-veronica, jeg lurer på hva du trener og hvor ofte? Når merket du bedring på grunn av treningen og er det forskjell i typer aktivitet?

Jeg lurer på dette fordi jeg studerer psykologi og er interessert i akkurat dette feltet.

Klem Seline/

Jeg trener 3-4 ganger i uka, både styrke og kondisjon. Dessuten yoga og ridning. Dette gjør at hallusinasjonene blir "lettere" å takle, kanskje fordi treningen gjør at jeg blir "her og nå"?? Det er viktig å ha andre fokus i livet, enn sykdom. Bruker derfor mye tid på å styrke forholdet til mine nærmeste. De har det ikke lett ,de heller, når jeg i perioder er så syk.

Sykdom er ikke noe jeg valgte selv, men jeg velger hva den får gjøre med meg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 3-4 ganger i uka, både styrke og kondisjon. Dessuten yoga og ridning. Dette gjør at hallusinasjonene blir "lettere" å takle, kanskje fordi treningen gjør at jeg blir "her og nå"?? Det er viktig å ha andre fokus i livet, enn sykdom. Bruker derfor mye tid på å styrke forholdet til mine nærmeste. De har det ikke lett ,de heller, når jeg i perioder er så syk.

Sykdom er ikke noe jeg valgte selv, men jeg velger hva den får gjøre med meg........

Er det riktig om jeg tolker det slik at treningen gjør det lettere for deg å fokusere på "jordnære" ting - samt gir deg psykisk motstandskraft når du merker at en psykose eller hallusinasjoner er på vei?

Jeg synes du er veldig tøff som takler sykdommen din på en så direkte måte, og at du bruker treningen konstruktivt slik du gjør. Det er virkelig inspirerende å lese!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mia-veronica

Er det riktig om jeg tolker det slik at treningen gjør det lettere for deg å fokusere på "jordnære" ting - samt gir deg psykisk motstandskraft når du merker at en psykose eller hallusinasjoner er på vei?

Jeg synes du er veldig tøff som takler sykdommen din på en så direkte måte, og at du bruker treningen konstruktivt slik du gjør. Det er virkelig inspirerende å lese!

Klem

Det er ikke alltid jeg klarer å forstå at jeg holder på å bli værre. Det er vanskelig, særlig når jeg føler meg "on top of the world" i maniske faser. Men jeg ser livet mitt som en reise, noe uferdig, som alltid kan "forbedres". Derfor har jeg håp om at jeg med tiden skal forstå mer av sykdommen jeg har.......

Trening gjør at jeg lettere kan fokusere på "hverdagen". Blir jeg for passiv, får de psykotiske tankene/ideene lettere tak. Derfor er depresjonene aller værst! Da må jeg pine meg gjennom dagens gjøremål, bare det å gå og ta seg en dusj blir som en tur opp på Himalaya......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid jeg klarer å forstå at jeg holder på å bli værre. Det er vanskelig, særlig når jeg føler meg "on top of the world" i maniske faser. Men jeg ser livet mitt som en reise, noe uferdig, som alltid kan "forbedres". Derfor har jeg håp om at jeg med tiden skal forstå mer av sykdommen jeg har.......

Trening gjør at jeg lettere kan fokusere på "hverdagen". Blir jeg for passiv, får de psykotiske tankene/ideene lettere tak. Derfor er depresjonene aller værst! Da må jeg pine meg gjennom dagens gjøremål, bare det å gå og ta seg en dusj blir som en tur opp på Himalaya......

Har lest spørsmål/svar.

Er VELDIG imponert over hvordan du takler sykdommen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid jeg klarer å forstå at jeg holder på å bli værre. Det er vanskelig, særlig når jeg føler meg "on top of the world" i maniske faser. Men jeg ser livet mitt som en reise, noe uferdig, som alltid kan "forbedres". Derfor har jeg håp om at jeg med tiden skal forstå mer av sykdommen jeg har.......

Trening gjør at jeg lettere kan fokusere på "hverdagen". Blir jeg for passiv, får de psykotiske tankene/ideene lettere tak. Derfor er depresjonene aller værst! Da må jeg pine meg gjennom dagens gjøremål, bare det å gå og ta seg en dusj blir som en tur opp på Himalaya......

Jeg må bare si meg enig med goliane, jeg er imponert. Jeg håper andre her leser hva du har erfart, og ser mulighetene som ligger i å bruke fysisk aktivitet slik du gjør.

Jeg skjønner hvor stor viljestyrke du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...